امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
دکتر احسان محمدحسینی، باستان شناس؛
ورود اسلام به هند از اواخر قرن یکم هجری (هفتم میلادی)و مقارن با سقوط پادشاهی ساسانی آغاز شد. در مورد ورود اسلام به شبه قاره هند روایت‌های متفاوتی وجود دارد. برخی عقیده دارند که اسلام از طریق حملات نظامی و با زور شمشیر به شبه قاره هند وارد شده است. برخی نیزمعتقدند اسلام پیش از ورود نیروی نظامی این دین به وسیله تجار و داد وستد با مردم بومی گسترش پیدا کرده است.
در خصوص اوّلین تماس مسلمانان با هندیان، بنابر روایتی، وقتی كه خبر ظهور اسلام به راجه مالابار [در جنوب غربی هند] رسید، وی هیأتی به جزیره‏العرب فرستاد تا در باره این دین جدید پرس‏وجو و نتیجه را به وی گزارش كنند. وقتی كه این گروه به مدینه رسید، پیامبر (ص) از دنیا رفته بود، از این رو نمایندگان راجه مالابار با ابوبكر دیدار و در باره اسلام گفتگو كردند. اعضای این گروه پس از این ملاقات به اسلام گرویدند و پس از باز گشت، مردم سرزمین خود را به دین اسلام خواندند 
از سوی دیگر بر اساس روایات مستند تاریخی مسلمانان پس از اشاعه قدرت خود در شبه جزیره عربستان و تصرف ایران ، به سمت مناطق شرقی تر نیز لشکر کشی کردند . بر این اساس حملات نظامی مسلمانان به هندوستان در چهار دوره صورت گرفته
1. در زمان خلافت ولیدبن عبدالملک به سرداری محمدبن قاسم داماد حجاج ابن یوسف ثقفی 96- 86 ه ق (
2. حمله سلطان محمود غزنوی به هندوستان در سال 392 ه ق(1001 میلادی)
3. سلطان نشین های مسلمان دهلی
4. حکومت‌های اسلامی گورکانیان هند.
از سوی دیگر بسیاری از مورخان بر این عقیده‌اند که پیش از حملات نظامی مسلمانان به شبه قاره هند، اسلام به این منطقه راه یافته بود و شواهد تاریخی نیز ادعای مورخین را تایید می کند.
بسیاری از مستشرقین آغاز ورود اسلام به شبه قاره را حمله نظامی محمدبن قاسم در سال 711 میلادی (94 ق) می‌دانند. برخی نیز معتقدند که اسلام قبل از فتح سند به وسیله محمد بن قاسم به بخشهای جنوبی هند سرایت کرده بود. 
بر اساس روایات تاریخی مالک‌بن دنیار به همراه بیست نفر از پیروان پیامبر (ص) در سرزمین تراوانکور در کرالا- اولین سرزمینی که از طریق آن به هندوستان رسدند- سکنی گزیده و اولین مسجد هندوستان را در سال 629 میلادی بنا نهادند. این مسجد، دومین مسجدی است که در دنیا پس از مدینه در عربستان سعودی، جهت اقامه نماز جمعه ساخته شد. این افراد سپس ده مسجد دیگر را در هند بنا نهادند.
در نتیجه گذشت زمان و اقامت اعراب در نواحی جنوب و جنوب شرق هند، کم‌کم فرهنگ مسلمانان در هندوها اثر کرده و برخی از آنها به دین اسلام گرویدند.زندگی مسالمت آمیز و درك متقابل ساكنان هند و مسلمانان باعث پذیرش برخی از آداب و رسوم هندی توسط مسلمانان و از طرف دیگر نفوذ فرهنگ اسلامی در میان هندو‌ها و پیروان سایر ادیان گردید. اعراب با پوشیدن لباس هندی و پذیرش برخی از آداب و رسوم آنان، سازگاری خود را با جامعه هند نشان دادند. 
به این ترتیب روابط متقابل به تدریج بین هندوان و مسلمانان باعث تفاهم گشته و تلاش برای یافتن شیوه‌ای جدید از زندگی آغاز گردید كه نتیجه آن ایجاد فرهنگی اسلامی ـ هندوی بود.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها