امروز شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
مروری بر یک اتفاق دریایی در هفته‌ای که گذشت
سه شنبه هفته گذشته خبر توقیف یک کشتی آمریکایی با 34 خدمه آمریکایی توسط نیروهای ایرانی و هدایت آن به سمت بندر عباس اعلام شد، اما پس از آن مقامات کشورمان اعلام کردند که این کشتی به دلیل بدهی توقیف شده است.
به گزارش اقتصادنیوز، در پی اعلام خبر توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران ، شبکه‎های خارجی از ربوده شدن این کشتی در آب‎های ایران خبردادند در حالی که برخی از مسوولان کشور اعلام کردند این کشتی ایرانی که سابقه بدحسابی داشته است به دلیل بدهی توقیف شده است و اصلا آمریکایی نیست. در این میان پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد که کشتی باری مایرسک تیگرس در حال عبور از تنگه هرمز بوده است که نیروی دریایی ایران آن را مجبور کرده است به سمت ایران برود. به گفته رسانه‎های خارجی یک مقام آگاه ایرانی نیز خبر توقیف این کشتی آمریکایی را تایید کرد.

پس از آن نیز معاون دریایی سازمان بنادر اعلام کرد که شناور یادشده متعلق به شرکت «maersk» (مرسک) است.به گفته هادی حق‌شناس ،کشتی مذکور با‌ پرچم جزایر مارشال تردد داشته است و شکایت شاکی ‌منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ 25 اسفندماه سال گذشته برای توقیف اموال این شرکت شده بود.

بنا به گفته او، شرکت ایرانی مبلغی از ‌شرکت مذکور طلب دارد و دادگاه نیز شرکت مرسک را به پرداخت بدهی خود محکوم کرده است. بنابراین دادگاه این موضوع را به سازمان بنادر و دریانوردی ارجاع می‌دهد، سازمان بنادر هم موضوع را به اطلاع ستاد مشترک نیروهای مسلخ می‌رساند و آنها هم از طریق گارد ساحلی عمل می‌کنند و کشتی مذکور توقیف می‌شود.

به گفته حق شناس، حکم توقیف این کشتی از قبل توسط دادگاه به دلیل بدهی صادر شده و مربوط به خط کشتیرانی «مرسک» است؛ ظاهراً‌ سازمان بنادر و دریانوردی با مالک این کشتی ارتباط برقرار کرده و موضوع را به اطلاع وی رسانده‌اند.

اما روز چهارشنبه رئیس اداره بندر و دریانوردی شهیدباهنر با بیان اینکه یکسری ابهامات درباره شناور توقیف شده مرسک وجود دارد گفت که کارهای غیر عرف شناور شرکت مرسک از ۳-۲ سال پیش باعث شد که پرونده آن در فرمانداری و استانداری مطرح شود.

محمدمحسنی قلعه قاضی درباره توقیف شناور شرکت مرسک «MV Maersk Tigris» که با پرچم جزایر مارشال تردد می‌کرد گفته است که این شناور یدک‌کشی است که در آب‌های استان هرمزگان تردد می‌کرد و مشکلات خاصی داشته و  کارهای غیر عرف شناور شرکت مرسک از ۳-۲ سال پیش باعث شد که پرونده آن در فرمانداری و استانداری استان هرمزگان مطرح شود مثلا به ساحل استان هرمزگان می‌آمد خدمات دریافت می‌کرد اما هزینه آن را نمی‌پرداخت و شناور را به گل لب ساحل شهر می‌زد یا آنکه اسم شناور با تابلو عوض می‌شد تا آن محدودیت‌هایی که برای خدمات‌رسانی به این شناور بود با تغییر نام کارایی نداشته باشد.

رئیس اداره بندر و دریانوردی شهیدباهنر درباره میزان بدهی کشتی شرکت مرسک «maersk» به یک شرکت خصوصی ایرانی به پایگاه خبری گفت: هم اکنون موضوعات مربوط به این شناور در جلسه مسئولان بندر شهید باهنر در حال بررسی است. در واقع یکسری ابهامات در مورد این شناور وجود دارد که هنوز روشن نیست٬ بررسی این موضوعات تا ظهر امروز طول می‌کشد.

به گفته وی ،‌اینکه گفته می شود این کشتی آمریکایی است صحت ندارد چون تحت پرچم جزایر مارشال است در واقع اگر کشتی متعلق به کشوری هم باشد اما تحت پرچم شرکتی متعلق به یک کشور دیگر مانند آلمان فعالیت کند دیگر آلمانی محسوب می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها