امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
احمد وحیدی:
وزیر کشور گفت: امروز هم بحث مشارکت پرشور مردم در همه ابعاد انقلاب است. چرا که هر کجا که مردم در صحنه باشند مسائل با سرعت و به خوبی حل می‌شود.
به گزارش کانون احمد وحیدی وزیر کشور در نخستین همایش ملی نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در شوراهای توسعه و حمایت از تشکل‌های سراسر کشور که با عنوان رویداد ملی به توان مردم نهادها برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر، اظهار داشت: امیدوارم فجر در امت اسلامی جریان داشته باشد و همواره با فجرهای جدید مواجه باشیم. از سوی دیگر امیدوارم این همایش نیز به موضوعات مهمی که تشکل‌ها و نهادهای غیر دولتی می‌توانند به آن بپردازند، توجه ویژه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع تشکل‌ها و نهادهای مدنی مسئله مهمی است، گفت: در کشور ما این نهادها فعالیت‌های مختلفی دارند؛ البته نهادها در دنیا نیز مطرح هستند، اما به دلیل نوع نگاه ما به مردم و توجه به مردم سالاری دینی که باعث شده همیشه خواستار مشارکت مردم در همه امور نظام و کشور باشیم جایگاه تشکل‌ها را متفاوت و بسیار پر اهمیت کرده است.

وزیر کشور با بیان اینکه نظام ما در حقیقت نظامی مردم پایه است، تصریح کرد: در مسائل امنیتی و دفاعی که بسیار حساس هستند مردم نقش قطعی و تعیین کننده دارند، به شکلی که وقتی صحبت از دفاع همه جانبه می‌شود، به معنای دفاعی است که ابعاد مختلف آن توسط مردم انجام می‌شود. از سوی دیگر وقتی از امنیت پایدار صحبت می‌شود که در حقیقت امنیت جامعه محور مد نظر است. بحث دفاع که مطرح شد باید به این نکته توجه داشته باشیم که پیش از آغاز جنگ تحمیلی امام راحل بسیج را به عنوان عالی‌ترین نهاد مردمی شکل دادند. بسیجی که در حقیقت از متن مردم است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه اگر توانستیم در جوانی انقلاب، با قدرت همه گروهک‌های تروریستی را از بین ببریم در حقیقت به پشتوانه قدرت و همکاری مردم بوده است، افزود: اگر دفاع مردم نبود این موضوع به نتیجه نمی‌رسید و اگر مردم در امنیت کمک نمی‌کردند قطعا موضوع امنیت به نتیجه نمی‌رسید. امروز هم بحث مشارکت پرشور مردم در همه ابعاد انقلاب است. چرا که هر کجا که مردم در صحنه باشند مسائل با سرعت و به خوبی حل می‌شود. مثلا در حوزه اقتصاد هم باید اقتصاد مردمی باشد. اقتصاد ما به دلیل آنکه به موقع مردمی نشد به آن میزان که مایل بودیم پیشرفت نکرد. هر چند گام‌های بلندی برداشتیم ولی می‌توانستیم خیلی بهتر از این باشیم.

وی اظهار کرد: در علم و فناوری نیز اگر مردم در میدان نبودند و شرکت‌های دانش بنیان که همگی مردمی هستند وجود نداشتند این عرصه رشد پیدا نمی‌کرد. پیشرفت‌های ما بر بال دانشمندانی است که بخشی از مردم هستند. در بخش صنعت دفاعی نیز که بسیار حساس است شرکت‌هایی همکاری می‌کنند که پیشرفت چشمگیری را در این حوزه رقم زده‌اند.

برای داشتن ایرانی قوی باید جامعه‌ای قوی داشته باشیم
وحیدی با تاکید بر اینکه برای داشتن ایرانی قوی باید جامعه‌ای قوی داشته باشیم، گفت: تحقق جامعه قوی نیز نیازمند ارتباطات است که این مهم در بستر مشارکت روی می‌دهد موضوعی که در قرآن کریم نیز دستور به مشارکت با هم در جهت موضوعات خیر داده شده است. در حقیقت مشارکت شرط ضروری وجود یک جامعه قوی است که ظرفیت‌ها را بشناسد و استعدادیابی کند. باید مسائل جامعه خود را بشناسیم و در قالب آن استعدادها را کشف و راه حل‌ها را پیدا کنیم.

وزیر کشور تأکید کرد: مسئولیت تشکل‌های کشور نیز در این شرایط بسیار جدی است. هر تشکلی برای دستیابی به هدفی شکل گرفته، مثلا حل مشکلات در موضوعات اجتماعی و یا کاهش آسیب‌های اجتماعی و در حقیقت به حرکت درآوردن دریای بزرگ مردم در فعالیت‌های اجتماعی از معبر تشکل‌ها می‌گذرد و این موضوع، برای ما در وزارت کشور بسیار حائز اهمیت است و از این منظر به تشکل‌ها اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم. در همین راستا نیز رتبه بندی تشکل‌ها که شاخص‌های آن با کمک خود تشکل‌ها احصاء می‌شود باعث خواهد شد مسابقه مثبتی در میان آنها به راه بیفتد و از این مسیر می‌توانند نقش مشورتی پیدا کنند و وظیفه استعدادیابی را به بهترین شکل آن محقق کنند.

وی ادامه داد: در انتخابات پیش رو تشکل‌ها غیر سیاسی هستند و این به این معناست که از نماینده خاصی حمایت نکنند؛ اما در تشویق مردم برای آمدن پای صندوق‌ها که در حقیقت شکل دیگری از حرکت اجتماعی است تشکل‌ها باید نقش آفرین باشند. اینکه بتوانیم جریان حرکت مردمی را در جهت منافع ملت و مردم راهبری کنیم اهمیت بسیار زیادی دارد. باید تجربیات مناسب میان تشکل‌ها در این حوزه به اشتراک گذاشته شود تا دلایل موفقیت بیشتر برخی تشکل‌ها مشخص شود و تلاش کنیم همه تشکل‌ها به این موفقیت‌ها دست پیدا کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: امیدوارم این نخستین همایش با ارتباطات خوبی که شکل می‌گیرد موجب انتقال تجربیات شود و حرکت جدی به راه بیفتد که حضور و نقش تشکل‌های مردمی را محسوس کند و در توسعه و تحرک اجتماعی این نقش هر چه قویتر ایفا شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها