امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از رشد ۳ برابری صادرات در سال جاری خبر داد.
به گزارش کانون به نقل از ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در دومین گردهمایی باشگاه صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات را یک مساله کلیدی در حوزه اقتصاد دانست که در صورت نبود آن، نه چیزی از اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان خارج می‌شود و نه چیزی به آن وارد.

وی افزود: از این رو صادرات سیاست جدی‌ای است که شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا جایی که امکان هست، توسعه صادرات داشته باشند و برنامه‌ریزی‌هایی که باشگاه صادرات دانش‌بنیان دنبال می‌کند، این است که با جمع‌آوری سیاست‌های صادراتی، برنامه‌هایی را برای صادرات این شرکت‌ها ارائه دهد.

معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: زمانی علم و فناوری یک مورد تزئینی و ویترینی بود، به گونه‌ای که پادشاهان به علما کمک‌هایی می‌کردند تا آنها در دربار حضور داشته باشند، ولی بعد از انقلاب صنعتی کارکرد علم از یک مورد تزئینی به کارکرد قدرت‌آفرینی تغییر یافت و اروپا و غرب با ابزار علم و فناوری بود که توانستند قد علم کنند.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه تمام پیشرفت غرب مدیون این تغییر نگاه به علم از تزئینی به ثروت آفرینی است، یادآور شد: در ۲۰ سال قبل که موضوع نهضت نرم‌افزاری علم و فناوری در ایران شکل گرفت، کشورهای منطقه به سراِغ آن نرفتند، چون تصور از فناوری خلق ثروت بود که این کشورها ثروت داشتند و نیاز به تولید فناوری نداشتند.

معاون علمی رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که چه شد این کشورها به سمت تولید فناوری رفتند، خاطرنشان کرد: وقتی فناوری از پارادایم ثروت آفرینی به قدرت آفرینی تغییر یافت، آنها به وضوح دیدند که چگونه فناوری می‌تواند قدرت‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه امروزه فناوری تنها ابزار قدرت در دنیا است، ادامه داد: از این رو هر چه تعاملات ما با دنیا تقویت شود، دیپلماسی شکل می‌گیرد که هم توسعه صادرات محصولات را خواهیم داشت و هم صادرات فناوری.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به شرایط تحریم، افزود: به دلیل شرایط تحریم مشکلاتی داریم، ولی می‌توان برخی از این مشکلات را به فرصت تبدیل کرد. اگر بتوانیم روابط خود را با کشورهایی که با آنها دیپلماسی خوبی داریم، تقویت کنیم، قادر به تولید مشترک برون مرزی و ایجاد منافع مشترک خواهیم بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به بازدید رئیس‌جمهور تاجیکستان از خانه نوآوری تهران اشاره کرد و گفت: ایشان با رویکردی از این نمایشگاه بازدید کرد و اعلام‌ می‌کرد که این محصولات را می‌تواند از اروپا و یا آمریکا به کشورش وارد کند، ولی وقتی ما پیشنهاد تولید فناوری در تاجیکستان را ارائه کردیم، رویکرد دیگری به ایران داشت.

وی با تاکید بر اینکه صادرات دانش‌بنیان یک ابزار دیپلماسی برای ما به شمار می‌رود، اظهار کرد: سیاست توسعه دیپلماسی علم و فناوری و توسعه روابط بر پایه فناوری سیاست جدی دولت است؛ از این رو در کلیه بازدیدها و مهمانی‌های خارجی پیشنهاد بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و دستاوردهایشان به آنها داده می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: این رویکرد موجب شده که به روایت آمارهای گمرک، صادرات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ رشد ۳ برابر رشد نسبت به سال قبل داشته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اقدامات باشگاه صادراتی دانش‌بنیان، تاکید کرد: این باشگاه تنها محلی برای دور هم جمع شدن و سخنرانی نباشد، بلکه هیات امنایی ایجاد شود تا تجارب شرکت‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها