امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
دکتر محمدرضا زارع؛
مدیرکل اسبق دفتر فناوری اطلاعات : امروزه در عرصه رقابت فشرده موجود در بازارهای بین المللی میزان موفقیت اقتصادهای ملی در گرو وجود بنگاه های اقتصادی پیشرو، بهره ور، چابک و موفق است که بتواند محصولات و خدماتی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تولید و عرضه نموده و قابلیت رقابت پذیری با شرکت ها و سازمان های مشابه در سایر کشورها را دارا باشد.
به گزارش کانون ،مصاحبه ای داشتیم با دکتر محمدرضا زارع مدیرکل اسبق دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری شرکت ارتباطات زیرساخت و بنیان گذار، عضو شورای سیاست گذاری و مجری دوره های اول تا پنجم جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران  (ICTINQA)  با موضوع مدیریت کیفیت و نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات و بویژه شبکه های مادر مخابراتی ایران بر توسعه کشور و موفقیت پایدار بنگاه های اقتصادی که خواندن مشروح آن خالی از لطف نیست .

از نظر جنابعالی مهمترین عامل تحقق موفقیت پایدار بنگاه های اقتصادی چیست؟

امروزه در عرصه رقابت فشرده موجود در بازارهای بین المللی میزان موفقیت اقتصادهای ملی در گرو وجود بنگاه های اقتصادی پیشرو، بهره ور، چابک و موفق است که بتواند محصولات و خدماتی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تولید و عرضه نموده و قابلیت رقابت پذیری با شرکت ها و سازمان های مشابه در سایر کشورها را دارا باشد. از طرفی هر بنگاه اقتصادی در حلقه ای از زنجیره تامین و توزیع قرار دارد و در یک فضای کسب و کار شناور است بنابراین استمرار و تداوم گردش چرخه این بنگاه ها مشروط به رضایت کلیه ذی نفعان به طور متوازن و در بلندمدت است. 
مهمترین عامل از رضایت مندی ذی نفعان مرهون کیفیت است. کیفیت به دو دسته تقسیم می گردد، کیفیت بزرگ و کیفیت کوچک. کیفیت کوچک همان مرغوبیت است و کیفیت بزرگ به غیر از مرغوبیت، سرعت دسترسی و قیمت را نیز شامل می شود. توجه به کیفیت بزرگ منجر به موفقیت پایدار می گردد. اما در شرایط عملیاتی این عامل دارای مکاتبه و سلسه مراتبی است که عمدتاً براساس رویکرد قدم به قدم تعیین می گردد. هر کدام از این مراحل وابسته به مرحله قبلی بوده و طی طریق هر مرحله در سازمان بنگاه های اقتصادی بلوغی را ایجاد می نماید که برداشت از کیفیت را در مسیر رشد سازمانی مطرح می نماید. رضایت متوازن ذی نفعان حاصل تلاش در رفع پارادکس های میان این نیازها و نهایتاً ایجاد توازن در برآورد سازی آن ها است.

از دیدگاه شما ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) چه تاثیری بر توسعه کشور دارد؟

امروزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل پیشرفت در تمامی ابعاد مانند حاکمیت، امنیت و ریسک، اقتصاد و تکنولوژی از جمله صنایعی به شمار می رود که به سرعت در حال رشد و توسعه است. سازمان های امروز با جهانی شدن بازارها و تغییرات سریع در اقتصاد مواجه هستند. برای غلبه بر این شرایط استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم و ضروری است. از این رو ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک توانمندساز، ستون فقرات کسب و کارها و نیز محور توسعه کشورها و ملاک عمل سازمان های پیشرو است.

نقش شبکه های مادر مخابراتی در ارتقاء و پایداری کیفیت محصولات و خدمات سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در کشور را تشریح نمایید.

در عصر ارتباطات همه ابزارهای مورد استفاده در زندگی روزمره بشر از یک بستر ارتباطی که حکم شبکه های مادر مخابراتی را دارد بهره مند می گردند. به دلیل نقش این شبکه ها در توسعه پایدار و به منظور ارائه سرویس های با کیفیت و تامین روزافزون نیازهای ارتباطی مشتریان و جلب رضایت آن ها و سایر ذی نفعان، ارتقاء مدیریت کیفیت و تعالی این بستر ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها متولی و مرجع حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران منبعث از سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی وظیفه ایجاد، توسعه، سازماندهی، نظارت، بهره برداری و مدیریت سرویس های با کیفیت شبکه های مادر مخابراتی ایران شامل سوئیچ، دیتا، انتقال، فیبر نوری و ماهواره را به عهده دارد. لذا ارتقاء کیفیت سرویس های این بستر ارتباطی منجر به ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات کلیه سازمان ها و بنگاه های اقتصادی که به نوعی از سرویس های شبکه های مادر مخابراتی ایران استفاده می نمایند خواهد گردید.

با عنایت به تحولات اقتصادی و تغییرات سریع و مداوم در عصر حاضر، برای حفظ و ارتقاء سرویس های شبکه های مادر مخابراتی ایران چه اقدامی باید انجام داد؟

شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها شرکت حاکمیتی متولی شبکه های مادر مخابراتی ایران در عین حاکمیتی بودن در واقع یک بنگاه اقتصادی نیز است که رفتارهای اقتصادی باید همگام و هماهنگ با تحولات متعددی که در زمینه نوع محصولات و سرویس ها، انتظارات مشتریان، رقابت و محیط کسب و کار اتفاق افتاده و انتظار می رود بر آن حاکم باشد. علاوه بر این تغییرات سریع و مداوم عصر حاضر این شبکه ها را در محیطی پویا و متغیر قرار داده که برای همگام شدن با این تغییرات باید انعطاف پذیر بوده و همواره آماده مواجه با خطرات و خواسته های محیطی و حل آن ها باشد. لذا به دلیل نقش شبکه های مادر مخابراتی ایران در توسعه پایدار و به منظور تامین روزافزون نیازهای ارتباطی مشتریان و جلب رضایت آن ها و سایر ذی نفعان، حفظ و ارتقاء مستمر سرویس های این بستر ارتباطی در بالاترین سطح کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و عملکرد این شبکه ها باید در چارچوب مدل تعالی یکپارچه شبکه های مادر مخابراتی ایران (TBNI) و ویژگی های صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات براساس منطق رادار (RADAR) بصورت مستمر و سیستماتیک همه ساله مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد.

با توجه به پایه گذاری و اجرای جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران  (ICTINQA) توسط جنابعالی، آیا تاکنون ارزیابی شبکه های مادر مخابراتی ایران در راستای این جایزه انجام پذیرفته است؟

جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (ICTINQA) عبارت است از یک جایزه کشوری که با استناد به مصوبه یکصد و چهارمین جلسه شورای استاندارد، با پیشنهاد اینجانب و موافقت شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1390 تصویب و به منظور ارتقاء سطح کیفیت ارائه خدمات زیربنایی دولت الکترونیک و نیز مزایای نسبی و رقابتی این نوع خدمات در اقتصاد ملی و در راستای شناسایی واحدهای برتر در زمینه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و انتخاب و معرفی برترین آنان پایه گذاری و اجرایی گردید. ارزیابی شبکه های مادر مخابراتی کشور در سطح شرکت ارتباطات زیرساخت براساس منطق رادار (RADAR) توسط تیمی از خبرگان متشکل از استادان دانشگاهی، متخصصان فنی و مهندسی و ارزیابی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت نظام مند و سیستماتیک انجام و با توجه به نتایج و اجماع نظر تیم ارزیابی، شبکه های مادر مخابراتی ایران برای نخستین بار در کشور موفق به دریافت تندیس برنزین از سومین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گردید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها