امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
کوه‌پایه‌زاده مطرح کرد؛
یک وکیل دادگستری از تبعیض قایل شدن در کیفرخواست و اتهامات تتلو نسبت به دیگر مجرمان مشابه انتقاد کرد و خواستار رعایت کردن اصل تساوی شد.
به گزارش کانون به نقل از مهر ، رسول کوه‌پایه زاده، وکیل دادگستری در خصوص پرونده امیرحسین مقصودلو مشهور به تتلو بیان داشت: تتلو توبه‌نامه نوشته و گفته اظهار پشیمانی از اعمال و رفتار خود کرده است و دوست دارد مانند بسیاری از جوان‌ها ازدواج کند و خانواده تشکیل دهد و نیز موسیقی را به شیوه درست ادامه دهد.

وی ادامه داد: من به عنوان وکیل دادگستری که عهده دار وکالت پرونده‌های قضائی متعدد و مشابهی بوده است به عرض می‌رسانم یکی از اصول بنیادین دادرسی عادلانه کیفری که در قانون اساسی و قانون آئین دادرسی کیفری و قواعد فقهی مورد تاکید قرار گرفته است اصل تساوی مجازات‌ها است، به این معنی که مجرمینی که در شرایط مشابه مرتکب جرم مشابه شده‌اند باید مجازات مساوی در حق آن‌ها اعمال شود.

کوه‌پایه زاده افزود: در ماده ۲ قانون آئین دادرسی کیفری آمده است که قواعد دادرسی کیفری باید نسبت به اشخاصی که در شرایط مساوی به سبب ارتکاب جرایم مشابه تحت تعقیب قرار می‌گیرند به صورت یکسان اعمال شود. همچنین مطابق بند ۹ اصل سوم قانون اساسی حاکمیت موظف به رفع تبعیضات ناروا برای همگان است.

وی تاکید داشت: اصول ۱۹ و ۲۰ و ذیل اصل ۱۷۰ قانون اساسی نیز تساوی همگان را در برابر قانون مورد تاکید قرار می‌دهد.

یک وکیل دادگستری در خصوص کیفرخواست تتلو بیان داشت: من به عنوان وکیل دادگستری از اینکه در کیفرخواست این فرد عنوان اتهامی افساد فی‌الارض و درخواست مجازات اعدام وجود ندارد خوشحال هستم و از اینکه اظهار ندامت و توبه امیر حسین مقصودلو مورد توجه قرار گرفته و مرجع قضائی با تاکید و رفعت اسلامی و عنایت به جنبه اصلاحی و بازگشت پذیری مجرم به جامعه به شکل کم سابقه‌ای عمل کرده و بازپرس پرونده قبل از صدور رأی این مطالب را رسانه‌ای کرده است باز هم موجب مسرت است و جامعه وکالت از آن استقبال می‌کند اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که این رویکرد باید با توجه به اصل مسلم و بنیادین تساوی مجازات‌ها نسبت به سایر مجرمان در وضعیت مشابه با عملکرد مشابه و جرایم مشابه نیز اعمال شود.

وی ادامه داد: عدالت قضائی، اصول بنیادین دادرسی عادلانه کیفری و حکمت حکمرانی اجازه نمی‌دهد در این خصوص سلیقه‌ای و تبعیض آمیز و جهت‌دار عمل شود.

کوه‌پایه زاده بیان کرد: من وکیل آقای میلاد حاتمی هستم و با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی و بررسی در فضای حقیقی و مقایسه اظهارات، اقدامات، افعال و ویدئوهای منتسب به تتلو و موکل مشخص می‌شود تعداد مخاطبین و فالورها و گستردگی و فراگیری آثار و پیامدهای افعال ایشان وصف مجرمانه و تعدد و تکثر اعمال خلاف قانون منتسب به هردوی این افراد با هم قابل مقایسه نیست.

وی افزود: این در حالی است که خوشبختانه کیفرخواست اتهام افساد فی‌الارض را متوجه تتلو ندانسته است ولی متأسفانه در خصوص موکل میلاد حاتمی که به مراتب اقدامات وی از تمام ابعاد خفیف‌تر از تتلو بوده است، اتهام به افساد فی‌الارض در کیفرخواست وی درج می‌شود.

یک وکیل دادگستری اظهار داشت: نکته مهم و قابل توجه در راستای اصل بنیادین تساوی مجازات‌ها این است که موکل بنده بارها توبه‌نامه نوشته و دختر ۵ ساله وی هم چشم‌انتظار بازگشت پدر است.

وی ادامه داد: موکل من در مرحله تحقیقات همکاری بسیار گسترده‌ای با بازپرس داشته است به گونه‌ای که در انتهای کیفرخواست به همین دلیل ایشان را مستحق تخفیف در مجازات دانسته‌اند اما بازپرس محترم پرونده موکل هیچ‌گاه این موضوعات را رسانه‌ای نکرد بلکه برعکس در زمان تحقیقات با توجه به محرمانه بودن امر تحقیقات و علی‌رغم این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات موضوعه اظهارات گزینشی از موکل از رسانه ملی پخش شد که همان زمان هم با اعتراض بنده به عنوان وکیل مدافع وی روبه‌رو شد.

کوه‌پایه زاده در خصوص میلاد حاتمی بیان کرد: موکل من تنها سرپرست مادر و خواهر خود است اما در زمان برگزاری جلسات دادگاه مادر و خواهر موکل اجازه حضور نداشتند و عکاس هم آن زمان در آن‌جا حضور نداشته و عکسی هم از وی در خبرها و رسانه‌ها منتشر نشد.

وی ادامه داد: باز هم تاکید می‌کنم به عنوان وکیل دادگستری از اینکه شخصی از ارفاقات قانونی بهره‌مند شود و توبه آن مورد توجه و پذیرش واقع شود و نیز سیاست قضائی معطوف به اصلاح و بازگشت و جامعه‌پذیری محکوم شود بسیار خوشحال و خرسند هستم اما برای حفظ شأن و جایگاه والای دستگاه قضائی و تاکید بر بی‌طرفی و عدالت‌محوری آن این مهم باید با رعایت اصل تساوی مجازات و مطابق قوانین و مقررات نسبت به سایر مجرمان با جرایم مشابه و در وضعیت مشابه نیز اعمال شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها