امروز شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
در حاشیه سخنان توهین آمیز اردوغان علیه ایران؛
وقتی یک مقام خارجی بدیهی ترین اصول و آداب دیپلماتیک را رعایت نمی کند و تنها چند هفته قبل از سفر به تهران، از موضع طلبکارانه ایران را باعث وضعیت بحرانی خاورمیانه می داند و شان یکی از قوای مهم مملکتی و کشور را نگه نمی دارد، چه ضرورتی برای انجام این سفر وجود دارد.
سیاست های شکست خورده اردوغان در خاورمیانه که باعث بحران و ویرانی کشورهای مسلمان شده و گسترش گروه های تکفیری و تروریستی را به همراه داشته، ثمری برای آنکارا در راستای تشکیل عثمانی نوین و احیای امپراتوری نداشته است. اما این کشور به جای تجدید نظر، لفاضی های تهاجمی و خصمانه را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش الف، در شرایطی که اردوغان، رییس جمهور ترکیه، طی سخنانی شدیداللحن، بی سابقه ترین و سنگین ترین تهمت ها را نثار ایران کرد، سفر آتی خود به تهران را نیز لغو نشده دانست.

اردوغان عنوان کرده که ایران در تلاش است سلطه خود را بر منطقه خاورمیانه گسترش دهد. رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود: «این امر واقعا قابل تحمل نیست و ایران باید این را بفهمد.» و مدعی شده بود که جمهوری اسلامی باید به تمامیت ارضی کشورهای یمن، سوریه و عراق احترام بگذارد.

در پاسخ به سخنان اولیه اردوغان، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، از احضار کاردار این کشور خبر داد اما این واکنش باعث نشد که وی دست از سخنان توهین آمیز خود بردارد و در ادامه مواضع خصمانه خود، پا را فراتر گذاشته و اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سخنان خود را باپررویی و زبانی هتاکانه پاسخ داده و گفته: نمایندگان مجلس ایران اندازه ای نیستند که مانع سفر من به ایران شوند!

اردوغان افزوده:« این افراد تعیین نمی کنند که من به ایران سفر کنم یا نه. این که بروم یا نروم به ما مربوط می شود. ما هستیم که در این باره تصمیم می گیریم. برنامه سفر من به ایران به قوت خود باقیست ولی امور یمن را نیز دنبال می کنیم. تحولات یمن برای ما بسیار مهم است. تصمیمات ما متناسب با تحولاتی خواهد بود که در آنجا روی می دهد.»

گفتنی است اردوغان و حزب عدالت و توسعه که روزگاری در پی این بودند تا رویاهای خود را با پیوستن به اتحادیه اروپا محقق سازند با پس زدن ترکیه توسط کشورهای اروپایی تلاش نمود تا به قهرمان و الگوی دموکراسی در منطقه و کشورهای اسلامی تبدیل شود، بنابراین مبنای سیاست خارجی خود را بر پایه تنش صفر با همسایگان بنا نهادند اما به واسطه فرقه گرایی اخوانی در حال حاضر علاوه بر خرابی و ویرانی منطقه با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه شده اند؛ چرا که پس از شکست در قمار سوریه، در حوزه سیاست داخلی نیز با چالش های فروانی روبه رو شده اند. 

حال سوالی که باید پرسید این است وقتی یک مقام خارجی بدیهی ترین اصول و آداب دیپلماتیک را رعایت نمی کند و تنها چند هفته قبل از سفر به تهران، از موضع طلبکارانه ایران را باعث وضعیت بحرانی خاورمیانه می داند و شان یکی از قوای مهم مملکتی و کشور را نگه نمی دارد، چه ضرورتی برای انجام این سفر وجود دارد. از آن مهم تر آیا با چنین سخنانی، انتظار گفت و گو و تعامل توام با احترام برای رسیدن به نتیجه ای در راستای کاستن از آلام مسلمانان توقعی به جا خواهد بود.

در نهایت باید گفت این انتظار از ریاست مجلس شورای اسلامی، دولت یازدهم و وزارت خارجه است که برای حفظ اعتبار و جایگاه ایران اسلامی، برای فردی که سیاست هایش، طی چند سال اخیر باعث کشته و آواره شدن ده ها هزار مسلمان شده، فرش قرمز پهن نکنند تا گستاختر نشود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها