امروز سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۸۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر یک از نامزدهای انتخاباتی با تشریح برنامه‌های خود در حوزه مسکن نقدها و وعده‌های مختلفی می‌دهند که این موضوع حاکی از اهمیت بالای مسکن در سطح رفاه خانوارها دارد.
به گزارش کانون به نقل از دانشجو، کمبود مسکن و قیمت بالای آن در سالیان اخیر از جمله معضلاتی است که طی یک دهه گذشته تا کنون گریبان گیر کشورمان شده است، کارنامه مسکن در دهه نود حاکی از آن است که بخشی از معضلاتی امروز نتیجه کم کاری آن دوره بوده و برای جبران عقب افتادگی‌ها نیاز به اقدامات مستمر و بلند مدت داریم.
طبق قانون دولت‌ها مکلف هستند برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی برنامه ریزی داشته باشند در همین راستا دولت شهید رئیسی وعده ساخت چهارمیلیون مسکن را در ایام انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد که در زمینه ساخت و تسهیل تولید مسکن از همان ابتدا قدم‌های مثبتی برداشته شد.

آنطور که پیداست با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بخشی از نامزد‌ها در حوزه ساخت و ساز مسکن برنامه‌هایی دارند که به تشریح آن پرداخته‌اند. بررسی اظهار نظرات نامزدها نشان می‌دهد هر یک از آنها به اهمیت بخش مسکن واقف هستند و برای این مهم برنامه‌هایی دارند.

انحصار زمین، مانع اصلی خانه‌دار شدن مردم
سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ درگفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به مهم بودن مسئله ساخت مسکن گفت: مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور ما است که باید برای آن برنامه ریزی‌های جدی انجام شود.

وی افزود: ما در ایران با مشکل کمبود زمین مواجه نیستیم چرا که در یک سرزمین پهناور قرار داریم، مشکلی اصلی که باعث ایجاد اختلالاتی در این حوزه شده انحصار و تبعیض در زمین است.

جلیلی با اشاره به برنامه هفتم توسعه در حوزه مسکن گفت: با برنامه ریزی که در برنامه هفتم توسعه صورت گرفته ما به هیچ عنوان نباید با کمبود زمین مواجه باشیم چرا که ۰/۲ از مساحت کل کشور برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده که فرصت خوبی به نظر می‌رسد.

وی افزود: صرف ساخت مسکن مشکلی را برطرف نخواهد کرد بلکه باید نسبت آن با آمایش سرزمینی و اقتصاد کشور را هم در نظر گرف که خود موضوع مهمی هست.

به دنبال تهیه ارزان مسکن برای مردم هستیم
محمد باقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در یکی از برنامه‌های تلویزیونی ضمن تشریح برنامه خود در حوزه مسکن گفت: چشم انداز ما این است که یک کارمند ایرانی اگر همه درآمدش را برای مسکن قرار دهد بتوان بعد از ۷ سال صاحب خانه شود در صورتی که این شاخص در حال حاظر ۱۳ سال است.

وی افزود: ما به دنبال کاهش شاخص خانه دار شدن مردم در بلند مدت هستیم که برای تحقق این امر لازم است بتوانیم مسکن را با هزینه‌های کمتری به پایان برسانیم.

قالیباف با اشاره به تصویب قاون جهش تولید مسکن در برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم قانون جهش مسکن را تصویب و ابلاغ کردیم که بخش قابل توجی از سهم مسکن مربوط به زمین بوده.

وی افزود: سازمان زمین و مسکن یک میلیون هکتار زمین در اختیار دارد در حالی که کل مسکن مهر ۹ هزار هکتار بوده این اتفاق حاکی از آن است که ما نتوانستیم بهره‌وری مناسب در این زمینه داشته باشیم.

 

وعده چهارمیلیون مسکن شهید رئیسی را به نتیجه خواهیم رساند
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با اشاره به وعده دولت سیزدهم برای ساخت مسکن گفت: اقدام خوبی که در دولت شهید رئیسی صورت گرفت خود را مکلف به ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال کرد که بسیار مسیر درستی بوده و باید با  کمک دستگاه‌های مختلف علاوه بر ادامه روند گذشته سرعت بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

 

وی افزود: اولین موضوعی که در مسکن مطرح است بحث زمین بوده که با الحاق آن در استان‌های مختلف می‌توان اثر آن را کمتر کرد و علاوه بر آن لازم است اقدامات جدی در برخورد با محتکران زمین صورت بگیرد.

 

قاضی زاده در خصوص عملیاتی شدن وعده چهارمیلیون مسکن گفت: اگر می‌خواهیم وعده چهارمیلیون مسکن دولت شهید رئیسی تحقق یابد لازم است با یک قدرت، زنجیره‌ و استمرار بیشتری در این حوزه پیش برویم.

ظرف ۴ سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد
علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی خود در تلویزیون با اشاره به سیاست‌های غلط دولت یازدهم و دوازدهم گفت: برخی از مسئولین پیش از دولت شهید رئیسی افتخار می‌کنند که حتی یک واحد مسکن ملی در دوره آن‌ها ساخته نشد در صورتی که این عین بی هنری بوده و نتیجه آن گران شدن زمین و مسکن در کل کشور شد.

وی افزود: برای مقابله با معضلی که گریبان گیر آن هستیم در دوره مسئولیتم در شهرداری بسته‌های تشویقی طراحی کردیم، علاوه بر آن ساخت ۲۰۳ هزار واحد مسکونی در شهر تهران را آغاز کردیم که کمک شایانی در کنترل قیمت مسکن داشت.

زاکانی در خصوص برنامه خود برای رفع دغدغه مردم گفت: علاوه بر سرعت بخشیدن به ساخت و ساز و بسته‌های تشویقی که تا کنون اجرا کرده‌ایم تسهیل در واگذاری زمین، کاهش سهم بالای زمین در مسکن، اجاره به شرط تملیک از دیگر برنامه‌های ما در حوزه مسکن خواهد بود.

وی افزود: اطمینان می‌دهم با جرای کامل برنامه‌هایی که گفته شد ظرف ۴ سال دغدغه مسکن مردم را حل خواهیم کرد.
برچسب ها: مسکن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها