امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
علی‌رغم آن‌که نخست‌وزیر پیشین پاکستان در زندان به سر می‌برد، متحدان وی موفق شدند در انتخابات پارلمانی اکثریت کرسی‌ها را به دست آورند.
به گزارش کانون به نقل از فارس، نامزدهای مستقل وابسته به نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور (پارلمان) را در انتخابات روز پنجشنبه هفته گذشته به دست آوردند.

شبکه «سی ان ان» گزارش کرد، کمیته انتخاباتی پاکستان گزارش کرده است که نامزدهای مستقل، ۹۸ کرسی را تاکنون به دست آورده‌اند و وضعیت ۲۲ کرسی هنوز مشخص نیست. اکثریت نامزدهای مستقل به حزب خان یا همان «تحریک انصاف پاکستان» (PTI) وابسته هستند.

از طرف دیگر، شبکه «بی بی سی» نیز گزارش کرد، نخست‌وزیر پیشین پاکستان که در زندان محبوس است، مدعی پیروزی در انتخابات شده و از هوادارانش خواسته تا این پیروزی را جشن بگیرند.

با این‌حال، «نواز شریف» دیگر نخست‌وزیر سابق پاکستان نیز مدعی شده که حزبش بزرگ‌ترین پیروز انتخابات است و از احزاب دیگر درخواست کرده که با او ائتلاف کنند.

طبق گزارش سی ان ان، حزب نواز شریف یا همان «مسلم لیگ پاکستان» (PMLN) تاکنون با احراز ۶۹ کرسی جایگاه دوم را در بین احزاب با بالاترین آراء به دست آورده است و حزب مردم پاکستان (PPP) نیز با ۵۱ کرسی جایگاه سوم را به خود تخصیص داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۲۲ کرسی که هنوز سرنوشت آن نامعلوم است به اندازه‌ای کافی نیست که موجب برتری حزب PMLN به ریاست نواز شریف یا حزب ppp شود. تاکنون، هیچ‌یک از سه حزب اصلی پاکستان موفق نشدند ۱۶۹ کرسی مورد نیاز برای به دست آوردن اکثریت پارلمان را کسب کنند و بنابراین به تنهایی قادر به تشکیل دولت نیستند و در همین راستا به طور دقیق مشخص نیست که چه کسی نخست‌وزیر بعدی پاکستان خواهد بود.

عمران خان روز گذشته (جمعه) در ویدئویی که با هوش مصنوعی ساخته شده بود، از هوادارانش خواست که هم‌اکنون «از خود قدرت نشان داده و از آراء خود محافظت کنند».

پیروزی متحدان عمران خان یک رخداد بسیار غیرمنتظره قلمداد می‌شود زیرا تحلیل‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد که شریف که برخی معتقدند از حمایت ارتش پاکستان برخوردار است، در انتخابات پیروز خواهد شد.

روز گذشته اعتراضات خشونت‌باری در سراسر پاکستان در پی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تقلب انتخاباتی و شمارش کند آراء برگزارش شد و حتی کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز درباره «فقدان شفافیت» در انتخابات پاکستان هشدار داد و نتایج انتخابات را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها