امروز جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
یادداشت؛
به موازات گسترده شدن دایره حمله زمینی اسرائیل در نوار غزه، خاورمیانه نیز خود را به لبه پرتگاه جنگ فراگیر منطقه‌ای نزدیک‌تر می‌بیند؛ وقوع حملات گسترده به پایگاههای نظامی امریکا که تاکنون پشتیبانی خود از حملات نظامی اسرائیل در غزه را ادامه داده است، پیش بینی ها را مبنی بر تعمیم و تسری جنگ به دیگر مناطق غرب آسیا از هر زمان دیگری جدی تر کرده است.
به گزارش کانون به نقل از روزنامه ایران ، یک هفته پس از اقدام تروریستی تل آویو علیه فرمانده نیروی سپاه قدس ایران و در پی تداوم حملات خونین اسرائیل علیه باریکه غزه، پایگاههای آمریکایی در عراق و سوریه در روزهای گذشته هدف موج گسترده حملات نظامی قرار گرفت که از سوی گروه جبهه مقاومت اسلامی عراق شکل گرفته بود. ۷۲ ساعت گذشته، شمار زیادی از مراکز نظامی ایالات متحده در منطقه از «پایگاه عین الاسد» گرفته تا پایگاههای شمال شرق سوریه زیر آتش حملات موشکی و پهپادی مبارزان جبهه مقاومت عراق قرار گرفت؛ حملاتی که محاسبات محور آمریکایی – اسرائیلی را مبنی بر تحقق اهداف میدانی یعنی محصور نگه داشتن مرزهای نبرد به نوار غزه تا اشغال کامل این سرزمین یکسره بر هم زد و به آنها نشان داد که کشتار بدون مرزشان از سوی مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند.
بارش حملات
«ابوحسین الحمیداوی» دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق چند روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که حملات علیه پایگاههای آمریکا تا زمانی که این کشور به اشغالگری در عراق ادامه می‌دهد، متوقف نخواهد شد. به گفته او این تصمیم فارغ از هزینه های احتمالی اش به اجرا درخواهد آمد. در پی این هشدار، مقاومت اسلامی عراق از بامداد روز گذشته ۱۰ دی ماه تا لحظه تنظیم این گزارش، پایگاه های «الرمیلان»، مستقر در میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه، پایگاه میدان نفتی «العمر» در «دیرالزور»،  پایگاه «خراب الجیر» در منطقه «الیعربیه» واقع در استان «حسکه» سوریه و پایگاه «کونیکو» را هدف حملات خود قرار داده است. این حملات ساعتی پس از حمله به پایگاه نظامی «حریر» واقع در اربیل از طریق هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد. مقاومت اسلامی عراق همچنین به تلافی جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، به هدفی در شهر «ام الرشاش» (ایلات) در جنوب فلسطین اشغالی نیز حمله کرده است. پایگاه «عین الاسد» مقر اشغالگران آمریکایی در استان «الانبار» واقع در غرب عراق از دیگر مراکز نظامی آمریکا بود که در اولین دقایق بامداد دوشنبه و همزمان با اولین روز سال جدید میلادی(۲۰۲۴) هدف حمله پهپادی قرار گرفت. مقاومت اسلامی عراق همچنین یک موضع نظامی صهیونیستها در جولان اشغالی سوریه را با یک پهپاد هدف قرار داد.
این حملات متعدد در شرایطی صورت می گیرد که از هفته‌های نخست پس از عملیات «طوفان‌الاقصی»، مقاومت عراق برای حمایت از مردم بی دفاع غزه وارد صحنه نبرد شد و پایگاه‌های آمریکایی را در عراق و سوریه، هدف حملات گسترده موشکی و پهپادی قرار داد. چنانکه تاکنون شمار این حملات از بیش از ۱۰۰ عملیات فراتر رفته است. مقاومت عراق عملیات خود را به تدریج تشدید کرد و وقتی توانست در روزهای اخیر اهداف اسرائیل در ایلات مشرف بر دریای سرخ و تأسیسات گازی کاریش در منطقه مدیترانه را با موشک‌هایی با برد ۴۰۰ کیلومتر و پهپادهای دوربرد هدف قرار دهد، این واقعیت را به منصه ظهور رساند که امکان استراتژیک و  نظامی برای ضربه زدن به هر هدفی در فلسطین اشغالی را دارد.

چالش های امریکا
تشدید حملات مقاومت اسلامی عراق به پایگاههای نظامی چند روز پس از آن صورت گرفت که چند روز پیش جنگنده‌های آمریکایی با نقض حاکمیت عراق به چند مقر نیروهای عراقی واقع در مرکز استان «بابل» عراق حمله کرده و موجب شهادت یکی از نیروهای سازمان حشدالشعبی و مجروحیت ۱۸ نظامی دیگر شدند تا مقاومت عراق را از ادامه حملات باز دارند. این حمله و پاسخ های دریافتی آمریکا در روزهای اخیر پس از آن شدت گرفته است که «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، مدعی شده بود واشنگتن در پاسخ به تشدید تنش ها علیه پایگاههای نظامی اش در منطقه  گام‌هایی برای تقویت آرایش نیروها از‌جمله با استقرار تعداد بیشتری از آتش‌بارهای «پاتریوت» در سراسر منطقه اتخاذ می‌کند. در همین راستا ایالات متحده شش آتش‌بار جدید از این سامانه را به منطقه فرستاد و تعداد سامانه‌های مستقر در منطقه را دو برابر کرد. همچنین ارتش آمریکا تلاش کرد دست‌کم ۱۲ سامانه دفاع هوایی را در چندین کشور خاورمیانه با هدف رفع نگرانی واشنگتن از گسترش دامنه نبرد «طوفان‌الاقصی» و مشارکت دیگر جبهه‌ها در این نبرد مستقر می کند. این در حالی بود که استقرار مجدد تعداد بیشتری از سامانه‌های «پاتریوت» آمریکا در هفته های گذشته در غرب آسیا نشانه معکوس‌شدن سیاست سال‌های اخیر واشنگتن برای تغییر موقعیت دادن نیروهای نظامی و تسلیحاتی اش از خاورمیانه به حوزه اقیانوس آرام با ادعای ایجاد بازدارندگی در برابر چالش‌های بالقوه در منطقه آسیا و در رقابت با چین بود. چه آنکه پیشتر در سال ۲۰۲۱، ارتش آمریکا به صورت گسترده آتش‌بارهای «پاتریوت» خود را از عراق، کویت، اردن و عربستان و همچنین سامانه‌های تاد را از عربستان با هدف استقرار بالقوه آنها در دیگر مناطق جهان ازجمله پاسیفیک خارج کرده بود.

تسری جنگ
به موازات گسترده شدن دایره حمله زمینی اسرائیل در نوار غزه، خاورمیانه نیز خود را به لبه پرتگاه جنگ فراگیر منطقه‌ای نزدیک‌تر می‌بیند؛ وقوع حملات گسترده به پایگاههای نظامی آمریکا که تاکنون پشتیبانی خود از حملات نظامی اسرائیل در غزه را ادامه داده است، پیش بینی ها را مبنی بر تعمیم و تسری جنگ به دیگر مناطق غرب آسیا از هر زمان دیگری جدی تر کرده است؛ چه آنکه رهبران اسرائیل با پافشاری بر اجرای رویکرد خود مبنی بر تداوم کشتار و حملات نظامی، راه را بر هرگونه پیگیری فرایند دیپلماتیک جهت توقف فوری جنگ و اجرای طرح «آتش بس» ولو موقت بسته اند تا زیر سایه چنین رویکردی نیروهای مقاومت هم با حمله به پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه، محور آمریکایی – اسرائیلی را متوجه عواقب تداوم حملات خونین در سرزمین های اشغالی سازند.
این در حالی است که به گزارش رسانه آمریکایی هیل «جوبایدن»، رئیس جمهور آمریکا تا پیش از این، رویکردی محتاطانه را در پاسخ به حملات علیه نیروهای آمریکایی اتخاذ کرده  و به دنبال جلوگیری از ایفای نقش گسترده‌ تر آمریکا در جنگ رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین بوده است اما به نظر می رسد این خواسته او در تناقض با سیاستی است که دولتش در حمایت میدانی و دیپلماتیک از اسرائیل به عمل آورده است.
رای منفی اخیر واشنگتن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف فوری جنگ و اجرای آتش بس، نشانه ای از این سیاست پرفراز و فرود به شمار می رفت که البته از سوی جبهه مقاومت منطقه بی پاسخ نماند. حال آنکه حمایت بی چون و چرای «بایدن» از تل آویو خشم کم ‌سابقه‌ای را در میان کشورهای عربی برانگیخته است. چنانکه شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا چندی پیش گزارش داد که دولت «بایدن» هشدارهای جدی از دیپلمات‌های خود در کشورهای عربی دریافت کرده است که نشان می‌دهد حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه، موجب شده است تا محبوبیت آمریکا در میان یک نسل کامل از مردم در کشورهای عرب از بین برود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها