امروز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۶
کد خبر: ۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
وحیدی در همایش خانه احزاب:
وزیر کشور بر گفت‌وگو میان احزاب و سلایق مختلف سیاسی تاکید کرد و گفت: در این گفت‌وگوها بسیاری از سو تفاهم‌ها از بین می‌رود.
به گزارش کانون «احمد وحیدی» وزیر کشور امروز در همایش احزاب در سخنانی، گفت: مشکل بزرگ ما عدم گفت‌وگو است و سلایق و احزاب مختلف باید با هم حرف بزنند.
وی افزود: این گفت‌وگو هم دستور دینی است و هم می‌توان فهمید که دیگری چه می‌گوید و خیلی از سو تفاهم‌ها در این گفت‌وگوها برطرف می‌شود و خانه احزاب بهترین جا برای این موضوع است.

وزیر کشور تاکید کرد: من خودم فکر می‌کنم برای استمرار این گفت‌وگو باید سازوکاری مناسب در خانه احزاب شکل بگیرد.

وحیدی بیان کرد: احزاب با فلسفه و هویتی و در چارچوب کشور با اهدافی شکل می‌گیرند و متولد می‌شوند. البته تشکیل حزب برای حزب به خودی خود معنایی ندارد. از طرفی تشکیل حزب برای قدرت در ادبیات سیاسی اسلام هم مورد نظر نیست.

وزیر کشور ادامه داد: احزاب باید با رصد دائمی شرایط کشور و جهان به دنبال تحقق منافع ملی باشند. چه عیبی دارد یک الگوی مناسب از حزب مطلوب در جمهوری اسلامی ترسیم شود. الگوهای غربی و شرقی را داریم ولی لازم است الگوهای خاص و اختصاصی خودمان را در زمینه احزاب داشته باشیم. باید منافع، مصالح و امنیت ملی را بر منافع، مصالح و امنیت حزبی اولویت و اهمیت دهیم.

وی افزود: آن عزیزی که شهید می‌شود همه آرزوهای شخصی خود را فدای منافع ملی می‌کند. طبیعتاً در احزاب آنچه خود می‌پسندیم کفایت نمی‌کند و آنچه منافع ملی و مردم است مهم است که مورد توجه قرار گیرد. مصالح و وحدت ملی، وفاق اجتماعی برای عموم مردم است و این ارزش‌ها را باید ملاک بگیریم و حتماً همه احزاب حاضر در این همایش به آن معتقد و پایبند هستند.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود مطرح کرد: بر حسب این مبانی باید ببینیم تکلیف ما چیست و اینکه مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنیم و معلوم است که باید برای منافع و مصالح و وحدت ملی اقدام کنیم.

وزیر کشور با اشاره به حادثه تروریستی کرمان، گفت: اتفاق کرمان یک هزاران بود که جلوی آنها را گرفته بودند و برای این یک مورد این اتفاق میسر نشد، اما آدم‌هایی که شهید شدند نه اصلاح طلب و نه اصولگرا بودند بلکه مردم بودند زیرا دشمن کاری با آن ندارد.

وی‌ادامه داد: دشمن به همه تروریست‌ها خط می‌دهد. حجم حملات سایبری زیاد است و آنها دیوانه‌وار حمله می‌کنند. موضوع بنزین یکی از آنها است و از این دست فراوان است. کاملاً روشن است که امروز حساس‌ترین لحظات در تاریخ رژیم صهیونیستی است، هیچ وقت شرایط آنها به این بدی نبوده است.

وزیر کشور متذکر شد: احزاب باید به منافع و امنیت ملی توجه کنند و بر اساس شاخص‌هایی که مدنظر است به جامعه خدمت کنند، اما آنان که در برخی احزاب از فضای مجازی و برخی محدودیت‌ها انتقاد می‌کنند، آیا راهکاری برای مقابله با تروریست‌هایی که از سکوهای پیام‌رسان برای ترویج خشونت استفاده می‌کنند دارند و ارائه می‌کنند؟

وزیر کشور با اشاره به موضوع مشارکت، گفت: در بحث مشارکت باید گفت چه کسی مشارکت می‌کند؛ طبیعی است مردم و اگر مردم باشند و احزاب نبودند چه؟ مردم مشکلات معیشتی دارند و تعدادی در نظرسنجی‌ها مشکل معیشتی را مطرح کردند و در اینجا نقش احزاب در تبیین این موضوع چیست.

وی ادامه داد: آن مقداری که خود در جریان هستم و در سفرهای استانی ملاحظه می‌کنم، حجم کارهای انجام شده زیاد است. راه حل ما این است این مشکل معیشتی را به مردم تبیین کنیم، چرا که ترکیه ۸۰ درصد تورم دارد و نه تنها تحریم است و عضو ناتو هم است.

وحیدی با اشاره به اهمیت آزادی در انتخابات، تاکید کرد: من معتقد به آزادی در انتخابات هستم. در مجمع تشخیص مصلحت با گروه‌های مختلف در این خصوص صحبت کردم و در همه آن‌ها به این نتیجه رسیدیم که می‌شود خیلی راحت با هم همکاری و گفت‌وگو کرد.

وی افزود: در بحث مشارکت اگر حزبی آمد و به ترتیبی موضع منفی یا خنثی گرفت، باید بداند خود به خود به کنار می‌رود. از همان ابتدای وزارت، بنده خود را حامی احزاب می‌دانستم و وزارت کشور وظیفه دارد همه احزاب را تحویل گرفته و حمایت کند.

وزیر کشور در خصوص اصلاح‌طلبان، گفت: در مرحله پیش‌ثبت‌نام‌ها با اصلاح‌طلبانی که تردید داشتند، گفت‌وگو داشتم و به آن‌ها می‌گفتم این تازه مرحله پیش‌ثبت نام است لذا اگر هم می‌خواهید در آینده انصراف دهید، فعلاً ثبت نام کنید چون بعداً فرصت دارید کنار بکشید.

وحیدی در ادامه با اشاره به اهمیت داشتن برنامه در انتخابات، اظهار کرد: در بحث رقابت آیا رقابت بین افراد است یا برنامه‌های احزاب؟ در واقع رقابت بین طرح‌ها و برنامه‌ها است تا اشخاص.

وی افزود: فرصت ده روزه هیأت‌های اجرایی در بررسی‌ها کوتاه بود، بسیاری از آنان که عدم احراز گرفتند می‌توانند آدم‌های صالحی باشند و بسیاری از افراد می‌توانند صلاحیت داشته باشند، هر چند در بحث رقابت می‌خواستیم خیلی‌ها تعیین صلاحیت شوند.

وزیر کشور تاکید کرد: ما هم خوشحال شدیم هیأت‌های نظارت استانی افرادی را که در هیأت‌های اجرایی بازمانده بودند، تأیید کردند. از طرفی اینکه گروهی می‌گویند در انتخابات نماینده‌ای نداریم، درست نیست؛ مهم برنامه‌ها و طرح‌ها هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها