امروز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
مقام‌های نظامی آمریکا با همتایان چینی خود برای یکسری مذاکرات جدی در هاوایی و با تمرکز بر اینکه دو کشور چطور می‌توانند با ایمنی عملیات برگزار کنند، دیدار کردند.
به گزارش کانون به نقل از ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دنبال مدیریت تنش در دریای چین جنوبی با شی جینپینگ، همتای چینی خود روز سه شنبه گفت‌وگو کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دو طرف در نشست نوامبر ۲۰۲۳ توافق کرده بودند تا مذاکرات مستقیم نظامی را از سر بگیرند.

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقام‌های نظامی ایالات متحده و چین رویدادهای مرتبط با ایمنی در چند سال گذشته را بررسی و در مورد حفظ ایمنی عملیاتی دریایی و هوانوردی و حرفه‌ای بودن این عملیات بحث کردند.

وزارت دفاع چین نیز در بیانیه جداگانه‌ای که امروز (شنبه) منتشر شد، اعلام کرد که در این دیدارها دو طرف تبادلات صریح و سازنده در مورد چین و آمریکا و وضعیت امنیت دریایی و هوایی انجام دادند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، در این نشست‌ها چین همچنین قاطعانه با هرگونه تلاش برای به خطر انداختن حاکمیت و امنیت خود به نام آزادی دریانوردی و پروازهای هوایی مخالفت کرد.

این مذاکرات که به عنوان کارگروه قرارداد مشورتی دریایی نظامی (MMCA) شناخته می‌شود، در سوم و چهارم آوریل در هونولولو، هاوایی برگزار شد و اولین نشست از این نوع از سال ۲۰۲۱ بود.

پیش از دیدار نوامبر بین بایدن و همتای چینی‌اش، روابط بین دو کشوربه طور فزاینده‌ای تیره و تار شده بود و تنش بر سر مسائلی از تایوان گرفته تا فعالیت نظامی چین در دریای چین جنوبی وجود داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها