امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «فجرانه» را تشریح کرد.
به گزارش کانون به نقل از ایسنا ، سیدرضا یحیوی اظهار کرد: با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از اوایل سال جاری، دهک‌های یک تا هفت درآمدی مشمول دریافت امتیاز تشویقی طرح کالابرگ شدند به گونه‌ای که در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده در این طرح، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند و به این ترتیب یارانه دریافتی دهک‌های یک تا سه درآمدی به جای ۴۰۰ هزار تومان معادل ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دریافتی دهک‌های چهار تا هفت درآمدی به جای ۳۰۰ هزار تومان در صورت خرید از این سبد، معادل ۴۲۰ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: این سبد ۱۱ قلم غذایی براساس قیمت روز معادل ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که همین سبد براساس مبنای سال گذشته معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان است و به عبارتی مابه‌التفاوت قیمت این سبد طی سال ۱۴۰۱ تا زمان فعلی، ۲۲۰ هزار تومان است؛ اما با اجرای طرح فجرانه که از ۱۷ بهمن آغاز می‌شود و تا ۱۷ اردیبهشت ماه ادامه دارد، دولت این مابه‌التفاوت قیمتی را جبران کرده است و این حمایت مضاعف دولت از سفره و امنیت غذایی مردم بوده است و از طرف دیگر شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه از میان سبد غذایی تعریف شده، حذف شده است.

مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح بیشتر طرح گفت: در گذشته اجباری در طرح کالابرگ وجود داشت به طوریکه هر کس قصد داشت از امتیاز ۱۲۰ هزار تومانی استفاده کند باید ۲۰۰ هزارتومان از یارانه خود را از میان سبد غذایی تعریف شده خریداری کند اما در طرح فجرانه شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان جهت دریافت ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی حذف شده است و مبلغ تشویقی دولت از ۱۲۰ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: برای هر کدام از اقلام سبد غذایی طرح کالابرگ الکترونیک، اعتباری در نظر گرفته شده است که خانوارها در صورت خرید هر یک از این اقلام با پرداخت مبلغ مبنای آن در سال ۱۴۰۱ از طریق یارانه خود، اعتبار تشویقی آن کالا را دریافت خواهند کرد و اگر یک نفر بخواهد این ۲۲۰ هزار تومان را به طور کامل مصرف کند باید ۱۱ قلم را خرید کند. به عبارتی اکنون خانوارها در صورت خرید این سبد غذایی، به جای پرداخت قیمت روزِ آن که معادل ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است، مبنای قیمت سال گذشته معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان برایشان محاسبه می‌شود و به عبارتی با این افزایش اعتبار، تورم ایجاد شده بر روی اقلام سبد غذایی پوشانده می‌شود.

یحیوی تاکید کرد که اگر یک نفر بخواهد تنها یک قلم از این سبد را خریداری کند تنها اعتبار تشویقی آن قلم به او تعلق می‌گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها