امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
رقابت متقاضیان کسب صندلی‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۳ فردا جمعه چهارم اسفند ماه جاری طی دو نوبت صبح و عصر آغاز می‌شود.
به گزارش کانون آزمون مقطع دکتری (نیمه‌متمرکز) «Ph.D» سال ۱۴۰۳ بعدازظهر روز جمعه به تاریخ چهارم اسفند ماه جاری برگزار می‌شود. فرآیند برگزاری آزمون از ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر آغاز و درب‌های ورود به جلسه حوزه‌های برگزاری در ساعت ۱۴:۰۰ (دو بعدازظهر) بسته خواهد شد، لذا داوطلبان  باید قبل از بسته‌شدن درب‌های ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.
* مهلت دریافت کارت دکتری

 کارت‌ شرکت در آزمون‌ از روز دوشنبه به‌ تاریخ ۳۰ بهمن برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت. داوطلبان‌ آزمون‌، برای شرکت در جلسه امتحان باید در تاریخ تعیین شده به شرح فوق به درگاه اطلاع‌رسانی مذکور مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای (شامل نام‌خانوادگی و نام، کد ملی و تاریخ تولد) و یا اطلاعات ثبت‌نامی (شماره پرونده، شماره سریال و کد پیگیری و …) از کارت شرکت در آزمون خود یک نسخه پرینت تهیه و براساس آدرس و زمان تعیین شده بر روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه نمایند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است. چنانچه داوطلب به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره داوطلبی، شماره پرونده و یا کد پیگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود، لازم است با مراجعه به سیستم پاسخ‌گویی اینترنتی این سازمان به نشانی https://request.sanjesh.org و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، شماره داوطلبی و یا کد پیگیری ثبت‌نام اقدام کند.

این امکان برای داوطلبانی فراهم است که در سیستم پاسخ‌گویی عضویت داشته باشند. بنابراین داوطلبانی که به اطلاعات فوق دسترسی ندارند، لازم است با عضویت در این سیستم نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام نمایند.

*برگزاری آزمون دکتری در ۷ گروه آزمایشی

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ دارای ۷ مجموعه گروه امتحانی است که هر یک از گروه‌ها شامل مجموعه‌های امتحانی متعددی هستند. گروه علوم انسانی شامل ۲۹، گروه علوم پایه ۱۴، گروه فنی و مهندسی ۲۰، گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۸، گروه هنر ۷، گروه دامپزشکی ۱۹ و گروه امتحانی زبان شامل ۶ مجموعه امتحانی است و در مجموع داوطلبان در ۱۱۳ مجموعه امتحانی با هم به رقابت می‌پردازند.

*توزیع سه بسته سئوالات نایلونی

در جلسه آزمون به همه داوطلبان به ترتیب سه بسته نایلونی داده خواهد شد: ابتدا بسته اول حاوی سؤالات آزمون زبان انگلیسی عمومی(دفترچه شماره یک) همراه با پاسخنامه شماره یک، سپس بسته دوم حاوی سؤالات آزمون دروس استعداد تحصیلی (دفترچه شماره دو) همراه با پاسخنامه شماره دو و در نهایت بسته سوم حاوی سؤالات تخصصی (دفترچه شماره سه) همراه با پاسخنامه شماره سه است که داوطلبان باید نسبت به پاسخ‌گویی به سؤالات هریک از دفترچه‌های مذکور در همان پاسخنامه‌های مربوطه اقدام نمایند.

 دفترچه شماره یک آزمون شامل سؤالات زبان انگلیسی عمومی (۴۰ سؤال) است که همه داوطلبان باید در مدت ۴۰ دقیقه درخصوص پاسخ‌گویی به آنها در پاسخنامه شماره ۱ اقدام نمایند.

دفترچه شماره دو آزمون شامل سؤالات استعداد تحصیلی (۲۵ سؤال) است که همه داوطلبان باید در مدت ۵۰ دقیقه درخصوص پاسخ‌گویی به آنها در پاسخنامه شماره ۲ اقدام کنند. این دفترچه شامل چهار بخش است که بخش‌های ۱ تا ۳ مشترک برای تمام متقاضیان گروه‌های امتحانی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان است و متقاضیان صرف‌ِنظر از اینکه در چه گروه امتحانی هستند، باید به سؤالات این سه بخش پاسخ دهند.

در بخش چهارم، آزمون استعداد تحصیلی شامل دو قسمت است که قسمت اول بخش چهارم، شامل سؤالات استعداد منطقی است که متقاضیان کلیه گروه‌های امتحانی به‌جز گروه امتحانی فنی و مهندسی باید به سؤالات این قسمت پاسخ دهند و قسمت دوم بخش چهارم، شامل سؤالات استعداد تجسمی است که فقط متقاضیان گروه امتحانی فنی و مهندسی باید به سؤالات آن پاسخ دهند. لازم به تاکید است متقاضیان گروه‌های امتحانی در این قسمت باید به سؤالات مخصوص به خود را پاسخ دهند.

ج- آزمون تخصصی (شماره۳): دفترچه شماره سه آزمون شامل سؤالات دروس تخصصی مربوط به هریک از کدرشته‌های امتحانی است و داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان در مدت زمان ۱۰۵ دقیقه و داوطلبان گروه‌های آزمایشی: علوم پایه و فنی و مهندسی در مدت زمان ۱۳۵ دقیقه به سؤالات اختصاصی خود در پاسخنامه شماره ۳ پاسخ خواهند داد.

متقاضیان با توجه به مجموعه امتحانی که در آن ثبت‌نام نموده‌اند، لازم است قبل از حضور در جلسه آزمون، به دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ مراجعه نموده و بر اساس رشته/ گرایش‌هایی که تمایل به انتخاب و تحصیل در آنها را دارند، مواد امتحانی آزمون تخصصی آن رشته / رشته‌ها (دفترچه شماره ۳) را تعیین نمایند و در هنگام آزمون، صرفاً به سؤالات مرتبط به آن رشته‌ / رشته‌ها در دفترچه سؤال پاسخ دهند.

به عنوان مثال، متقاضی که در مجموعه امتحانی علوم جغرافیایی با کد ۲۱۰۳ (طبق نمونه ذیل) ثبت‌نام نموده است، چنانچه صرفاً مایل به انتخاب رشته جغرافیای سیاسی یا جغرافیای نظامی است، باید به دروس «روش تحقیق در جغرافیا»، «جغرافیای سیاسی (مبانی و ایران)» و «اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک ـ نظریه‌های جغرافیای سیاسی» پاسخ دهد و متقاضی انتخاب رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری یا برنامه‌ریزی آمایش سرزمین باید صرفاً به سؤالات «روش تحقیق در جغرافیا»، «جغرافیای شهری (مبانی و ایران)» و «نظریه‌ها و دیدگاه‌های توسعه شهری ـ تکنیک‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی شهری» پاسخ دهد.

*رقابت متقاضیان رشته های ارشد

آزمون‌ ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته‌ سال‌ ۱۴۰۳ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در صبح و بعد از ظهر روز جمعه ۴ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و براساس اطلاعات مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی مربوط برگزار خواهد شد. داوطلبان هر یک‌ از کدرشته‌های امتحانی لازم‌ است‌ به نشانی مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون مراجعه نمایند. محل برگزاری آزمون داوطلبان با توجه به شهرستان درج شده می باشد.

*آخرین مهلت دریافت کارت

 کارت شرکت در آزمون فوق حاوی اطلاعات ثبت‌نامی، تاریخ و محل برگزاری آزمون داوطلبان از روز دوشنبه ۳۰ بهمن بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت. داوطلبان تا پایان امروز می توانند بر اساس مشخصات شناسنامه‌ای (نام‌، نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه، سال تولد) و مشخصات ثبت‌نامی (شماره پرونده و کد رهگیری) نسبت به پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام نمایند. برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

چنانچه داوطلب به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره داوطلبی، شماره پرونده و یا کد پیگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود، لازم است با مراجعه به سیستم پاسخ‌گویی اینترنتی این سازمان به نشانی https://request.sanjesh.org و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پیگیری نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، شماره داوطلبی و یا کد پیگیری ثبت‌نام اقدام نماید.

*متقاضیان رشته شناور ارشد

آن دسته از داوطلبانی که علاوه بر کدرشته امتحانی اصلی متقاضی شرکت در رشته امتحانی دوم (رشته‌ شناور) نیز بوده‌اند، می بایست کارت شرکت در آزمون رشته امتحانی دوم خود را نیز از درگاه این سازمان پرینت و به آدرس حوزه امتحانی مندرج بر روی کارت مراجعه نمایند. زمان برگزاری آزمون رشته‌های شناور (رشته انتخابی دوم) بعدازظهر روز جمعه به تاریخ چهارم اسفند است.

*تغییر محل آزمون برخی کدرشته ها

آزمون‌ کدرشته‌های امتحانی ۱۱۲۸ (آموزش زبان ژاپنی)، ۱۱۲۹ (زبان و ادبیات اردو)، ۱۲۸۷ (مهندسی طراحی محیط زیست)، ۱۳۵۶ (نمایش عروسکی) و ‌۱۳۶۰ (مجموعه موسیقی) منحصراً در شهرستان تهران‌ برگزار خواهد شد؛ لذا داوطلبان هریک از کدرشته‌های امتحانی مذکور ضرورت‌ دارد بر اساس‌ آدرس و تاریخ مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون به حوزه امتحانی مربوط در شهرستان تهران مراجعه نمایند.

محل برگزاری آزمون برای ۸ کدرشته امتحانی شامل کدرشته‌های امتحانی ۱۱۴۷‌، ‌۱۱۴۹، ۱۱۵۰‌، ۱۱۵۴، ۱۱۵۵، ۱۱۵۷، ۱۱۵۸ و ۱۱۵۹ که ثبت‌نام آنها توسط دستگاه‌های اجرایی ذی ربط و با هماهنگی این سازمان صورت گرفته در شهرستان تهران خواهد بود و از طریق اطلاعیه‌ای که هر یک از ارگان‌های ذیربط صادر می نمایند، آزمون این کدرشته‌ها در تاریخ‌های  پیش‌بینی شده برگزار خواهد شد. برای این دسته از داوطلبان کارت شرکت ‌در ‌آزمون از طریق درگاه سازمان صادر نشده است.

*داوطلبان صحت معدل ثبتی خود را بررسی کنند

معدل مندرج در کارت شرکت در آزمون داوطلبان، براساس ثبت‌نام اینترنتی که توسط خود داوطلب انجام شده، درج شده است، لذا داوطلبان لازم است معدل مندرج در کارت شرکت در آزمون خود را با توجه به توضیحات زیر بررسی و در صورت مشاهده مغایرت، به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به ویرایش معدل خود اقدام نمایند. در غیر این‌صورت مسئولیت هرگونه تبعات بعدی به عهده شخص داوطلب بوده و هیچ‌گونه عذری در این مورد پذیرفته نیست.

براین اساس تأکید می‌شود داوطلبان نسبت به کنترل معدل اعلامی و معدل واقعی خود اقدام لازم را بعمل آورند. لازم به ذکر است در سنوات گذشته نسبت به لغو قبولی داوطلبان دارای مغایرت معدل، حتی در حد چند صدم نمره نیز اقدام شده است.

فارغ‌التحصیلان سنوات قبل و همچنین آن دسته از داوطلبانی که تا تاریخ ۷ آبان ماه جاری (زمان شروع ثبت‌نام برای شرکت در آزمون) به عنوان دانش‌آموخته تلقی شده‌اند و یا به عبارت دیگر موفق به اخذ مدرک لیسانس (کارشناسی) شده‌اند باید معدل‌ مندرج‌ در مدرک‌ لیسانس ‌(کارشناسی) آنان با معدل مندرج در کارت شرکت در آزمون یکسان باشد.

*تکلیف داوطلبان شاغل به تحصیل

 دانشجویان‌ شاغل‌ به‌ تحصیل‌ در مقطع کارشناسی که در زمان شروع به ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون  هم‌چنان دانشجو بوده‌اند و  حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه جاری فارغ‌التحصیل شده‌اند، لازم است در قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به اصلاح معدل خود براساس مدرک فارغ‌التحصیلی اقدام نمایند.

از آنجائی که ملاک گزینش نهایی برای آن دسته از داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳  فارغ‌التحصیل خواهند شد؛ میانگین نمرات واحدهای گذرانده شده آنان تا تاریخ  ۳۰ بهمن ماه جاری است، لذا لازم است در هنگام دریافت کارت شرکت در آزمون نسبت به ویرایش معدل خود در قسمت مربوط به ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی، اقدام نمایند.

دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ فارغ‌التحصیل خواهند شد باید  اصل فرم تکمیل شده معدل را (فرم مندرج در انتهای این اطلاعیه) پس از تاریخ ۳۰ بهمن ماه جاری تکمیل و فرم تکمیل شده را به تأیید دانشگاه یا مؤسسه آموزش‌ عالی محل فارغ‌التحصیلی برسانند.

داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته بوده و یا دانشجوی این مقطع هستند، می‌بایست معدل مدرک کاردانی خود را نیز وارد نمایند. داوطلبانی که هم دارای مدرک کارشناسی پیوسته و هم کارشناسی ناپیوسته بوده؛ اما فاقد مدرک کاردانی هستند می‌بایست فقط معدل مدرک کارشناسی پیوسته خود را وارد نمایند.

با توجه به اینکه درصورت مغایرت معدل ثبت شده در فرم ثبت نام بعد از اعلام قبولی نهایی، با معدل واقعی که به هر دلیل اشتباه قید شده باشد، منجر به لغو قبولی شما می‌شود، ضرورت دارد نهایت دقت را درخصوص ثبت معدل واقعی خود به عمل آورید.

معدل مندرج در کارت شرکت در آزمون داوطلبان، براساس ثبت‌نام اینترنتی که توسط خود داوطلب انجام شده، درج شده است، لذا داوطلبان لازم است معدل مندرج در کارت شرکت در آزمون خود را با توجه به توضیحات زیر بررسی و در صورت مشاهده مغایرت، به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به ویرایش معدل خود اقدام نمایند. بدیهی است در غیر این‌صورت مسئولیت هرگونه تبعات بعدی به عهده شخص داوطلب بوده و هیچ‌گونه عذری در این مورد پذیرفته نیست.

براین اساس تأکید می‌شود داوطلبان عزیز نسبت به کنترل معدل اعلامی و معدل واقعی خود اقدام لازم را بعمل آورند. لازم به ذکر است در سنوات گذشته نسبت به لغو قبولی داوطلبان دارای مغایرت معدل، حتی در حد چند صدم نمره نیز اقدام شده است.

 فارغ‌التحصیلان سنوات قبل و همچنین آن دسته از داوطلبانی که تا تاریخ هفتم آبان جاری (زمان شروع ثبت‌نام برای شرکت در آزمون) به عنوان دانش‌آموخته تلقی شده‌اند و یا به عبارت دیگر موفق به اخذ مدرک لیسانس (کارشناسی) شده‌اند باید معدل‌ مندرج‌ در مدرک‌ لیسانس ‌(کارشناسی) آنان با معدل مندرج در کارت شرکت در آزمون یکسان باشد.

دانشجویان‌ شاغل‌ به‌ تحصیل‌ در مقطع کارشناسی که در زمان شروع به ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون هم‌چنان دانشجو بوده‌اند و  حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه جاری فارغ‌التحصیل شده‌اند، لازم است در قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به اصلاح معدل خود براساس مدرک فارغ‌التحصیلی اقدام نمایند.

*ملاک گزینش نهایی داوطلبان

از آنجائی که ملاک گزینش نهایی برای آن دسته از داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ فارغ‌التحصیل خواهند شد؛ میانگین نمرات واحدهای گذرانده شده آنان تا تاریخ  ۳۰ بهمن ماه جاری است، لذا لازم است در هنگام دریافت کارت شرکت در آزمون نسبت به ویرایش معدل خود در قسمت مربوط به ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی، اقدام نمایند.

دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی  پیوسته یا ناپیوسته که حداکثر تا تاریخ  ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳  فارغ‌التحصیل خواهند شد باید  اصل فرم تکمیل شده معدل را  پس از تاریخ  ۳۰ بهمن ماه جاری تکمیل و فرم تکمیل شده را به تأیید دانشگاه یا مؤسسه آموزش‌ عالی محل فارغ‌التحصیلی برسانند.

داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته بوده و یا دانشجوی این مقطع هستند، می‌بایست معدل مدرک کاردانی خود را نیز وارد نمایند. داوطلبانی که هم دارای مدرک کارشناسی پیوسته و هم کارشناسی ناپیوسته بوده اما فاقد مدرک کاردانی هستند می‌بایست فقط معدل مدرک کارشناسی پیوسته خود را وارد نمایند.

با توجه به اینکه درصورت مغایرت معدل ثبت شده در فرم ثبت نام بعد از اعلام قبولی نهایی، با معدل واقعی که به هر دلیل اشتباه قید شده باشد، منجر به لغو قبولی شما می‌شود، ضرورت دارد نهایت دقت را درخصوص ثبت معدل واقعی خود به عمل آورید.

*زمان انتشار کارنامه

کارنامه همه متقاضیان آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳، دهه دوم خرداد ۱۴۰۳ منتشر می‌شود و همه متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته باشند، از دهه دوم خرداد می‌توانند برای پذیرش در رشته محل‌های تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، نسبت به انتخاب رشته در زمان مقرر بر اساس جدول برنامه زمانی مندرج در دفترچه راهنما و از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.

*آزمون ارشد در خارج برگزار نمی شود

آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ منحصراً در داخل کشور برگزار می‌شود؛ بنابراین متقاضی باید نشانی دقیق پستی و محل سکونت اصلی خود را مطابق موارد خواسته شده تکمیل کند. به طوری‌که طی مراحل آزمون چنانچه نشانی داوطلب تغییر کند، لازم است نشانی جدید خود را کتبا به سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع دهد.

*نتایج نهایی ارشد

نتایج نهایی آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ دهه اول شهریور ماه ۱۴۰۳ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها