امروز پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
شاید تصور شود که نوروز عید مخصوصا ایرانیان است و اسلام در خصوص تغییر سال هیچ نظر و برنامه ای ندارد اما در اصل اسلام چنان دین منعطفی است که سال هاست که در نوروزی که آن را ایرانی می نامند از اولین کلماتی که در شروع سال جدید گفته می شود ایه ای از قرآن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از پایگاه خبری ثامن،به حق دین مبین اسلام کاملترین و جامع ترین دین موجود در جهان است،اسلام برخی از آداب و رسوم معقول نوروز را تایید کرد و در گسترش همان فرهنگ در دیگر جوامع تلاش کرد تا به دیگر مردمان بشناساند. مسائل مختلفی مانند نو شدن زندگی، تمیزی، نظافت کمک کردن به بزرگ‌ترها، دید و بازدید‌ها، هدیه دادن‌ها و بحث صله رحم اینها را رسومات خوب و زیبایی بود که اسلام بر همه آنها مهر تایید گذاشت اسلام به نوروز رنگ و بوی معنوی بخشید .

نوروز، سمبل تحول و تغییر و دگرگونی است. علاوه بر اینکه طبیعت بی‌جان جانی تازه می‌گیرد، ایرانیان نیز با خانه تکانی و پوشیدن لباس نو و ... سعی می‌کنند به استقبال این تحول بروند. بدون شک این تحول به سمت نیکویی و بهتر شدن است .

نوروز از اساطیر ایرانی ریشه گرفته و از نخستین بافت های فرهنگی مردم است که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است. مردم معتقدند که نوروز از آن دست آیین هایی است که با فرهنگ ایرانی زاده شده و تا امروز در تاروپود زندگی مردم به حیات خود ادامه داده است و در این میان هیچگاه پیوند خود را با مردم از دست نداده است.

ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با سایر ادیان و آیین ها از جمله اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد که مراسم و آداب مربوط به نوروز از جامعه اسلامی رخت برنبندد. با مسلمان شدن ایرانیان، نوروز اندک اندک با اعتقادات اسلامی آمیخته شد.

ضمن اینکه اسلام هم از نوروز با عناوین مختلف به نیکی یاد کرد، در تعالیم اسلامی از ربیع و بهار که سرآغاز سال نو می باشد به عنوان یاد کرد رستاخیز سخن به میان آورده است: اذا جاء الربیع فذکروا ذکرانشوراً یعنی هنگامی که بهار آمد پس یاد کنید قیامت را.

حضرت علی(ع) در قسمتی از نامه معروف خود به مالک اشتر درباره رعایت رسوم و آیین های مردم تأکید کرده می فرمایید: «آداب پسندیده ای را که بندگان این ملت به آن عمل کردند و ملت اسلام با آن پیوند خورده و رعیت با آن اصلاح شدند بر هم مزن...»

اعمال نوروز

یکی از اعمال ویژه نوروز نماز نافله مستحبی است که در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم حاج شیخ عباس قمی به آن اشاره شده است که 4 رکعت است و بعد از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود و بعد سجده و دعای مخصوص خود را دارد. گفته می‌شود که اگر این نماز برای عید نوروز انجام شود موجب بخشش گناهان می‌شود.

غسل کردن، پوشیدن لباس تمیز، استعمال عطر و بوی خوش گفتن ذکر «یا ذالجلال و الاکرام» در روز نوروز مستحب است که زیاد گفته شود، چرا که باعث صفای روح و جان انسان می‌شود، همچنین یکی دیگر از آداب عید نوروز اسلامی روزه گرفتن است که در این روز، روزه مستحب است، خواندن دعای معروف و مشهور نوروز در هنگام تحویل سال نو از جمله دیگر اعمال این روز محسوب می‌شود.

از اعمال مهم این روز قرائت هفت سین قرآن است که شامل 7 آیه از قرآن می باشد که با واژه ی سلام آغاز می شود که عبارتند از:

  • سلام علی آل ابراهیم سوره صافات آیه 109
  • سلام قولاً من رب الرحیم سوره یس آیه 58
  • سلام علی آل یاسین سوره صافات آیه 130
  • سلام علی موسی و هارون سوره صافات آیه 120
  • سلام علی نوح فی العالمین سوره صافات آیه 79
  • سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین سوره زمر آیه 73
  • سلام علیکم بما صبرتم سوره رعد آیه 24

 

عید قدیر خم در نوروز بود

امام صادق (ع) خطاب به «معلی بن خُنَیس‌» می‌فرماید: نوروز روزی‌ست که در آن پیامبر (ص) برای حضرت علی علیه‌السلام در غدیر خم پیمان گرفت و آنان که آنجا بودند به ولایت آن حضرت اقرار کردند و خوشا به حال کسی که آن را نگه داشت و بدا به حال کسی که آن را زیر پا نهاد، نوروز روزی‌ست که در آن پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را با وادی جنیان مواجه کرد و از آنان میثاق گرفت، نوروز روزی‌ است که در آن علی علیه السلام در جنگ نهروان پیروز گشت، نوروز روزی‌ست که در آن قائم ما اهل بیت ظاهر می‌شود و خداوند او را بر دجال پیروز می‌سازد.

علامه مجلسی از امام صادق(ع) نقل می کند: در این روز (نوروز)فرشته وحی بر حضرت محمد(ص) نازل شد و پیام پیامبری به وی داد.

امام صادق(ع) می فرمایند: «در آغاز فروردین آدم آفریده شده و آن روز فرخنده ای است برای خواستن نیازها و برآورده شدن آرزوها و...»

امام صادق(ع) نیز می فرمایند: جشن نوروز برای آفریده شدن آدمیان است.

  پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ذکر خدا را یکی از کارهای نوروز می داند و می فرماید: «اعیاد خود را با یاد و ذکر عظمت خدا زینت دهید».

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
Sang
|
Belgium
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
0
0
Clear, intmfoarive, simple. Could I send you some e-hugs?
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها