امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
لحظه به لحظه؛
به‌دنبال جلوگیری نتانیاهو از حضور «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «رونین بار» رئیس شاباک در کابینه جنگ اسرائیل، اختلافات شدیدی بین نتانیاهو و «یوآو گالانت» (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) رخ داد.
به گزارش کانون به نقل از راه دانا در حالی از عملیات طوفان الاقصی نود و سه روز سپری می شود که حزب الله به پایگاه میرون رژیم صهیونیستی حمله موشکی کرد.
نخستین واکنش حزب الله به ترور العاروری
به نقل از المیادین، حزب الله درباره حمله موشکی گسترده امروز شنبه به پایگاه مهم صهیونیست‌ها در منطقه میرون بیانیه‌ای صادر کرد.

حزب الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد در اولین پاسخ به ترور شهید صالح العاروری معاون رهبر حماس و جمعی از همراهانش در ضاحیه جنوبی، صبح امروز شنبه پایگاه هوایی میرون را با ۶۲ موشک مختلف مورد حمله قرار داده و تلفاتی قطعی و سنگین به دشمن صهیونیستی وارد کرده است.

حزب الله تاکید کرد که پایگاه میرون تنها مرکز مدیریت، نظارت و کنترل هوایی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی است و جایگزینی اصلی برای آن وجود ندارد.

در واکنش به این حمله موشکی گسترده، منابع محلی از حملات توپخانه ای ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند.

تجمع شهرک‌نشینان علیه ارتش رژیم صهیونیستی
خانواده‌های شهرک‌نشینان در شهرک «کیبوتز بئری» هم مرز غزه از ارتش صهیونیستی خواستند تا تحقیقات جامعی را درباره شهرک‌نشینانی که در اثر گلوله‌های تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر گذشته کشته شده‌اند، شروع کند.

براساس گزارش المیادین، خانواده‌های این شهرک‌نشینان گفتند که خواستار تحقیقات جامع و شفاف برای یافتن دلایلی هستند که منجر به این نتیجه غم انگیز شده، هستند. آن‌ها همچنین خواستار انتشار عمومی نتایج شدند.

این خانواده‌ها افزودند: علاوه بر این، ما درخواست می‌کنیم که نتایج تحقیقات ابتدا و قبل از هر چیز برای خانواده‌ها و سپس برای عموم منتشر شود. 

رسانه‌های صهیونیستی اظهارات سرتیپ باراک هیرام به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز را آوردند که در آن وی گفته بود به تانک دستور بمباران حتی در صورت مجروح شدن غیرنظامیان (شهرک نشینان) صهیونیست داده شده بود. 

این روزنامه پیش از این در گزارشی طولانی که ۱۰ هفته به طول انجامید و شامل مصاحبه با ۸۰ صهیونیست ساکن شهرک کیبوتز بئری و تجزیه و تحلیل ده‌ها کلیپ ویدئویی بود، اعلام کرد باراک هیرام به دلیل هرج و مرج دستور شلیک تانک‌ها را صادر کرده بود.

روز ۱۹ دسامبر، روزنامه صهیونیستی هاآرتص صحنه‌هایی را منتشر کرد که لحظه شلیک گلوله یک تانک صهیونیست به یک شهرک صهیونیست نشین را که در شهرک کیبوتز بئری بود، مستند کرد.

این روزنامه به نقل از یکی از شهرک نشینانی که از جشنواره طبیعت در «رعیم» فرار کرده و در یکی از خانه‌های کیبوتز مخفی شده بود، نوشت که او نزد یکی از سربازان  صهیونیست رفته و از او پرسیده بود که آیا گلوله‌های تانک به شهرک‌نشینان آسیب می‌رساند یا خیر که سرباز در پاسخ گفته بود آن‌ها فقط برای تخریب دیوار‌ها به طرفین گلوله شلیک می‌کنند. اما این شهرک‌نشین اضافه کرد که تانک مورد اصابت قرار گرفت و تانک دیگری آورده شد و دوباره واحد شهرک را مورد هدف قرار داد.

این اولین بار نیست که رسانه‌های صهیونیست صحنه‌ها و گزارش‌هایی از دست داشتن ارتش این رژیم در کشتار شهرک نشینان در ۷ اکتبر را منتشر می‌کنند.

جنگ در کابینه امنیتی و بلاتکلیفی صهیونیست‌ها در سومین ماه جنگ
در شرایطی که جنگ غزه نیز نتوانسته است مقامات صهیونیست را حتی به‌صورت موقت متحد کند، نهاد موسوم به سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از وزرای ارشد کابینه این رژیم اعلام کرد که کابینه جنگ اسرائیل دوام نخواهد آورد و تلاش‌هایی برای تحمیل مسئولیت شکست در 7 اکتبر به نهاد امنیتی وجود دارد و همچنین با هماهنگی بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) برنامه‌ای برای هجمه علیه «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش طراحی شده است.

«یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در این زمینه با انتقاد از جلسه اخیر کابینه این رژیم اعلام کرد: همه وزرا در تلاشند رئیس ستاد ارتش را مورد هجمه قرار دهند و به او توهین کنند، همچنین نتانیاهو هیچ کاری انجام نمی‌دهد و از نظر من این کابینه نیست بلکه یک «فاجعه داخلی» است.

وی افزود: اسرائیل ارتش قدرتمندی دارد اما کابینه آن ضعیف و بدبخت است و اعضای کابینه جنگی که از 7 اکتبر تشکیل شده است، دائماً با هم درگیر هستند. «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی از تروریسم حمایت می‌کند و هرگز در خدمت ارتش نبوده است و به همه حمله می‌کند.

«بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت که حمله وزرا به رئیس ستاد ارتش، با انگیزه سیاسی است و نتانیاهو باید یا وحدت و امنیت اسرائیلی‌ها را انتخاب کند یا سیاست را.

در مقابل حزب لیکود نیز در پاسخ به بنی گانتس اعلام کرد: امیدواریم بنی گانتس به‌دنبال بهانه‌ای برای زیر پا گذاشتن وعده خود نباشد و از کابینه جنگ خارج نشود.

ایتمار بن گویر هم گفت: بنی گانتس حتی در کابینه جنگ هم به مسیر شکست ادامه می‌دهد.

اختلافات شدید در کابینه جنگ صهیونیستی
وب‌سایت عبری والا نیز با اشاره به تشدید اختلافات میان مقامات رژیم اشغالگر اعلام کرد که نشست کابینه جنگ اسرائیل بعد از اختلافات شدید میان رئیس ستاد و تعدادی از وزرا به پایان رسید.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی فاش کرد، به‌دنبال جلوگیری نتانیاهو از حضور «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «رونین بار» رئیس شاباک در کابینه جنگ اسرائیل، اختلافات شدیدی بین نتانیاهو و «یوآو گالانت» (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) رخ داد.

در ادامه این گزارش آمده است، گالانت به نتانیاهو گفته بود که جلوگیری از حضور این مقامات در کابینه جنگ، به امنیت اسرائیل لطمه می‌زند. بعد از حمله وزرا به رئیس ستاد ارتش، مقامات نظامی جلسه کابینه را ترک کردند. رئیس ستاد ارتش تصمیم گرفته بود یک تیم امنیتی تشکیل دهد تا تحقیقات درباره شکست 7 اکتبر در ابعاد امنیتی و نظامی و اطلاعاتی آغاز گردد.

این درحالی است که نتانیاهو هنوز هم قصد ندارد به سهل‌انگاری و تقصیر خود در شکست 7 اکتبر اعتراف کند و علاوه بر آن سایر وزرای کابینه وی نیز همچنان درحال متهم کردن یکدیگر هستند و به مسئولیت خود در فاجعه بزرگی که برای صهیونیست‌ها رقم خورده است، اعتراف نمی‌کنند.

گفته می‌شود پس از انتصاب «شائول موفاز» وزیر جنگ پیشین اسرائیل توسط رئیس ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی به‌عنوان مسئول کمیته تحقیقات نظامی شکست اسرائیل در روز عملیات طوفان الاقصی، برخی از وزرای کابینه نتانیاهو شدیداً به این اقدام اعتراض کردند.

بر همین اساس میری رگو، وزیر حمل‌ونقل، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی، دودی ام سالم وزیر هماهنگی امور کنست و کابینه و چند تن دیگر از وزرای کابینه نتانیاهو، با متهم کردن هالیوی به دخالت در امور سیاسی، انتخاب موفاز را تلاشی برای تضعیف کابینه نتانیاهو در بحبوحه جنگ غزه دانستند.

این اعتراضات با واکنش یوآو گالانت و بنی گانتس، مواجه شد که درصدد دفاع از هالیوی برآمدند. با بالا گرفتن اختلافات میان نفرات کابینه جنگ و فریاد اعضای حاضر در جلسه بر سر یکدیگر، نتانیاهو تصمیم گرفت پیش از درگیری فیزیکی میان این نفرات، دستور تعطیلی نشست را صادر کند.

صنعا: گزینه‌های آمریکا در دریای سرخ محدود است
عبدالملک العجری عضو هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن تأکید کرد که به اعتراف آمریکا، گزینه‌های این کشور در دریای سرخ محدود است؛ زیرا به خاطر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و هراس بین‌المللی از گسترش درگیری، در یک تنگنای اخلاقی گرفتار شده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با نیروهای یمنی در دریای سرخ درگیر شده و ۱۰ نظامی یمنی را به شهادت رسانده است.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن به دنبال بیانیه سنتکام تاکید کرده بود که آمریکا باید مسئولیت به شهادت رساندن نیروهای دریایی یمن را بپذیرد و اقداماتش مانع نیروهای یمنی برای عمل به وظیفه دینی و اخلاقیشان در قبال فلسطین نخواهد شد.

ارتش یمن در حمایت از مردم فلسطین پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به هیچ کشتی اسرائیلی و کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها اراضی اشغالی فلسطین است، اجازه عبور از تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را نخواهد داد.

شبکه خبری المسیره به نقل از العجری گزارش داد، موضع انگلیس هم در قبال عملیات دریایی یمن، با موضع آمریکا همخوانی دارد و هیچ چیز جدیدی ندارد.

وی همچنین گفت که روسیه و چین عملیاتهایی را که در دریای سرخ رخ می‌دهد، از رخدادهای غزه جدا نمی‌دانند.

محمد ناصر العاطفی وزیر دفاع یمن هم هفته گذشته به آمریکا، انگلیس و فرانسه هشدار داد که این کشور به هیچ عنوان ظلم را نخواهد پذیرفت و به حمله واشنگتن به نیروهای دریایی یمن، پاسخ سختی خواهد داد که فراتر از تصورات و محاسبات نظامی آنان خواهد بود.

العاطفی در ادامه هشدارهای خود گفت: آمریکا، انگلیس و فرانسه بدانند که اجازه دست‌درازی به آنان نخواهیم داد؛ زیرا ما ملتی هستیم که تسلیم نمی‌شویم، در برابر سختیها مقاومیم و هر کس که به خاطر محاسبات اشتباه، ما را به بازی بگیرد، فقط باید خود را سرزنش کند».

وزیر دفاع یمن با اشاره به اینکه رهبر این کشور تمامی محاسبات صهیونیستها را با موشک و پهپاد به هم ریخته است، تأکید کرد: حقوق بین‌الملل، صرفا سرپوشی برای دروغهای آمریکا، انگلیس و فرانسه است که هر گاه بخواهند از آن برای سیاستهای خود استفاده کنند؛ زیرا جنایات در غزه، لکه ننگی بر پیشانی جامعه بین‌الملل است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها