امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
تحولات یکصد و دهمین روز جنگ؛
در غزه اشغالگران به تشدید تجاوزات خود به شهر خان‌ یونس در جنوب نوار غزه ادامه می‌دهند و مقاومت فلسطین نیز با هدف قرار دادن نیروهای صهیونیست در محورهای مختلف به شدت به آنها پاسخ می‌دهد.
به گزارش کانون به نقل از ایسنا وزارت بهداشت غزه امروز-چهارشنبه- اعلام کرد اشغالگران در ۲۴ ساعت گذشته دست به ۲۴ کشتار در غزه زدند.
این وزارتخانه تاکید کرد شمار شهدای غزه به ۲۵ هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافت در حالیکه تعداد زخمی‌ها نیز به ۶۳ هزار و ۷۴۰ تن رسیده‌است.

وزارت بهداشت غزه گفت طی ساعات گذشته ۲۱۰  تن شهید و ۳۸۶ تن زخمی شدند.

این آمار در حالی اعلام شده که ارتش رژیم صهیونیستی به محاصره بیمارستان الخیر و دانشگاه الاقصی که آوارگان غرب خان یونس را در خود جای داده است، ادامه می‌دهد.

خبرنگار الجزیره همچنین گفت: نیروهای رژیم صهیونیستی با توپخانه اطراف بیمارستان القدس در محله تل الهوا در شهر غزه را بمباران کردند.

توپخانه اشغالگران نزدیکی مسجد اعظم در مرکز خان یونس را هدف قرار داد. رسانه‌های فلسطینی پیشتر گزارش دادند که در پی بمباران یک مدرسه محل اسکان آوارگان در اطراف  بیمارستان پزشکی ناصر در خان یونس توسط رژیم صهیونیستی، تعدادی زخمی شدند. در حالیکه توپخانه‌های اشغالگر به بمباران مناطق غربی اطراف بیمارستان ناصر در شهر ادامه دادند که در نتیجه حمله هواپیماهای جنگی به یک استراحت‌گاه در ساحل خان یونس، تعدادی از فلسطینی‌ها شهید و ده‌ها تن زخمی شدند.

در این راستا منبع پزشکی فلسطینی اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ تن در حملات هواپیماهای صهیونیست به مناطق غربی خان یونس شهید و ۱۳۰ تن زخمی شدند درحالیکه بر اثر حمله مستقیم توپخانه اشغالگران به مدارس اطراف بیمارستان ناصر تعدادی شهید و زخمی شدند.

همچنین بر اثر بمباران منطقه صنعتی الوکاله در غرب شهر خان یونس توسط رژیم صهیونیستی، یک جوان فلسطینی شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند و هواپیمای اشغالگر خودروی یک شهروند را در غرب رفح بمباران کرد و باعث زخمی شدن او شد.

رسانه‌های فلسطینی افزودند که رژیم اشغالگر صهیونیست شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه را هدف حمله هوایی قرار داد، در حالی که هنوز تلفات آن مشخص نیست.
خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که نیروهای رژیم صهیونیستی قبل از عقب نشینی از منطقه میدان ابومازن در شهر غزه، ویرانی‌های گسترده‌ای به بار آوردند.

این خبرنگار گفت: این منطقه شاهد درگیری بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر بود که از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه در اواخر اکتبر گذشته دو بار به این منطقه نفوذ کرده‌اند.

درگیری‌ها در جنوب غزه در حالی است که در مناطق شرقی شمال نوار غزه نیز همزمان با گلوله باران خشونت آمیز توپخانه‌ها درگیری‌های شدید ادامه دارند.
ارتش اشغالگر همچنین در منطقه معن در خان یونس ویرانی‌های زیادی به جا گذاشت. تصاویر الجزیره میزان ویرانی در خیابان‌ها، سایر تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌های مسکونی را نشان می‌داد.

گردان‌های مجاهدین نیز اعلام کرد: یک هواپیمای ارتش اشغالگر را با موشک زمین به هوا در حریم هوایی شرق شهر غزه هدف قرار دادیم.

گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز گفت: تانک نظامیان صهیونیست را در عملیات مشترک با گردان‌های القسام در محور نفوذ در اردوگاه غرب خان یونس منهدم کردیم.

این گروه مقاومت افزود: با مسلسل و خمپاره‌های ضد زره در محورهای پیشروی در خان یونس وارد درگیری‌های شدید با نظامیان اشغالگر شدیم.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که وضعیت در بیمارستان‌های خان یونس فاجعه‌بار و غیرقابل توصیف است.

این سازمان تاکید کرد که «صدها هزار نفر در شمال غزه و سراسر باریکه همچنان از کمک محروم هستند».

این سازمان همچنین توضیح داد که «۷ بیمارستان از ۲۴ بیمارستان در شمال غزه به طور جزئی فعال هستند و از کمبود پرسنل، تدارکات و سوخت رنج می‌برند».

آنروا: آموزش در غزه نابود شده و صدها هزار نفر از آن محروم شده‌اند

آژانس امداد و کار برای آوارگان فلسطینی (آنروا) تاکید کرد: آموزش و پرورش در نوار غزه از زمان آغاز جنگ متوقف شده و بیش از ۶۲۵ هزار دانش آموز و ۲۲ هزار معلم را از آموزش محروم کرده‌است.

ارتش اشغالگر: ۳۹۲ افسر و سرباز همچنان تحت درمان هستند

در حالی نبردهای مقاومت با اشغالگران ادامه دارد که بیمارستان سوروکا رژیم صهیونیستی در نقب اعلام کرد که روز سه شنبه در جریان نبردهای غزه ۱۴ سرباز ارتش اشغالگر را پذیرش کرده‌ که حال ۳ نفر از آنها وخیم بوده‌است. پیش از آن، گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس گفته بود که عملیات ترکیبی را در شرق اردوگاه المغازی انجام داده و طی آن «خانه‌ای را هدف قرار داده که نیروهای مهندسی ارتش اشغالگر در آن سنگر گرفته بودند. این خانه با بمب منفجر شد که انفجار مهمات و تجهیزات مهندسی این نیروها و انهدام کامل خانه را در پی داشت.
ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه نیز اعلام کرد که ۳۹۲ افسر و سرباز همچنان تحت درمان هستند که ۴۲ نفر از آنها جراحت‌شان وخیم است. این در حالی است که رسانه‌های عبری تعداد مجروحان ارتش را بر اساس آمار بیمارستان‌ها ۶۰۰۰ افسر و سرباز اعلام کرده‌اند که بیش از دو برابر تعداد اعلام شده از سوی ارتش است.

این در حالی است که رسانه‌های عبری اعلام کردند از آغاز جنگ غزه تاکنون ۲۰۰ سرباز ذخیره اسرائیلی کشته شده‌اند.

صلیب سرخ بین‌المللی: بیمارستان‌ها در شمال نوار غزه به دنبال ارائه حداقل خدمات به بیماران و افراد آواره

صلیب سرخ بین‌المللی گفت:‌ ما خواستار بی‌طرف کردن بیمارستان‌های جنوب نوار غزه و مصون ماندن از سرنوشت بیمارستان‌های شمال نوار غزه هستیم. پرسنل پزشکی ما به همراه پزشکان فلسطینی برای نجات و درمان بیماران در بیمارستان اروپایی حضور دارند.

این نهاد بین‌المللی افزود:‌ خواهان آن هستیم که اجازه ورود به محل بازداشت پرسنل پزشکی و بررسی شرایط انسانی آنها را داشته باشیم. نسبت به تشدید آوارگی از خان یونس به سمت رفح هشدار می‌دهیم که شاهد ازدحام بی‌سابقه‌ای است و یک فاجعه انسانی را تهدید می‌کند.

براساس بیانیه صلیب سرخ ازدحام جمعیت در رفح در تاریخ بی‌سابقه است و شرایط غیرانسانی جان شهروندان را تهدید می‌کند.

درخواست حمایت بین‌المللی از بیمارستان‌های خان یونس

وزارت بهداشت غزه گفت: ما خواستار مداخله فوری برای حفاظت از مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان الامل وابسته به هلال احمر و تسهیل رفت و آمد آمبولانس‌ها به آنجا هستیم.

همچنین سازمان پزشکان بدون مرز گفت: ما نگران امنیت کسانی هستیم که در بیمارستان ناصر هستند و باید از آنها محافظت شود و اگر بخواهند اجازه خروج داشته باشند.

وصل شدن جزئی خطوط ارتباطی در غزه

خبرنگار الجزیره از احیای جزئی خطوط مخابرات در نوار غزه و ادامه قطع سرویس اینترنت خبر داد. در نتیجه بمباران زیرساخت‌ها، اینترنت و خطوط ارتباطات در نوار غزه حداقل ۱۰ بار قطع شده‌است.

نشست شورای امنیت

در سایه تجاوزات غزه دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت غرب آسیا، خواستار آتش‌بس در غزه شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در ابتدای نشست شورای امنیت که شامگاه سه‌شنبه در نیویورک برگزار شد، به جنگ غزه اشاره کرد و گفت: ساکنان غزه با ویرانی بی‌سابقه‌ای مواجه هستند و همه ساکنان این منطقه گرسنه هستند.

در این راستا شیخه علیا احمد بن سیف آل ثانی، نماینده قطر در سازمان ملل متحد، اظهارات رژیم صهیونیستی در خصوص آوارگی جمعیت نوار غزه را محکوم کرد و یادآور شد که این آوارگی نقض قوانین بین‌المللی است. شیخه علیا گفت: وضعیت انسانی غزه و پیامدهای آن بر ثبات منطقه، مستلزم آتش‌بس است.

تلاش‌های گسترده برای رسیدن به یک آتش‌بس یک ماهه

سه منبع گفتند که اشغالگران و حماس تا حد زیادی با امکان مبادله اسرای صهیونیست با اسیران فلسطینی طی آتش‌بس یک ماهه موافقت کرده‌اند.

این منابع گفتند که طرح چارچوب بندی شده‌ به دلیل اختلافات بین دو طرف در مورد چگونگی پایان دائمی جنگ در غزه به تعویق افتاد.

همچنین طبق گزارشی، معامله برای آزادی اسیران صهیونیست در حال شکل گیری و شامل چهار مرحله خواهد بود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع مصری نوشت: حماس به میانجی‌گران اعلام کرد که آماده است در مورد توافقی برای آزادی همه زنان و کودکان غیرنظامی اسیر شده در ازای آتش‌بس برای یک دوره قابل توجه گفت‌وگو کند.
برچسب ها: غزه ، شمار شهدا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها