امروز يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان؛
سمیه گلپور : باید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود.
به گزارش کانون به نقل از ایسنا ، سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان و صبح ایران در جریان حضور کاندیداهای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ایسنا، با اعتقاد به شنیده‌ نشدن صدای مستضعفان در مجلس یازدهم تاکید کرد و گفت: باید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود.

وی در این نشست درباره عمل اکرد مجلس یازدهم اظهار کرد: در مجلس انقلابی اتفاقات خوبی رقم خورده و لوایح خوبی تصویب شده ولی تا نقطه مطلوب فاصله داریم. چون مجلس منتسب شده به مجلس انقلابی به این معنا نیست که صد در صد انقلابی است و راه طولانی و پر پیچ و خمی در پیش دارد. در مجلس یازدهم صدای مستضعفین را کمرنگ داشتیم. لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس یازدهم بررسی شد که شاهد افزایش سن بازنشستگی بودیم. شاهد هستیم که مبالغی که بیمه شوندگان باید به صندوق تأمین اجتماعی واریز کنند، مساله واریز به خزانه کشور و سپس بازگشت به صندوق تامین اجتماعی مطرح است که این مساله‌ای نادر است. صدای جامعه کارگر و بازنشسته و مستضعفین شنیده نشد. رهبری فرمودند که در سیاستگذاری عدالت باید در نظر گرفته شود ولی در وهله طرف مستضعفین باید گرفته شود.

این داوطلب دور دوم انتخابات مجلس افزود: قرار بود پرداخت دیون دولت به تامین اجتماعی در ۵ سال انجام شود اما در هفته قبل این موضوع از لایحه خارج شد. نمایندگان فعلی مجلس شاهد این دین بزرگ هستند ولی این مساله از لایحه خارج شد. آن‌ها چطور دنبال رای مردم هستند؟ چرا این مساله ۵ سال دیگر به تاخیر می‌افتد؟ به اندازه کافی این دیون به تاخیر افتاده است. این دیون اگر بازگردد، نیازی به افزایش سن بازنشستگی نیست. مطالبه اصلی ما پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی است که بالغ بر ۷۰۰ همت است. بدهی ما را بدهند و کار دیگری از آن‌ها نمی‌خواهم.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، نگاه به مستضعفین ضعیف است. باید به این گروه هدف توجه بیشتری شود. آن‌ها تنور انتخابات را داغ می‌کنند. این روند باید اصلاح شود و صدای اقشار مختلف شنیده شود. یکی از نقاط ضعف این مجلس، پایین بودن سطح نظارت است. یکی از کارکردهای اصلی مجلس نظارت است. در حوزه مسائل مربوط به کار و تولید، نظارت بسیار ضعیف است. کارخانه‌های زیادی در کشور مملو از اتباع است. این ها مهمانان ما هستند و وارد کشور شده‌اند ولی داشتن سازوکار در استفاده از اتباع غیرمجاز لازم است. در مسائل فرهنگی هم شاهد نظارت کم هستیم. شاید آنقدر که خلا نظارتی در مجلس موج می زند، خلا قانونگذاری وجود نداشته باشد.

این داوطلب انتخاابت مجلس درباره وضعیت جامعه کارگری کشور، تصریح کرد: کارگر مطابق با قانون کار باید دستمزد دریافت کند که این دستمزد در شورای عالی کار تصویب می‌شود. این دستمزد باید متناسب با تورم و هزینه سبد خانواد باشد. اگر اینگونه نباشد، کارگر دچار مشکلات مختلف می‌شود. در اجرای ماده ۴۱ قانون کار، نظارتی وجود ندارد.

گلپور ادامه داد: اگر نماینده واقعی کارگران در مجلس وجود داشت، لایحه استاد و شاگرد نباید اصلا مطرح شود. وقتی نماینده متوجه اصل موضوع نشدند، ما یک موشن یک دقیقه ای درست کردیم که مفهوم این مساله را متوجه شوند. رهبر انقلاب بر حفظ قدرت خرید کارگران، بازنشستگان، و حقوق بگیران و مقرری بگیران تاکید دارند. خورد و خوراک و مسکن در مرز نابودی کارگران قرار دارد. جامعه کارگری مشتاق کار برای جهش تولید است اما به دلیل مکفی نبودن مزد، مجبور به مهاجرت می‌شوند. کسی دوست ندارد کشور خود را رها کند و عمان، ترکیه، عراق و ارمنستان را آباد کند اما وقتی چند برابر در کشور همسایه دستمزد می‌گیرد، برای تامین هزینه خانواده خود مهاجرت می‌کند. باید جلو فرار بازوها و نیروی انسانی برای تولید را بگیریم.

وی درباره شرایط جامعه زنان کارگر نیز اظهار کرد:.به دلیل پایین بودن مزد، شاهد هستیم مردان تمایلی برای مشاغل با درآمد ۱۱ میلیون تومان نیستند و کارخانه‌های ما خالی از نیروی انسانی می‌شود و کارفرما دنبال کارگر زن می‌رود. یک خانم شاید راحت تر حقوق ۱۱ میلیون را می‌پذیرد اما سطح اشتغال این زنان از اپراتوری بالاتر نمی‌رود و آن‌ها در خط تولید می‌مانند و به سطح مدیرتی نمی‌رسند.

وی با بیان این‌که «علت حضور من در انتخابات، نبود صدای واحد از جامعه کارگری زنان است» افزود: من خودم را پرچمدار مسائل حقوقی کارگران می دانم و به هیچ گروهی و لیستی نگفتم من را در لیست قرار دهند. اولین گروهی که از من خواست به آن‌ها بپیوندم، شورای وحدت بود. آن‌ها در لیست خود هم کارفرما داشتند و هم کارگر. لیستی که نماینده کارگری را نبیند، این لیست محکوم به شکست است چون جامعه کارگری را داخل مجلس نخواهد دید. رهبری گفتند اگر حال کارگر خوب شود، حال جامعه خوب می‌شود.
برچسب ها: سمیه گلپور
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها