امروز سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
یادداشت حسین رجائی؛
تمدن غربی بخشی از قدرت نرم اش در جهان را مدیون مشروعیت اخلاقی است که به مدد تبلیغات امپراتوری رسانه ای خود در بین بخشی از مردم جهان به دست آورده است. این مشروعیت اخلاقی که از آموزه های لیبرالیسم نشات می گیرد دارای سه پایه اصلی آن، آزادی، دموکراسی و حقوق بشر است.
به گزارش کانون به نقل از الف ، در بین این سه، کارنامه حقوق بشری غرب بیش از دو پایه دیگر محل تردید و مورد سوال بوده است. جنگ های عراق، افغانستان و ویتنام، احتمالا سیاه ترین بخش این کارنامه بوده اند. با این حال دولت های غربی کوشیده اند از طریق دو پایه دیگر، مداخلات ضدبشری خود را توجیه کرده و به بهانه صدور آزادی و دموکراسی، برای جنگ های ویرانگر خود مشروعیت بین المللی بخرند.

موضوع اسرائیل اما به پاشنه آشیل تمدن غربی تبدیل شده و پرده ها را از روی حقیقت لیبرالیسم مورد ادعای آن ها کنار زده است. غرب هرگاه به موضوع اسرائیل می‌رسد نمی تواند به هیچ یک از شعارهای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر خود وفادار بماند.

برای حفظ اسرائیل مجبور است با چشم بستن بر روی تمام جنایات ضدبشری آن، آبروی خود را در بین غرب باوران لکه دار کند. همچنین مجبور است در منطقه غرب آسیا از دیکتاتورهای وابسته حمایت کند چون می‌داند که هیچ دموکراسی در این منطقه، اسرائیل را تحمل نخواهد کرد و در نهایت مجبور است علیرغم ژست های ظاهری آزادی بیان، اسرائیل را به عنوان خط قرمز آزادی بیان غربی به ملت های خود معرفی کند.

طبیعتا هرقدر حجم خونریزی و توحش صهیونیست ها بیشتر می‌شود، کار بر دولت های غربی سخت‌تر میگردد و توجیه تداوم حمایت آن ها از اسرائیل برای کسانی که مشروعیت اخلاقی غرب را باور کرده اند مشکل تر می گردد.

تحولات اخیر از آنجا که اوج درنده خویی اسرائیل را به نمایش گذاشته، لیبرالیسم غربی را به مرحله بی آبرویی کامل رسانده است. در این میان، گسترش فناوری های ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی که تا پیش از این برگ برنده غرب در مقابل دولت هایی چون ایران محسوب می شد به ضد خود بدل شده و انتشار لحظه به لحظه جنایات اسرائیل و واکنش چهره های مطرح، سختی کار را برای غربی ها دوچندان کرده است.

جرم انگاری حمایت از فلسطینی ها و انتقاد از اسرائیل در کشورهای اروپایی، ممنوع کردن تجمعات حمایت از مردم غزه در این کشورها و برخورد با سلبریتی ها و فوتبالیست هایی که از جنایات اسرائیل انتقاد کرده اند بخشی از رسوایی این روزهای غرب در موضوع آزادی بیان است. اظهارات نخست وزیر دانمارک که غیرنظامیان فلسطینی را برخلاف غیرنظامیان اسرائیلی مستحق همدردی ندانسته است شائبه نژادپرستی را هم به رسوایی های یاد شده افزوده است.

اسرائیل این روزها یک تنه در حال لگدمال کردن مشروعیت اخلاقی غرب و آگاه کردن جهان از حقیقت لیبرالیسم غربی است. حقیقتی که نظام سرمایه داری توانسته بود برای دهه ها آن را پشت شعارهای قشنگ پنهان نماید.

جنایات جنگی بی سابقه ارتش اسرائیل، بیداری و آگاهی بی سابقه ای را در جهان بوجود آورده است. شبکه های اجتماعی که تا پیش از این مُبلغ ارزش ها و سبک زندگی غربی بودند این روزها به افشاگر پشت پرده تمدن غربی تبدیل شده اند. اکنون غرب بخاطر حفظ موجودیت اسرائیل، ریکاری و تظاهر همیشگی شان به بشردوستی و ارزش های اخلاقی را کنار گذاشته اند. این پرده دری عریان، می تواند آینده تمدن غربی را بشدت به مخاطره بیاندازد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها