امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
کد خبر: ۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
سرزمین باستان و کهن هندوستان که در نزدیکی کشور عزیزمان قرار دارد از دیرباز دارای ارتباطات فرهنگی و تاریخی بسیاری با ایران بوده و از اینرو فرهنگ و هنر و تاریخ این کشور چندان برای ما ایرانیان بیگانه نیست.
به گزاش کانون سرزمین باستان و کهن هندوستان که در نزدیکی کشور عزیزمان قرار دارد از دیرباز دارای ارتباطات فرهنگی و تاریخی بسیاری با ایران بوده و از اینرو فرهنگ و هنر و تاریخ این کشور چندان برای ما ایرانیان بیگانه نیست . وجود مشابهات فرهنگی و دوره های متعدد تاریخی که هندوستان در آن  بخشی از خاک ایران به شمار می رفته موجب عمیق تر شدن این یگانگی و نزدیکی فرهنگ دو کشور است . امروزه با هر کس که از هند سخن بگوئی نام تاج محل را بر زبان می آورد. اگرچه تاج محل و دیدنی های شهر آگرا و دهلی بخشی مهم از ویترین گردشگری هندوستان به شمار می روند ولی این سرزمین زیبا دارای هزاران هزار مناطق زیبای طبیعی و تاریخی است . 
کرالا ایالتی در جنوب غربی هند در ساحل سرسبز و استوایی مالابار واقع شده است. مرکز این ایالت شهر تریواندروم است. کرالا یکی از مراکز معروف توریستی در هند است. 
کرالا دارای طبیعتی بسیار زیبا و پوشیده از جنگل های استوائی و حیوانات و جانوران شگفت انگیزی است که در کنار سواحل زیبا و دیدنی آن می تواند مقصدی ایده آل برای سفر به هندوستان باشد . اگر قصد سفر به این سرزمین زیبای جنوبی را دارید باید بلیط خود به مقصد فرودگاه بین المللی شهر تیرواندروم که مرکز این ایالت محسوب می شود رزرو کنید . البته گفتنی است که کرالا دارای سه فرودگاه مهم بین المللی در کوچی، کوزیکود و تریواندروم است . 
 اولین حسی که در هنگام خروج از هواپیما خواهید داشت استنشاق بوی خاصی از رطوبت هوا و ادویه و عطرهای هندی است که به  شما یادآوری می کند به هندوستان خوش آمید . 


گوناگونی فرهنگ ها  و سنت های بومی، همراه با جمعیت متنوع آن، کرالا را یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان ساخته است. مجله نشنال جیوگرافیک کرالا را به عنوان یکی از «10 بهشت جهان" و «50 مکانی که در طول عمر باید دید". سواحل زیبای کرالا، تالابها، رشته کوه و پناهگاه حیات وحش، جاذبه های مهم برای گردشگران داخلی و بین المللی هستند. 
رانندگی در میان جاده های پر پیچ و خم و پوشیده از جنگل این ایالت که شباهت بسیاری به جاده های منتهی به شمال ایران را دارند ، تجربه ای فراموش نشدنی برای هر گردشگری است که در پس هر پیچ جاده با منظره ای شگفت انگیز و زیبا رو به رو می شود . به شما اطمینان می دهیم با یک گردش چند ساعته در جاده های کرالا می توانید به اندازه تمام عمرتان جنگل و رودخانه ببینید . 

یکی از مهمترین ویژگی های سرزمین کرالا ، تنوع و تعدد جشن ها و فستیوال های آن است تقریبا در تمامی ماه های سال می توان نشانی از یک فستیوال و رویداد بزرگ را جستجو کرد . برخی از مهمترین این جشنواره ها عبارتند از : فستیوال اونام، جشنواره ویشنو، جشنواره کریسمس و سال نو میلادی، اعیاد مذهبی  مسلمانان شامل عید فطر و قربان و جشنواره های معابد هندوها .
اگر علاقه مند به دیدن این جشنواره ها هستید بهتر است با اطلاع از زمان بندی این رویدادها نسبت به برنامه ریزی سفر خود اقدام کنید . اونام ( Onam ) بزرگترین جشنواره ایالتی  کرالا است. این جشنواره که جشنواره  ملی کرالا نیز محسوب می شود  همراه با تعطیلات چهارروزه ایالتی از شب جشن شروع و تا چهار روز ادامه خواهد داشت. این جشنواره همچنین یکی از جشنواره های فرهنگی خارج از حوزه دینی تلقی میشود. جشنواره اونام در طول ماه های آگوست و سپتامبر اتفاق میافتد و نشانه ای از بازگشت مهابالی پادشاه اسطورهای مالایاییها که وی را پادشاه خود میدانند محسوب میگردد . البته اونام به جشنواره برداشت محصول نیز شهرت دارد . 

طول مدت این جشنواره ده روز است و مهمترین رویدادهای این جشنواره عبارتند از : 
ساخت فرش گل ، ضیافت جشنواره ، مسابقه مهیج رقص قایق و مار و رقص های عجیب و غریب محلی . اگرچه برنامه های جشنواره در همه جای کرالا اجرا میشود، ولی نقطه  کانونی جشن اونام درشهر  کوچی اتفاق می افتد. نکته مهمی که این جشنواره را برای گردشگران مهم کرده است ، وجود بازارهای گوناگون و رواج داد و ستد در طول این جشنواره است . امروزه جشنواره اونام به عنوان بزرگترین جشنواره خرید در مناطق شهری به خصوص کوچی و شهرهای اطراف نیز محسوب میشود. بسیاری از مغازه ها در این روز تخفیفهای ویژهای برای کالاهای سفید رنگ و همچنین اجناس برقی در نظر میگیرند که این در نوع خود زمان مناسب برای خرید به شمار می رود . لباس و پارچه مورد توجه ویژهای از طرف خریداران در طول این فصل قرار میگیرد. اوج خرید و شلوغی بازارها در تمام مناطق ایالت در شب جشنواره اونام اتفاق میافتد .
. دومین جشنواره مهم در کرالا جشنواره ویشو(Vishu ) است. جشنواره ویشو معمولا در روزهای چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم ماه آوریل است. ویشو بعنوان شروع سال جدید نجومی و نیز فرخنده ترین روز و شروع هر کار جدید در نظر گرفته میشود. اگرچه جشنواره ویشو به اندازه اونام پرزرق و برق نیست ولی ویشو هنوز هم یک روز مهم در کرالا است. 
کریسمس یکی از بزرگترین جشنواره های کرالا است که  به لطف تعداد زیاد پیروان آئین مسحیت در این ایالت برگزار می شود . فستیوال  کریسمس از بیست و سوم دسامبر شروع و تا دوم ژانویه به عنوان روز جشن در سال، همراه با برنامه های خرید، مهمانی ها، رژه و دیگر برنامه های هماهنگ شده ادامه پیدا می کند .     رژه در شب جشن معمولا در کلیساهای بزرگ و نیز تعداد دیگری از کلیساها هر کسی را به دیدن آن ترغیب میکند. امروزه بسیاری از هتل های بزرگ در این ایالت درجشن کریسمس از میهمانان  با غذاهای متنوع و رنگارنگ پذیرایی میکنند که مطمئنا هر گردشگری بایدآن را  امتحان کند واین جشنواره  فرصت خوبی برای چشیدن غذاهای منحصر به فرد رالا است.
در ایالت کرالا سواحل بسیاری به ویژه ساحل کووالام در تریواندروم که  یکی از بزرگترین سواحل هند است  با ارائه برنامه های فرهنگی و هنری به استقبال سال نو میروند. نیروهای امنیتی با تدابیر ویژه خود امنیت کامل  گردشگران و میهمانان را تمام سواحل و در طول مدت اقامت آنان را فراهم میکنند. 

در کرالا برای مسلمان نیز در روزهای عید فطر و عید قربان جشن گرفته می شود. در این روزها تعطیلات عمومی بوده و مراسم نماز و نیایش در محوطه بزرگی در صبح برپا شده  و به دنبال آن جشنواره عمومی برگزار میشود
غذاهای متنوع اسلامی و مناسبت های فرهنگی مسلمانان از جمله مواردی است که گردشگری کرالا بر روی آن حساب ویژه ای باز کرده است . در این دوره در بیشتر رستوران ها و غذاخوری ها می توانید انواع غذاهای غیر گیاهی را نوش جان کنید که بدون تردید خاطره ای فراموش نشدنی برایتان به شمار می رود .  در ماه رمضان نیز در ایالت کرالا بازار مخصوصی راه اندازی می شود که در آن انواع محصولات اسلامی و خوراکی ها و شیرینی جات مخصوص مسلمانان عرضه می شود . مراسم افطار در این ایالت با شکوه خاصی در مساجد و مراکز اسلامی بر پا شده و همگام می توانند در آن شرکت کنند . 
در کنار این جشنواره ها و رویدادهای زیبا و دیدنی ، وجود  جنگل ها و رودهای زیبا و همچنین سواحل دیدنی و آرام از دیگر جاذبه های ایالت کرالا است که گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا در طول سال به خود جذب می کند .  

دکتر احسان محمد حسینی – باستان شناس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها