امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
یادداشت ؛
هیچ تضمینی وجود ندارد که نتانیاهو به سوی برگزاری انتخابات پیش برود. او می تواند چند سال صبر کند تا به طور رسمی ملزم به برگزاری انتخابات شود البته اگر سایر اعضای دولت ائتلافی او از دولت خارج نشده و دولت از هم فرونپاشد. نتانیاهو هرگز از خود تمایلی برای کناره گیری از قدرت نشان نداده و بدون توجه به هزینه ها همواره به قدرت چسبیده است. او تمام ترفندهایش را خواهد آزمود تا در منصب نخست وزیری اسرائیل باقی بماند.
به گزارش کانون به نقل از فرارو ، شاید در مقطع زمانی فعلی به خاطر آوردن آن روزها دشوار باشد با این وجود، پیش از حمله حماس علیه اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر، اسرائیل درگیر بدترین ناآرامی های مدنی از زمان تاسیس خود شده بود. اکثر اسرائیلی ها از آن زمان به این سو  تمرکز خود را از آن ناآرامی که ناشی از تلاش دولت برای مطیع ساختن دستگاه قضایی در برابر خواسته های سیاستمداران اسرائیلی بود، تغییر داده اند. در عین حال، بسیاری از شهروندان اسرائیلی هم چنان با جناح ‌های راست‌ گرای دولت بر سر آینده اسرائیل و غزه مخالف هستند و این تنش‌ها تنها با ادامه جنگ اسرائیل و حماس در حال افزایش است. در چنین شرایطی برای آینده اسرائیل چه وضعیتی ممکن است رخ دهد؟

به نقل از آتلانتیک، واقعیت آن است که رخداد ۷ اکتبر نتیجه غیرمنتظره سال ها انتخاب های ضعیف نتانیاهو بود اما آیا نتانیاهو می تواند از جنگ غزه جان سالم به در ببرد؟ شهروندان اسرئیلی پس از حمله حماس علیه اسرائیل دور یک پرچم واحد جمع شدند اما در اطراف نتانیاهو جمع نشدند. نتانیاهو وضعیت خود را بهبود نبخشیده است. ائتلاف فعلی او از ۱۲۰ کرسی ۶۶ کرسی در پارلمان را در اختیار دارد اما اگر امروز انتخابات در اسرائیل برگزار شود حدود ۴۶ کرسی را در اختیار خواهد داشت. این یک فروپاشی فوق العاده شدید برای دولت ائتلافی تحت رهبری او محسوب می شود. اکثر اسرائیلی ها مورد پرسش قرار گرفته در نظرسنجی ها می گویند که آنان دیگر مدعیان نخست وزیری را به نتانیاهو ترجیح می دهند و می خواهند نتانیاهو اکنون یا پس از جنگ غزه از مقام اش استعفا دهد.

در نظرسنجی ها ذینفع اصلی یک حزب اپوزیسیون بوده که توسط "بنی گانتز” رئیس سابق ارتش اسرائیل رهبری می شود. او شخصیتی میانه رو است که حزب اش به سادگی حزب "وحدت ملی” نامیده می شود. کل ایده آن حزب این است که سیاست اسرائیل فاسد و آلوده شده و اشاره می کند که نتانیاهو با افراطی ترین نیروها در یک بستر خوابیده و خود مقصر ایجاد وضعیت فعلی است. آن حزب وعده می دهد که در صورت به قدرت رسیدن قضاوت منطقی و هوشیارانه را به سیاست اسرائیل باز خواهد گرداند.

حزب وحدت ملی یکی از چندین حزب اپوزیسیون می باشد که در انتخابات اخیر با نتانیاهو رقابت کرده است. آن حزب پس از رخداد ۷ اکتبر به دولت ملحق شد تا ائتلافی مورد اجماع را شکل دهد تا جنگ را هدایت کرده و کمک نماید تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات دولت تحت سلطه منافع راست افراطی قرار نخواهد گرفت. گانتز و حزب اش از آن زمان به این سو در نظرسنجی ها با اقبال عمومی بیش تری مواجه شده و به برتری دست یافته اند.

با این وجود، هیچ تضمینی وجود ندارد که نتانیاهو به سوی برگزاری انتخابات پیش برود. او می تواند چند سال صبر کند تا به طور رسمی ملزم به برگزاری انتخابات شود البته اگر سایر اعضای دولت ائتلافی او از دولت خارج نشده و دولت از هم فرونپاشد. نتانیاهو علیرغم آن که شکست خورده با معیارهای خود به عنوان مردی که امنیت اسرائیل را تامین کرده شناخته می شود. نتانیاهو هرگز از خود تمایلی برای کناره گیری از قدرت نشان نداده و بدون توجه به هزینه ها همواره به قدرت چسبیده است. او تمام ترفندهایش را خواهد آزمود تا در منصب نخست وزیری اسرائیل باقی بماند.

علیرغم آن که مسئله رسیدگی به دستگاه قضایی اسرائیل به تعویق افتاده اما تنش های اساسی که آن بحران را تشدید کرده کماکان باقی مانده اند. اکنون جناح های راستگرای دولت تمرکز خود را از بحران قضایی اسرائیل به سوی اسکان مجدد غزه معطوف ساخته اند. واقعیت آن است که راست افراطی اسرائیل نمی تواند در یک جنگ دو جبهه ای علیه اکثریت اسرائیل بجنگد. راست افراطی در ابتدا جامعه اسرائیل را با طرح قضایی خود برای توخالی کردن دادگاه عالی اسرائیل که باعث بزرگترین جنبش اعتراضی پایدار در تاریخ اسرائیل شد متشنج ساخت. در آن زمان به نظر می رسید که این داستان غالب دولت نتانیاهو خواهد بود و سپس رخداد ۷ اکتبر اتفاق افتاد و بسیاری از اسرائیلی ها به ارزیابی مجدد نظرات شان پرداختند.

در حال حاضر هیچ اشتهایی برای موضوع بازنگری قضایی و نزاع بر سر آن و بررسی مجدد آن موضوع وجود ندارد و راست افراطی اسرائیل نسبت به این موضوع آگاه است. راست افراطی اسرائیل اکنون  تمام توان خود را صرف اعمال فشار بر نتانیاهو برای آواره کردن دائمی فلسطینی ها از غزه و اسکان مجدد آن منطقه می کند. لازم به ذکر است که اسرائیل تمام شهرک نشینان و نیروهای خود را در سال ۲۰۰۵ میلادی از غزه خارج ساخت. اسکان مجدد غزه توسط اسرائیلی ها رویای دیرینه بسیاری از فعالان جنبش شهرک نشینی است و توسط بسیاری از افراد در احزابی که نتانیاهو برای ماندن در قدرت به آنان متکی می باشد برای تحقق این ایده تحت فشار قرار گرفته است.

دولت ائتلافی فعلی اسرائیل شامل چندین حزب راست افراطی است که نفوذ بسیار زیادی بر تصمیمات دولت دارند زیرا می توانند  تهدید کنند که در صورت عدم موفقیت ائتلاف را ترک خواهند کرد. در نتیجه، نتانیاهو  دائما سعی می ‌کند آنان را آرام کند حتی اگر ترجیحات آنان اغلب با خواسته های اکثریت جامعه اسرائیل همسو نباشد. برای مثال، در مورد اسکان مجدد غزه نتایج نظرسنجی‌ ها نشان می ‌دهند که اسرائیلی‌ ها با انجام این کار تقریبا با نسبت دو به یک مخالف هستند اما اسرائیلی ‌هایی که می ‌خواهند غزه را اسکان دهند بیش از حد در ائتلاف اسرائیل حضور دارند و می‌ توانند دولت نتانیاهو را وادار به انجام خواسته خود سازند.

باید منتظر داغ شدن فصل انتخابات در اسرائیل باشیم زیرا نتانیاهو از نظر تاریخی در برهه های زمانی برگزاری کارزار انتخابات راست ترین و افراطی ترین وعده های خود را به منظور کسب رای پایگاه هواداران جریان راست مطرح کرده است.
برچسب ها: نتانیاهو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها