امروز سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۵
کد خبر: ۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸
 شهریور 1394 خورشیدی برابر با 11 ذی القعده 1436 هجری و 26 آگوست 2015 میلادی است رخداد‌های زیر رخ داده است.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 4 شهریور 1394 )

*افتتاح راه آهن سراسری ایران (1317 ش)

اولین راه آهن ایران در حدود سال 1267 ش بین تهران و شهر ری به طول هشت کیلومتر توسط یک شرکت بلژیکی احداث شد.

در سالیان بعد نیز در نقاطی از کشور خطوط آهن نصب شد. اما این میزان راه آهن پاسخ گوی نیازهای کشور پهناوری همچون ایران نبود. تا این که ساختمان راه آهن سراسری ایران در 23 مهر سال 1306 ش آغاز شد و در سوم شهریور سال 1317 به بهره‏ برداری رسید.

طول راه آهن سراسری ایران در سال 1317 ش، 1392 کیلومتر بود که بندر امام خمینی(ره) (شاهپور سابق) را در جنوب از طریق اهواز، دزفول، اراک، قم، تهران، گرمسار، فیروزکوه، قائم‏شهر و بهشهر به بندر ترکمن در شمال متصل می‏‌کرد.

طول خطوط آهن کشور در مرداد 1367 در حدود ده هزار کیلومتر بوده است.

*ترور مبارز متعهد «حاج مهدی عراقی» و فرزندش «حسام»، توسط گروه منحرف فرقان (1358ش)

محمد مهدی حاج ابراهیم عراقی در سال 1309 در تهران به دنیا آمد. وی از مسلمانان مبارز و متعهدی بود که در شهریور 1320 در کنار فداییان اسلام قرار گرفت و در همان سال‏ها به زندان افتاد و دو بار تبعید شد.

وی همچنین در جریان نهضت ملی شدن نفت به رهبری آیت‏ اللَّه کاشانی نیز حضوری فعال داشت. او در سال 1344 به اتفاق فداییان اسلام در طرح اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست وزیر پهلوی، شرکت جست و محکوم به حبس ابد شد. عراقی، در ماه‏های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، پس از 13 سال از زندان آزاد شد و در خط انقلاب قرار گرفت. وی سپس راهی فرانسه شد و پس از دیدار با امام، به همراه پرواز آن حضرت، به تهران آمد.

از آن پس به ریاست زندان قصر منصوب شد. سرانجام او که همچون سربازی فداکار در خدمت امام بود از کینه منافقان در امان نماند و در 49 سالگی به همراه فرزندش حسام توسط گروهک فرقان به شهادت رسید و در جوار حضرت معصومه مدفون شد. امام خمینی(ره) در پیام شهادت ایشان فرمودند: «راقی باید شهید می‏‌شد، مرگ در رختخواب برای او کوچک بود».

*صدور قطعنامه 620 شورای امنیت علیه کاربرد سلاح شیمیایی توسط عراق (1367 ش)

با بمباران شیمیایی مناطق مسکونی و غیرنظامی ایران توسط رژیم عراق و شکایت ایران، هیئت کارشناسی سازمان ملل به منطقه اعزام شد و کاربرد این سلاح‏ها توسط کارشناسان سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفت.

از این رو، شورای امنیت، بر اساس گزارش‏‌های هیئت‌‏های کارشناسی اعزامی، در تاریخ چهارم شهریور 1367 ش (26 اوت 1988 م)، قطعنامه 620 را صادر کرد.

قطعنامه 620 جدای از نقایص اساسی، مهم‏ترین سندی است که شورای امنیت در طی هشت سال استفاده مکرر عراق از سلاح‏های شیمیایی علیه افراد غیرنظامی و نظامی ایران صادر کرده است.

در این قطعنامه، شورا برای اولین بار، کاربرد سلاح‏های شیمیایی را به طور تلویحی، نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات درباره خلع سلاح شیمیایی دانست و مذاکرات جاری در کنفرانس خلع سلاح در مورد ممنوعیت کامل و مؤثر توسعه، تولید و انبارکردن سلاح شیمیایی و نیز نابودی آنها را مدّ نظر قرار داد.

همچنین در این قطعنامه تأکید شده است که وصول خبر در زمینه کاربرد سلاح شیمیایی منجر به تحقیقات کارشناسی خواهد شد و اقدام مؤثر صورت خواهد گرفت.

*درگذشت "مهدی اخوان ثالث" شاعر معاصر (1369 ش)

مهدی اخوان ثالث که «م.امید» تخلص می‏‌نمود در سال 1307 در مشهد به دنیا آمد. از 16 سالگی به شاعری پرداخت و بر اثر تشویق استادش، شوق بیشتری به شعر پیدا کرد.

نخستین شعر او درباره توحید و یکتایی خدا بود که همان نیز باعث راهیابی او به انجمن ادبی مشهد شد. از 1327 ساکن تهران شد و به دبیری در مدارس پرداخت.

او در سرودن شعر به سبک کلاسیک، در قصیده سرایی و غزل سرایی و سبک نو، طبع آزمایی کرده است. مهدی اخوان ثالث در اواخر عمر خود به عنوان استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‏های تهران تدریس می‏‌کرد.

ارغنون، آخر شاهنامه، برگزیده شعرها و حریم سایه‏های سبز از جمله آثار اوست. مهدی اخوان ثالث از پیش کسوتان شعر امروز فارسی و به ویژه شعر حماسی و اجتماعی است.

شعر اخوان ریشه در ادبیات گذشته ایران دارد که هم از نظر زبان و هم از نظر مضمون، قوی و پربار است. او در شعرش کلمات زبان محاوره را به راحتی در کنار کلمات ادبی فاخر می‌‏نشاند و از این حیث، زبانِ غنی و خاص خود را داراست که در میان شاعران معاصر، کاملاً مشخص است.

در مجموع وی شاعری است دارای طبع و قریحه توانا که به واسطه بهره ‏گیری از فرهنگ ایران و ادب فارسی و آفرینش ترکیبات تازه در شعر، اشعار زیبا و دلپذیر فراوانی خلق کرده است.

مهدی اخوان ثالث سرانجام در 62 سالگی در تهران درگذشت و پیکرش در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در طوس به خاک سپرده شد.

* محاصره خانه آیت الله خمینی در نجف پایان یافت و مقامات عراقی رسماً از رهبر شیعیان عذرخواهی کردند(1357ش)

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 11 ذی القعده 1436 )

*ولادت پیشوای هشتم مسلمانان، حضرت امام رضا(ع)(148 ق)

حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) در مدینه‏ی منوره به دنیا آمد. ابوالحسن کنیه و رضا، صابر، رضی و وفیّ از القاب آن حضرت است. مادرش ام‏البنین که تکتم، نجمه و طاهره‏اش نیز می‏‌خوانند.

هارون الرشید، محمد امین و عبداللَّه مأمون در زمان امام رضا(ع) خلافت کردند. تنها فرزند امام رضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) است. آن حضرت در اواخر عمر، به درخواست مامون عباسی، به مرو رفته و به اصرار خلیفه، ولایتعهدی او را می‌‏پذیرد.

با پذیرش ولایتعهدی، مامون قصد داشت هم امام را تحت نظرِ خود داشته باشد و هم خود را دوستدار اهل بیت عنوان کرده و از محبوبیت برخوردار شود. اما سرانجام مامون، خود، امام را به شهادت رساند.

*تاسیس سلسله ‏ی "آل ‏بویه" خاندان مشهور شیعی ایرانی(321 ق)

خاندان آل‏بویه که به دیالمه و دیلمیان نیز معروف بودند، در ایران و عراق حکمرانی می‏‌کردند. بنیانگذاران سلسله‏ آل‏بویه، سه برادر به نام‏‌های علی، حسن و احمد بودند.

پادشاهان این خاندان در زمان حکومت خود، سرزمین‏‌های بسیاری را تصرف کردند و حتی احمد، بغداد را به تصرف خود درآورد. زمامداران آل بویه خدمات ارزنده‏ای به علم و فرهنگ اسلامی کردند و از نویسندگان و دانشمندانِ زمان خود، تجلیل به عمل می‌‏آوردند. آن‏ها به اقامه و احیاء مراسم و شعائر دین اسلام و مذهب شیعه اهتمام داشتند. از این خاندان، آثار بسیاری در ایران و عراق بر جای مانده که بیمارستان عَضُدی بغداد، از آن جمله است.

*آغاز جنگ "نادرشاه افشار" برای تصرف هندوستان(1151 ق)

قرار بودکه محمدشاه، پادشاه تیموری هند، مرزهای خود را بر روی مخالفان نادرشاه ببندد، ولی این امر با تعلّل تیموریانِ هندی مواجه شد.

نادرشاه نامه‏ای عتاب آمیز به محمدشاه فرستاد و خود به همراه سپاهی گران راهی هند شد. نادر شهرهای سر راه به سرعت تصرف کرد و در برابر مردم هند به پیروزی رسید. محمدشاه که خود را شکست خورده می‌‏دید، دولت خود را تسلیم کرد و برای جلب رضایت نادرشاه همه‏ خزاین هند را به او تقدیم کرد. از جمله‏ این غنایم، جواهرات گران قیمت تخت طاووس و کوه نور است.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 26 آگوست 2015 )

*استفاده از سلاح «توپ» برای اولین بار در جنگ بین انگلستان و فرانسه (1346م)

در 26 اوت 1346م برای اولین بار در تاریخ، نیروهای ارتش انگلیس، جنگ ‏افزار توپخانه را در جنگ کرسی که با ارتش فرانسه روی داد به میدان آوردند. در این جنگ به دلیل به کارگیری این اسلحه سنگین توسط ارتش انگلیس، فیلیپ ششم پادشاه فرانسه با وجود برتری کمّی نیروهایش نسبت به انگلیسی‏‌ها، در حالی که در آستانه پیروزی بر دشمن بود، به سختی شکست خورد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها