امروز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
دکتر مهدی نصر اصفهانی دانشمند ۲درصد برتر۲۰۲۲ کشاورزی:
دکتر مهدی نصر اصفهانی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و عضو کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند به عنوان دانشمند۲درصد برتر جهانی و پراستناد سال میلادی ۲۰۲۲ انتخاب شده است.
به گزارش کانون دکتر مهدی نصر اصفهانی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با درجه استاد تمامی در رشته‌ی گیاه پزشکی با گرایش مولکولی و بیوتکنولوژی است که در سال 2022 جزو ۲درصد بیشترین میزان ارجاع به مقالات علمی در نشریات معتبر ملی و بین‌المللی قرار گرفت؛ دکتر نصر همچنین عضو هیأت رئیسه انجمن بیماری‌شناسی گیاهی در چند سال اخیر بوده است و درسمت‌های قائم مقام انجمن، مسئول بین‌الملل و خزانه‌دار انجمن قرار داشته است. دکتر مهدی نصر اصفهانی همچنین دبیر آمایش سرزمین، کنسولر انجمن نماتد‌شناسی آفریقا آسیا و کنسولر انجمن بین‌المللی گیاه‌پزشکی نیز می‌باشد. همچنین هشت سال عضویت در هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و رئیس کمیته‌ی آموزش تحقیقات و فناوری و عضویت شورای پژوهشی و راهبردی سازمان پارک‌های استان اصفهان؛ نمایندگی استان در سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی وزات جهاد کشاورزی‌، مجری طرح‌های ریاست جمهوری، طرح‌های ملی و استانی را در کارنامه خود دارد.  
 
عناوین علمی
از جمله عناوین علمی دکتر نصر می‌توان به چهار دوره محقق نمونه کشور در سال‌های 1378‌، 1381 و 1394 و پژوهشگر برتر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان اصفهان در سال‌های 1380، 1382 و 1395 اشاره نمود. 

تألیف هفت جلد کتاب تخصصی در گیاه‌پزشکی و حضور به‌عنوان سخنران کلیدی در چندین همایش بین‌المللی از دیگر فعالیت‌های علمی دکتر مهدی نصر اصفهانی است.

این دانشمند 2درصد برتر کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری  با بیان این که فاکتورهای انتخاب سرآمدان علمی کیفیت مقالات؛ ارجاع به مقالات دانشمندان و چاپ مقالات در مجلات اسکوپوس، ورد اف ساینس ایندکس است؛ ادامه داد: انتخاب سرآمدان علمی تمامی حوزه‌ها مثل علوم پایه، مهندسی و کشاورزی شامل مباحث مولکولی و بیوتکنولوژی و غیره هر ساله در جهان برگزار می‌گردد

وی سپس مباحث علمی مرتبط با گیاه‌پزشکی بخصوص مباحث مولکولی و بیوتکنولوژی را مورد اشاره قرارداد و عنوان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید در رابطه با مسائل زیست‌محیطی و سلامت انسان و مسائلی که همراه دارد و استفاده از سموم  باید به سمت راهکارهای بیولوژیکی و به زراعی و به‌نژادی برویم.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: به‌نژادی در بحث ژنتیک به‌ویژه از موضوعات مهم قلمداد می‌شود؛ برای شناسایی ارقام مقاوم در آزمایشگاه باید غربالگری صورت بگیرید که ارقام مقاوم یا متحملی را شناسایی کنیم.  

وی ادامه داد: وقتی یک رقم مقاوم مثلاً برای گندم داشته باشیم و در سطح استان و کشور بخواهد کشت شود هم توجیه اقتصادی زیادی دارد هم در بحث میزان استفاده از سموم کاری ارزشمند خواهد بود یعنی سلامت انسان و محیط‌زیست و آب‌های زیر زمینی را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

 مراحل شناسایی ژن‌های مقاوم و بیان و ذخیره آن

نصر با اشاره به مراحل شناسایی ژن مقاوم و موقعیت آن؛ گفت: وقتی مقاومت و ژن مقاوم و اینکه در کجا قرار دارد را پیدا کرده و این ژن را می‌شناسیم به مرحله بیان ژن می‌رسیم  و با بیان ژن واکنش آن نسبت به بیماری سنجیده خواهد شد علاوه بر این بررسی می‌کنیم ژن چه ماده و موادی را رونویسی می‌کند و این در قالب آنزیم‌های مقاوم هست و در این جا ژن‌های مقاوم را ذخیره می‌کنیم.

 
ژ‌ن‌های مقاوم شناسایی شده از نظر کاربرد در دیگر ارقام از طریق القا اهمیت دارد

وی بیان کرد: این ژن به‌عنوان یک رقم است؛ اما نکته مهم‌تر این که ارقام مختلف لازم است تغییر پیدا کنند که از نظر تولید و کم‌وکیف رقابت کنند؛ می‌توانیم در رقم‌هایی که ممکن است؛ مثلاً حساس باشند به  یک بیماری این ژن را  القا کرد که با استفاده از نانوذرات می‌توانیم این کار را انجام دهیم و یا حتی مواد مغذی که به گیاه داده می‌شوند می‌تواند ژن مقاوم را بیدار کنند یا القای مقاومت کنند و بیایند در مقابله با بیماری‌ها چه در خاک باشد یا در هوا.  

این دانشمند دو درصد برتر جهان در خصوص اینکه دستاوردها و مقالات پراستناد شما بیشتر در چه حیطه‌هایی بوده و چگونه این موفقیت حاصل شده است؛ با بیان این که اول این که فضل الهی  شامل حال ما شده و دوم این که همراهی خانواده بسیار مؤثر بوده؛ گفت: حل مسائل از طریق علم و پژوهش وظیفه ماست که انجام می‌دهیم.  

وی بیان داشت: در راستای تخصص مربوطه پژوهش‌هایی انجام دادیم و مقالات آن در مجلات معتبر مثل الزیویر و اشپرینگر و نیچر و ... به چاپ رسیده است.

 دکتر نصر عنوان کرد: در این مدت رقم‌های مختلف گیاهان زراعی مقاوم به بیماری‌های گوناگون به‌خصوص گیاهان گلخانه‌ای و بویژه تازه‌خوری‌ها مثل فلفل و گوجه‌فرنگی همچنین غلات و گندم را مورد پژوهش قرار دادیم و توانستیم مقاومت‌ها را پیدا کنیم و توسعه دهیم که هم برای کشت استفاده شود هم رقم مقاوم را منتقل کنیم به رقم‌هایی که باکیفیت هستند.

 
یک ویژگی مهم شناسایی تعداد زیادی ژن‌های مقاوم به بیش‌از یک بیماری

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های کار ما این بوده که ما  ژن‌هایی زیادی را توانستیم پیدا و آزمایش کنیم که می‌توانند به بیش از یک بیماری  مقاومت نشان دهند؛ به‌عنوان‌مثال ژن‌هایی که در گندم هم از پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کنند و هم به نماتد مقاوم بودند که در نوع خودش یک نوآوری بسیار بزرگی بود که توانستیم دست پیدا کنیم؛ همچنین ژن‌هایی پیدا کردیم دررابطه‌با نماتد که یک ژن مقاوم به سفیدک گوجه توانسته به نماتد ریشه گرهی هم مقاومت نشان دهد.  

 
دومین ویژگی مهم شناسایی ژن‌های افتراقی بود که در دنیا کمتر شده است

وی اظهار کرد: در بحث ژن‌های مقاوم نکته مهم این است که تعداد ژن را کم کنیم؛ چون ژن‌ها اگر تعداد برود بالا  کیفیت پایین می‌آید و به بیماری مقاومت نشان خواهد داد ویژگی کار ما این بود که رفتم ژن‌های افتراقی را پیدا کنیم که در دنیا کمتر شده است.  

نصر با تأکید بر اهمیت کارها با سمت‌وسوی بیوتکنولوژی؛ گفت: در بحث اصلاح با سیستم سنتی 10 تا 12 سال زمان می‌برد که در این مدت طولانی مقاومت‌های دیگر ایجاد خواهد شد در حالی که با روش‌های جدید ظرف دو سال می‌توان ژن‌های مقاوم را پیدا و ارقام را اصلاح کنیم و توصیه این است که کشت بافت و فرآیند ملکولی را دنبال کنیم که موفقیت‌های خوبی داشته باشیم؛ نکته مهم دیگر هم این که در این حوزه باید تیمی و همفکر و هم‌افزا و بطور دایم تحقیق و پژوهش صورت بگیرد.

 
شرکت در فعالیت‌های گروهی علمی از کلید‌های موفقیت محققان جوان است

دانشمند عضو ۲درصد بیشترین میزان ارجاع به مقالات علمی در پایان با تأکید براین که یک فرد علمی بایستی از روابط‌عمومی بالایی برخوردار باشد و با شرکت در فعالیت‌های گروهی در زمینه کاری خود از افراد متخصص مربوطه و امکانات موجود در کشور نیز بهره‌مند گردد؛ گفت: توصیه من به جوانان عزیز و طالب علم این است که حتما علاوه بر تسلط مناسب بر زبان فارسی، زبان تخصصی خود را فراگیرند تا بتوانند با روند پیشرفت علم روز آشنا باشند که در پیشرفت آن‌ها امری الزامی است. همچنین تعامل با سایر رشته‌های مرتبط نیز از دیگر عوامل مهم و اثر‌گذار است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها