امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت درخواست کرد نشستی فوری برای رسیدگی به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه برگزار کند.
به گزارش کانون به نقل از مهر، در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره‌ای شورای امنیت نوشت: مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل تهیه شده است. رژیم اشغالگر اسرائیل مبادرت حمله تروریستی شنیع و نفرت‌انگیزی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری عربی سوریه نموده است. بعد از ظهر ۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۴۵، اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق هدف حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان اشغالی قرار گرفت. این حمله تروریستی منجر به شهادت غم‌انگیز دست‌کم پنج پرسنل ایرانی از جمله مستشاران ارشد نظامی و تخریب کامل اماکن دیپلماتیک ایران شد.

وی در این نامه افزوده است: این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده) است. این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.

معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت عنوان کرده است: با توجه به پیامدهای گسترده بین‌المللی چنین جنایات هولناکی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید کرده و به‌طور بالقوه‌ای آتش درگیری‌های بیشتری را با سایر کشورها شعله‌ور نماید، جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.

در ادامه نامه این دیپلمات کشورمان آمده است: جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا هرگونه اقدام لازم از جمله برگزاری نشست فوری برای رسیدگی به این نقض فاحش و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آتی که امنیت و ایمنی مأموریت‌های دیپلماتیک را به خطر می‌اندازد، را اتخاذ نموده، و همچنین از به دست عدالت سپردن سریع مسئولین چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای اطمینان حاصل نماید.

معاون سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.
برچسب ها: شورای امنیت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها