امروز يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵
کد خبر: ۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۵
100 کلیدواژه‌ برجسته در کلام رهبر انقلاب درباره «فرهنگ»
در طی چهار ماه گذشته، در بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب که بر فرهنگ متمرکز بوده، واژه‌های دیگری پررنگ تر به نظر می‌آید که اشاره به آنها، در طراحی راهبردهای موثر فرهنگی توسط مسئولان ارشد و پیاده سازی توسط مسئولان میانی موثر خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان، تاکید ویژه‌ای بر مسئله فرهنگی و شکل گیری یک «جناح مومن فرهنگی» داشته‌اند؛ زاویه نگاهی که از ابتدای سال «فرهنگ و اقتصاد با رویکرد جهادی» مورد تاکید ایشان بوده و حتی ایشان تاکید داشته‌اند که فرهنگ از اقتصاد پراهمیت تر است اما مهم‌ترین کلیدواژه‌های سخنان رهبری چه بوده است؟

به گزارش «تابناک»، حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانات‌شان بر نگرانی‌هایشان نسبت به حوزه فرهنگ تاکید مجدد داشته اند؛ مسئله ای که منجر به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در این باره و تاکید بر پیگیری دقیق منویات رهبری شد اما این نامه نگاری و برخی تحرکات رضایت‌بخش نبود و مقام معظم رهبری همچنان راهبردهای مهمی را در خصوص حوزه فرهنگ متذکر شدند و ظاهراً این تذکر در دیدار ایشان با شعرای جوان نیز تکرار شده است.

در سال‌های گذشته، واژ‌هایی چون «شبیخون فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی»، «جهاد فرهنگی» و «تعامل فرهنگی» را می توان مهم ترین کلیدواژ‌ه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر خواند که ایشان در این محورها، سخنان مفصل و مبسوطی داشته‌اند و نگرانی‌هایشان را متذکر شده اند.

با این وجود، در طی چهار ماه گذشته، در بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب که بر فرهنگ متمرکز بوده، واژه‌های دیگری پررنگ تر به نظر می‌آید که اشاره به آنها، در طراحی راهبردهای موثر فرهنگی توسط مسئولان ارشد و پیاده سازی توسط مسئولان میانی موثر خواهد بود.

پیام آغاز سال 1393 (92/12/29)، بیانات در حرم مطهر رضوی (93/1/1)، بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور (93/1/30)، بیانات در دیدار کارگران در گروه صنعتى مپنا (93/2/10)، بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف و اعضای سوّمین جشنواره‌‌ی سراسری علمی فرهنگی اعتکاف (93/2/15)، بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور (93/2/17)، بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام (93/2/31) اشارات مفصل یا کوتاهی به مباحث فرهنگی و اعتقادی دارد.

همچنین بیانات ایشان در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى (93/3/4)، بیانات در دیدار پژوهشگران و کارکنان‌ مؤسسه «دارالحدیث» و پژوهشگاه «قرآن و حدیث» (93/3/21)، دیدار جمعی از اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب (93/4/11)، بیانات در دیدار مسئولان نظام (93/4/16)، بیانات در دیدار شاعران (93/4/21) و خبر دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب (93/4/23) که متن کامل بیانات ایشان در این دیدار منتشر نشد نیز اشارات مستقیمی به مباحث فرهنگی شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها