امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
دیدار وزیر امور خارجه هند با معاون اول رئیس‌جمهور
معاون اول رئیس‌جمهور بر تدوین یک توافق بلندمدت، جامع و راهبردی میان ایران و هندوستان تاکید و بندر چابهار را یکی از نقاط استراتژیک جهان خواند که در مسیر یک کریدور بزرگ جهانی می تواند منافع سرشاری را برای ایران و هند ایجاد کند.
به گزارش کانون به نقل از ایسنا، محمد مخبر در دیدار وزیر امور خارجه هند، با اشاره به سفر هفته گذشته وزیر امورخارجه هند به تهران و برگزاری جلسات متعدد پیش از این سفر توسط مقامات عالی ایران، اظهار امیدواری کرد در سایه توافقات ایجاد شده بتوان بندر چابهار را به جایگاه واقعی خودش رساند.

وی با اشاره به این‌که «برای توسعه همکاری ها هر دو کشور نیازمند یک برنامه راهبردی بلندمدت هستند»، پیشنهاد داد تیم های کارشناسی هر دو کشور در مدت کوتاهی به این موضوع جامه عمل بپوشانند.

وی افزود: همکاری های راهبردی ایران و هندوستان علاوه بر توسعه تعاملات فیمابین با توجه به ظرفیت ها و ارتباطات دو کشور می تواند به حل و فصل چالش های بین المللی نیز کمک شایان توجهی کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر استفاده از ارزهای ملی در روابط تجاری و رفع موانع در مسیر تعاملات اقتصادی، تاکید کرد: باید عرصه را برای فعالیت هرچه بیشتر بخش های خصوصی دوکشور فراهم و گسترده تر کنیم.

وی با اشاره به مواضع هند در قبال رخدادهای غزه و کشتار مردم بیگناه اظهار داشت: هیچ وجدان بشری نمی تواند نسبت به حجم کشتار ۲۴ هزار نفری در غزه بی تفاوت باشد و از این رو دو کشور می توانند با هماهنگی و تعامل بیشتر جلوی ادامه این جنایت جنگی را بگیرند.

جایشانکار، وزیر امورخارجه هند نیز در این دیدار با اشاره به سفر مفید و سازنده هفته گذشته خود به تهران، بر اهمیت بندر چابهار برای هندوستان تاکید کرد و افزود: چابهار از نظر هندوستان نیز صرفا یک شهر بندری نیست بلکه یک نقطه اساسی در یکی از کریدورهای مهم دنیاست که نه تنها برای روسیه و آسیای میانه حایز اهمیت است بلکه کشورهای اروپایی و حوزه قفقاز نیز به آن علاقه مند هستند.

وی بر اهمیت توافق بلندمدت برای توسعه این بندر تاکید و از پیشنهاد دکتر مخبر برای تدوین یک برنامه راهبردی در همه حوزه ها استقبال کرد.وی با اشاره به تاکید و اراده راسخ مقامات عالی رتبه دو کشور برای گسترش همکاری ها در همه سطوح اظهار امیدواری کرد موانع پیش روی هرچه سریع تر از میان برداشته شود و شاهد پیاده سازی توافقات باشیم.

وی مبادلات بانکی را یکی از موانع همکاری های اقتصادی عنوان کرد و پیشنهادات ارائه شده در خصوص توسعه تبادلات با ارزهای ملی و بهره گیری بیشتر از سازوکارهای تهاتری را مفید و سازنده خواند.

وزیر امورخارجه هند با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در غزه اظهار داشت: اگرچه ممکن است در برخی مواضع اختلاف نظر وجود داشته باشد اما همه کشورها و احساسات غالب جهانی با توجه به حجم تلفات انسانی در این موضع توافق نظر دارند که باید هرچه سریع تر راهی برای توقف درگیری ها در غزه پیدا شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها