امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
تل‌آویو اگر در شمال غزه دستاورد داشت هیچ‌‌گاه وارد خان یونس و رفح نمی‌شد.کارشناس مسائل منطقه گفت: حمله به رفح، راهکار اصلی و نهایی به حساب نمی‌آید و اسرائیل نمی‌تواند از این طریق به نتیجه مورد نظر خود برسد.
به گزارش کانون به نقل از ایلنا ، سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مذاکرات پاریس و تلاش طرفین برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسراء عنوان کرد: اولین مسأله این است که به‌رغم مخالفت‌های سرسختانه نتانیاهو که گفته بود مذاکراتی با حماس در کار نخواهد بود مگر آنکه تمام اسرای اسرائیلی آزاد شوند، امروز می‌بینیم که با عدم تحقق اهداف رژیم صهیونیستی حالا آرام آرام تل‌آویو به مذاکره تمایل پیدا کرده است. واقعیت این است که طرف بازنده در این جنگ که اسرائیل به حساب می‌آید، با صدای بلندتر خواسته‌های خود را نمایان می‌کند و این در حالیست که به لحاظ انسانی وضعیت غزه بسیار فجیع است اما حماس همچنان دست برتر را دارد. به نظرم در شرایط کنونی فشار بر حماس و همچنین بر رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است و می‌توان آن را احساس کرد؛ به گونه‌ای که اهداف اسرائیل همچنان محقق نشده و در این میان کشورهایی مانند مصر، قطر و اردن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اقدام به اعمال فشار بر حماس می‌کنند.

وی ادامه داد: قطری‌ها به دلیل آنکه فرماندهی سیاسی حماس در دوحه مستقر است و مصر هم به دلیل ارتباطش با بحث عبور و مرور کمک‌ها از معبر گذرگاه رفح فشارهای مختص به خود را به حماس اعمال می‌کنند. اردن هم به دلیل هم‌مرز بودن با اسرائیل هیچ اقدامی در راستای محاصره اقتصادی رژیم صهیونیستی انجام نداده بلکه هم‌اکنون تمامی کالاهای مورد نیاز اسرائیل از امارات وارد اردن شده و از طریق این کشور به اراضی اشغالی ارسال می‌شود. این در حالیست که حماس چیزی برای از دست دادن ندارد و در مقابل صرفاً ایالات متحده باید به اسرائیل فشار وارد کند. این در حالیست که در داخل آمریکا هرچه فشار افکار عمومی بیشتر شود بایدن هم به نتانیاهو فشار خواهد آورد تا اوضاع آرام‌تر شود. توجه داشته باشید که بسیاری از مسلمانان و مهاجران در سال ۲۰۲۰ میلادی به حزب دموکرات و جو بایدن رأی دادند اما حالا با فشار آوردن بر وی در آستانه انتخابات به دنبال کنترل اسرائیل در جنگ غزه هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه، واشنگتن را زیر فشار قرار خواهد داد اما به هر ترتیب آنچه که جوابگو خواهد بود این است که اگر جنگ طولانی شود فشار جامعه جهانی بر اسرائیل بیشتر خواهد شد. بر همین اساس، واقعیت‌های میدانی و ملاک را باید گزارش‌های حماس بدانیم و در این میان گزارش اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی غرب به نوعی برای انحراف افکار عمومی منتشر می‌شوند. به نظرم مقاومت حماس باعث شده که اسرائیل به سمت میز مذاکرات سوق داده شود و هرچه زمان بیشتر شود، اسرائیل هم با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد. باید توجه شود که حمله زمینی به رفح برای تل‌آویو به شدت هزینه خواهد داشت و اگر اسرائیل توان عملیات زمینی داشت باید در ابتدا شمال غزه را پاکسازی می‌کرد، نه اینکه پس از این منطقه وارد خان یونس و سپس رفح شود و هیچ دستاوردی هم در این دو محور برای خود رقم نزند.

وی افزود: معتقدم این اقدام برای نتانیاهو صرفاً مصرف داخلی دارد تا از این حملات بتواند برای آرام کردن خانواده اسرای اسرائیلی استفاده کند و بگوید که برای ریشه‌کن کردن حماس هر اقدامی انجام خواهد داد. توجه داشته باشید که پایان جنگ برای نتانیاهو به معنای پایان حیات سیاسی وی است. از منظر دیگر مواضع مصر در شرایط فعلی هم مناسب نیست و قاهره اساساً از استقرار فلسطینی‌ها در صحرای سینا هراس دارد. به همین دلیل باید توجه شود که حمله به رفح، راهکار اصلی و نهایی به حساب نمی‌آید و اسرائیل نمی‌تواند از این طریق به نتیجه مورد نظر خود برسد.

افقهی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که استعفای دولت تشکیلات خودگردان فلسطین هم برای راضی کردن حماس بوده ولی حماس به خوبی می‌داند که اگر در حوزه سیاسی و میدانی بخواهد کوتاه بیاید، آینده و جایگاه خود را به خطر انداخته است؛ چراکه علاوه بر این جریان سایر جریان‌ها مانند حزب‌الله لبنان، مقاومت عراق و انصارالله یمن هزینه‌های زیادی برای مبارزه با اسرائیل در ماه‌ها و سالیان گذشته پرداخت کردند و حماس باید به این موضوعات توجه ویژه داشته باشد.
برچسب ها: مذاکرات پاریس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها