امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید کاخ سفید در حمله رژیم صهیونیستی به ساختنان کنسولگری سفارت ایران در دمشق نقش نداشته و رژیم صهیونیستی تنها در دقایق آغازین این عملیات متجاوزانه و بدون ارائه جزئیات به آن‌ها اطلاع داده است.
به گزارش کانون به نقل از ایسنا، در پی حمله هوایی روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق، یک رسانه آمریکایی در گزارشی مدعی شد که آمریکا به ایران گفته است هیچ نقشی در این حمله و اطلاعات گسترده‌ای درباره یک ساختمان کنسولی مربوط به ایران در سوریه نداشته است.

پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس در این باره نوشت: این پیام نادر نشان می‌دهد که دولت بایدن، عمیقا نگران است که این حمله اسراییل به گسترش درگیری در سطح منطقه و ازسرگیری حملات شبه‌نظلمیان تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی شود.

دیروز دوشنبه، رژیم صهیونیستی ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد.

در این حمله بخشی از ساختمان کنسولی سفارت ایران و اقامتگاه سفیر هدف قرار گرفت.

در جریان این حمله هوایی هفت نفر از جمله سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی به شهادت رسیدند.

این رسانه آمریکایی نوشت: یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا به آکسیوس گفت که آمریکا هیچ نقشی در حمله اسراییل نداشته و ما پیش از وقوع آن مطلع نبودیم.  یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفت که آمریکا این را «مستقیما به ایران منتقل کرده است.»

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در پی حمله دیروز، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای سوری خود گفت: نتانیاهو به‌دلیل شکست‌های پی‌درپی رژیم اسرائیل در غزه و دست نیافتن به اهداف جاه‌طلبانه صهیونیست‌ها، تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است».

وزیر خارجه ایران حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را عبور از همه تعهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و مسئولیت عواقب این اقدام را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و بر ضرورت واکنش جدی جامعه جهانی نسبت به این گونه اقدامات جنایتکارانه تاکید کرد.

در ادامه گزارش آکسیوس آمده است: سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل سرلشگر زاهدی را که مدعی هستند در عرضه تسلیحات به حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان طرفدار ایران در لبنان و سوریه و هماهنگ کردن آن‌ها نقش داشته است، تحت تعقیی قرار داده بودند. به گفته یک مقان اسراییلی، فرصت عملیاتی برای هدف قرار دادن او، در همین روزهای اخیر ایجاد شد.
مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی می‌گویند تل‌آویو چند دقیقه پیش از انجام شدن حمله نیروی هوایی خود، به دولت بایدت اطلاع داد اما منتظر چراغ سبز نشان دادن آن نیز نماند.

یک مقام آمریکایی در این باره اظهار کرد که در اخطار رژیم صهیونیستی به جزئیات اشاره نشده بود و درست وقتی انجام شد که جنگنده‌های ارتش آن برای حمله به پرواز درآمده بودند؛ به طور مثال، آن‌ها به آمریکا نگفته بودند که برنامه دارند یکی از ساختمان‌های سفارت ایران را هدف قرار بدهند.

در ادامه این گزارش آمده است: این حمله مدت کوتاهی پس از یک جلسه مجازی محرمانه "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی کاخ سفید و "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات ارشد اسراییل برای بحث درباره جایگزین‌های حمله زمینی به رفح انجام شد.

اگرچه، یک مقام آمریکایی گفت که موضوع این حمله در سوریه در طی این جلسه دو ساعت و نیمه مطرح نشد.

ساعاتی پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی در دمشق، چندین حمله پهپادی از سوریه به سمت اراضی اشغالی انجام شد که ادعا شده توسط سامانه‌های هوایی ارتش رژیم صهیو نیستی رهگیری شد.

یک مقام دفاعی آمریکا نیز گفت که چند ساعت پس از حمله دمشق، یک پهپاد انتحاری در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در التنف سوریه شناسایی و منهدم شد. هیچ جراحت یا خسارتی به زیرساخت‌ها نیز گزارش نشد.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی نیز گفت که ارتش این رژیم با وجود احتمال حملات تلافی‌جویانه از سوی آنچه نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران خوانده شده، در سطح آماده‌باش بالایی قرار گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها