امروز چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶
کد خبر: ۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴
راهکارهای شورای وحدت برای مجلس کارآمد
نشست شورای وحدت برای تحول، دیروز با حضور برخی منتخبین مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه در تالار آدینه برگزار شد.
به گزارش کانون به نقل از سیاست روز ، در این نشست، دکتر منوچهر متکی دلایل برگزاری این نشست را با تاکید بر وحدت بیشتر جهت تحول در مجلس آینده عنوان کرد. متکی منتحب مجلس دوازدهم در جمع اصحاب رسانه گفت: اولین دستور کار ما در این همایش مرور شرایط کلان کشور بود که در چند فصل هم در حوزه های سیاسی امنیتی و ملی هم درمورد برنامه هفتم و سیاست های کلی مقام معظم رهبری و هم در حوزه سلامت و بهداشت و درمان، سخنرانان شرایط کشور را مرور کردند و نکاتی را مورد نقد و بخش‌هایی را به عنوان پیشنهاد ارائه دادند.
وی دستور دوم نشست را ضرورت تحول در رویکردها و کارکردهای مجلس دوازدهم اعلام کرد و افزود: واقعیت این است که بعد از انتخابات، در همین فاصله و مانند تمام این چند سال اخیر در مواجهه با مردم و فوری ترین مشکلاتشان روبرو شده‌ایم و مردم خواسته‌هایشان را مطرح میکنند و مطالبات انباشته شده مردم و رهبری که برخی از آن‌ها بر زمین مانده است مطرح می‌شود تصویری که مردم از مجلس دارند اگر یک تصویر عادی است و احیاناً مطلوبیت عامه ندارد مهمترین رسالت مجلس دوازدهم این است که نگاه مردم یک تصویر جدید مبتنی بر امید از یک سو و استوار بر راه کارهای مناسب برای ایجاد تحول از سوی دیگر باشد.
متکی گفت: در سال‌های اخیر تغییرات عدیده‌ای در آیین نامه مجلس به وجود آمده است وقتی سمت و سوی آن تغییرات را در آیین نامه نویسی داخلی مجلس ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم که مجلس هرچه جلوتر رفته به سمت ریاست محور شدن سوق پیدا کرده است در حالی که معتقدیم مجلس باید صحن محور باشد باید نمایندگان محور باشند و اینها موضوعات و مسائلی است که در بحث ضرورت تحول در رویکردها و کارکردهای مجلس مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.
منتخب مردم تهران با بیان این که تصور می‌کنم شورای وحدت شروعی داشته است و این شروع میتواند تداوم پیدا بکند گفت: ما حتما این هم اندیشی‌ها و هم افزایی‌ها را تداوم خواهیم بخشید ما معتقدیم تمام منتخبینی که در مجلس دوازدهم هستند صرف نظر از سلایق سیاسی و صرف نظر از تفاوت‌هایی که در مجموعه اصولگرایان و غیر اصولگرایان است از اصلاح طلبان و دیگران باید در صدد پاسخگویی به مطالبات کشور باشند.
سخنگوی شورای وحدت اظهار داشت؛ اگر دستگاه اجرایی آن جایگاه لازم را در اجرا نداشته باشد و نمره منفی در مجلس بگیرد اگر وزیری استیضاح شود ما باید کمیسیون مربوطه را هم مورد سوال قرار دهیم چون علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و پیشگیری بهتر از درمان است و اگر کمیسیون، رسالت خودش را بلند ببیند و بلند فکر بکند در نظارت بر کار دستگاه‌های اجرایی نقش آفرینی جدی خواهد شد.
وی با بیان این که بحث، بحث افراد نیست، افزود: در حوزه کارکردی ریاست مجلس، ریاست مجلس در شأنیت تعامل با نمایندگان مجلس در شانیت جایگاهش به عنوان عضو مؤثر شورای عالی امنیت ملی عضو موثر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو موثر سران سه قوه در چنین جایگاهی ریاست مجلس نیازمند این است که از نخبگان کشور از روسای کمیسیون ها از متخصصین کمیسیون ها از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی استفاده بکند برای اینکه ریاستی محتوایی بر مجلس داشته باشد هم در تعامل با نمایندگان و مسائلی که در صحن مجلس مطرح می شود او عالمانه و آگاهانه و با اشراف ورود کند که بتواند مدیریت داشته باشد از نظرات و عصاره دیدگاه های نمایندگان استفاده بکند رئیس مجلس با استفاده از این مشورت ها در جاهایی که عضو هست بتواند در جایگاه مطلع کامل حضور پیدا کند ما به این موضوعات در راستای تحول مجلس فکر می‌کنیم یک تحول شکلی در سازوکار مجلس و یک تحول محتوایی در نوع پرداختن به موضوعات.
متکی به آخرین موضوع مورد بحث در نشست پرداخت و گفت: در این نشست بحث ضرورت کار فراکسیونی و ضرورت کار جمعی مطرح شد، یک نماینده یا به عنوان یک فرد در مجلس نظر میدهد که از وظایفش است، یک وقت مجموعه‌هایی مرتبط با مسائل مجلس در یک فراکسیونی و در یک حرکت جمعی مباحث را قبلا مورد  تبادل نظر و کارشناسی قرار میدهند و تصمیم جمعی می‌گیرند که به موادی از یک لایحه رای بدهند یا نه، به وزیری رأی بدهند یا رأی ندهند این اندیشه و خرد جمعی می‌شود، ما به این میگوییم ضرورت حرکت جمعی و فراکسیونی در مجلس و در نظر داریم که اگر استقبال بود ما فراکسیون وحدت را در مجلس دوازدهم تشکیل دهیم و مسائل در دستور کار مجلس را که سه محور اساسی دارد یک بررسی طرح ها و لوایح دوم رای دادن به وزرا و رای‌های دیگر که در مجلس برای انتخابات مختلف می‌دهند و سوم بحث نظارت بر عملکرد حکمرانی و کشور داری در مجلس است.
در نشست شورای وحدت،‌محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه مجلس باید به اصول بپردازد و از حاشیه‌ها و فروع بپرهیزد، گفت: همانگونه که رهبر انقلاب فرموند مجلس مسئول تهیه نقشه راه و مشخص کردن استراتژی است و دولت باید در آن راه حرکت کند.
وی با توجه به تجربه طولانی حضورش در مجلس افزود: معمولا شرایط مجالس جدید به نحوی است که ۹۰ درصد از منتخبان جدید نه از اختیارات نمایندگی چندان اطلاعی دارند، نه وظایف را می دانند چیست و نه خیلی از امکانات مملکت باخبر هستند. آنها آمال و آرزوهایی دارند و تصور می‌کنند با قیام و قعود می‌توانند همه آنها را محقق کنند، اما به مرور متوجه می شوند امکانات کشور بسیار محدود است و به راحتی نمی‌توان همه ایده آل‌ها را عملیاتی کرد.
وی با بیان اینکه سال ۸۰ با ۳ میلیون تومان می‌شد پراید خرید و سال ۹۰ با این مبلغ یک گوشی موبایل و امسال این رقم بهای یک وعده غذای لاکچری است، تصریح کرد: ما با نفت بشکه ای ۹۰ دلار، سالیانه ۲۷۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می کنیم. کارکرد انرژی برای تامین رفاه است، ما سالیانه ۲۷۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم، اما رفاه ایجاد نمی‌کنیم، این معضل حداقل با۳ برنامه ۳ ساله یعنی ۹ ساله قابل حل است و راه حل آن صرفه جویی ۳۰ درصدی انرژی است، بدون اینکه ذره ای به رفاه مردم آسیب وارد شود. برای این کار هم دو اهرم مدیریتی یا قیمتی وجود دارد.
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به وجود ۳ ناترازی عمده در حوزه انرژی، سیستم بانکی و صندوق‌های بازنشستگی، تاکید کرد: رفع این ناترازی ها راه حل دارد، اما هم شجاعت هم خرد می‌خواهد.
در ادامه این نشست با ترکیب آقایان حاجی بابایی، همتی و زهرا خدادادی به عنوان هیات رئیسه این نشست ادامه پیدا کرد و پیام تصویری آیت الله موحدی کرمانی برای حضار به نمایش درآمد.
سید محمدجواد جلالی معاون استان‌های شورای وحدت و دبیر نشست نیز اظهار داشت؛ برای تحول در کارکردها نشست وحدت برای تحول در کارکردها و رویکردهای مجلس شورای اسلامی با هدف تکوین گزاره‌های تحولی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه هیات عالی شورای وحدت تشکیل شد.
مراحل دعوت از نمایندگان توسط شورای وحدت در استان‌ها صورت گرفت و با استقبال نمایندگان مجلس برگزار شد. در این جلسه بیش از ۱۰۰ میهمان و قریب به نیمی از نمایندگان مجلس حضور داشتند که با عنایت به ایام تعطیلات مجلس می‌توانستیم تعداد بیشتری را پذیرا باشیم در این جلسه با دستوراتی از جمله مسائل اساسی کشور در رویکرد تحولی و کارکرد فراکسیون ها در مجلس بحث شد. محورهای ارائه شده توسط نواب فعلی و سابق مجلس به بحث و بررسی گذاشته شد و از نظرات نمایندگان فعلی و جدیدالورود نیز به صورت مباحثه‌ای و پارلمانی استفاده شد .
وی گفت:نمایندگان محترم مجلس بر لزوم تکرار این نشست تاکید داشتند که انشالله پس از بررسی ،امکان آن فراهم خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها