امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
«کابینه نتانیاهو برای اینکه روند جنگ در نوار غزه را مختل نکند، حقیقت خسارات اقتصادی خود را پنهان می‌کند، اما اقتصاد آن به دلیل جنگ غزه همچنان در حال فروپاشی است» این را الجزیره در گزارش امروز خود از خسارت اقتصادی رژیم اشغالگر در یکصد و هشتمین روز تجاوز نظامی علیه نوار غزه آورده است.
به گزارش کانون به نقل از ایسکانیوز ، اقتصاد رژیم صهیونیستی با گذشت بیش از یکصد روز از آغاز تجاوز نظامی این رژیم به نوار غزه با ضربات دردناک پیاپی مواجه است.

به گفته ناظران و کارشناسان، کابینه نتانیاهو نتوانسته اقتصاد اسرائیل را مانند جنگ‌های گذشته از ضرر و زیان آن در امان بدارد، به ویژه در منطقه همجوار نوار غزه که هدف عملیات طوفان الاقصی قرار گرفت و مسئول تامین حدود ۷۵ درصدی محصولات کشاورزی مورد نیاز رژیم بوده، جنگ آن را از یک منطقه کشاورزی به یک منطقه بسته نظامی تبدیل کرد.

اقتصاددان اردنی، عامر الشوبکی معتقد است مجموع خسارات اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم رژیم اشغالگر بالغ بر ۱۶۵ میلیارد دلار بوده است.

الشوبکی با بیان اینکه آنچه از سوی اسرائیل اعلام می‌شود، بخش کوچکی از خسارات واقعی نظامی این رژیم از جنگ است، افزود: هزینه عملیاتی این جنگ به ۲۸۰ میلیون دلار در روز رسیده است که معادل ۲۸ میلیارد دلار در ۱۰۰ روز اول نبرد است. علاوه بر هزینه ادوات نظامی این رژیم که توسط مقاومت منهدم شده و بالغ بر یک هزار خودروی زرهی و تانک است و اینها خسارات نظامی است که اشغالگران هنوز آن را مشمول برآورهای خود نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار کارگر و کارمند در بخش‌های مختلف اقتصادی رژیم صهیونیستی به جنگ فراخوانده شدند، گفت: بخش فناوری که نیمی از صادرات اسرائیل را برعهده دارد در نتیجه جنگ متحمل خسارتی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار شده است و به گفته رسانه‌های اسرائیلی شرکت‌های فناوری در ماه ژانویه بیش از یک هزار کارمند خود را اخراج کردند.

الشوبکی توقف سرمایه گذاری‌های خارجی در رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه را هم موجب خسارت بزرگ ۱۵ میلیارد دلاری به این رژیم خواند و گفت: چرخ بخش گردشگری هم در نتیجه جنگ از حرکت ایستاده و ۷۵ درصد درآمد خود را از دست داده است در حالی که سالانه ۲۰ میلیارد دلار برای اسرائیل درآمدزایی کرده بود.

این کارشناس اردنی گفت: اقدام اسرائیل در تخلیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین مناطق همجوار نوار غزه و شمال سرزمین‌های اشغالی و اسکان قریب به یک میلیون نفر در ۲۸۰ هتل در مناطق دیگر، دستکم ۱۰ میلیارد دلار برای این رژیم هزینه داشته افزون بر اینکه باید غرامت زیان تجاری و صنعتی به آنها در نتیجه جنگ را هم پرداخت کند.

وی ادامه داد: پرداخت غرامت و مداوای غیرنظامیان و سربازان مجروح جنگی، علاوه بر پرداخت غرامت به خانواده‌های سربازان کشته شده، مداوای مجروحان و معلولان ناشی از جنگ و پرداخت غرامت به کسانی که خانه‌هایشان در اثر اصابت راکت‌های مقاومت آسیب دیده است در کوتاه مدت و بلند مدت هزینه‌های اضافی را برای خزانه این رژیم به بار آورده است.

این کارشناس گفت : مهاجرت بیش از ۴۰۰ هزار اسرائیلی دارای تابعیت دوگانه به قاره‌های اروپا و آمریکا در کاهش درآمد دولت و مالیات دهندگان منعکس شده است.

شوبکی گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در راه ندادن کارگران فلسطینی در بخش ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ و فرار کارگران تایلندی از تأسیسات کشاورزی اطراف نوار غزه از ترس جنگ بار جدیدی بر اقتصاد اسرائیل افزوده است.

وی افزود: تداوم بحران کشتیرانی در دریای سرخ و مقابله نیروهای مسلح یمن با کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی موجب شده که تردد به بندر ایلات در جنوب سرزمین های اشغالی تا ۹۵ درصد متوقف شده باشد و از سوی دیگر رژیم اشغالگر متکی به کشتی هایی است که از دریای مدیترانه به بنادر آن در ساحل این دریا می رسند و همین امر منجر به افزایش نرخ کرایه کشتی ها شده و این امر باعث افزایش شدید قیمت کالاهای مصرفی و قیمت وسایل نقلیه در داخل اسرائیل شده است.

حسام عایش، دیگر کارشناس اقتصادی نیز تاکید کرد خسارات بخش اقتصادی، نظامی و فناوری اسرائیل از جنگ طی ۱۰۰ روز گذشته از ۱۰۰ میلیارد دلار گذشته و هر چقدر جنگ طولانی تر شود این خسارات بیشتر می‌شود.

وی بخش فناوری اسرائیل را ستون فقرات اقتصاد اسرائیل توصیف و تاکید کرد: افول در این بخش کاملا مشهود است درآمدهای مالیاتی آن ۸۰ درصد کاهش یافته است.

داده‌های رسمی همچنین نشان داد که انتظار می‌رود کسری بودجه از ۲.۲۵ درصد به ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری افزایش یابد.

وی افزود: کابینه نتانیاهو برای اینکه روند جنگ در نوار غزه را مختل نکند، حقیقت خسارات اقتصادی خود را پنهان می‌کند، اما اخیرا رسانه‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها حقیقت را در مورد خساراتی که این رژیم پس از بیش از ۱۰۰ روز تجاوز به نوار غزه متحمل شده است، منتشر کردند.

وی توضیح داد که اگرچه بانک مرکزی اسرائیل ۴۵ میلیارد دلار برای حفاظت از نرخ مبادله شکل اختصاص داد، اما ارزش آن کاهش یافت و طولانی‌ترین روند زیان در ۳۹ سال گذشته را به ثبت رساند، در حالی که زیان بانک مرکزی ۷.۳ میلیارد دلار از ذخایر ارز خارجی آن بود.

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نیز هزینه جنگ علیه غزه را حدود ۲۱۰ میلیارد شکل (۵۶ میلیارد دلار) تنها برای بخش دفاعی و پرداخت غرامت به آوارگان جنوب و شمال که در معرض حملات موشکی قرار دارد، اعلام کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها