امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
سرزمین باستانی هندوستان را می توان یکی از شگفت انگیز ترین تمدن های باستانی جهان دانست که با ترکیب فرهنگ ها و تمدن های مختلف، چشم اندازی زیبا از مردمی ایجاد کرده است که به فرهنگ هفتاد و دو ملت شهرت یافته اند.
به گزارش کانون سرزمین باستانی هندوستان را می توان یکی از شگفت انگیز ترین تمدن های باستانی جهان دانست که با ترکیب فرهنگ ها و تمدن های مختلف، چشم اندازی زیبا از مردمی ایجاد کرده است که به فرهنگ هفتاد و دو ملت شهرت یافته اند. بدون اغراق در تقویم فرهنگی هندوستان می توان در هر هفته مناسبت و جشنواره ای جدید و متفاوت یافت و جالب اینکه در میان صدها فستیوال مختلف هندی، هیچ کدام رنگ و مفهوم عزا نداشته و هر یک جشنی هستند برای شکرگذاری و بهانه ای برای شادی و سرور.

در این میان، موسیقی و رنگ و آتش بازی، یکی از اجزای جدائی ناپذیر این فرهنگ محسوب شده و در هر یک از این جشنواره ها می توان حضور این سه عنصر را مشاهده کرد. در میان صدها فستیوال و جشنواره مشهور هندی شاید جشنواره رنگ ها یا هولی دارای شهرت بسیار زیادی باشد اما بدون تردید یکی از زیبا ترین و جذاب ترین جشنواره های هندوستان جشنی است که معمولا در ماه اکتبر( مهر و آبان ماه ) برگذار شده و  و دیوالی DIWALI   نامیده می شود.


 این جشنواره معمولا به مدت 5 روز ادامه داشته و در آن مردم به تزئین خیابان ها و خانه های خود پرداخته و لباس های نو می پوشند. در این جشنواره همچنین بر اساس اعتقاد به با برکت بودن روزها؛ خرید های سالانه انجام شده و به همین دلیل در بیشتر شهرهای هندوستان فستیوال خرید برگذار می شود. 


باید به این موضوع اشاره کرد که تزئین خیابان ها در فستویال دیوالی با سایر جشنواره های دنیا که خیابان ها و خانه ها تزئین می شوند، متفاوت بوده و در این جشنواره، مهمترین عوامل تزئینی، رنگ، نور و شمع و شعله های آتش هستند. در کنار جشنواره دیوالی انواع مراسم آتش بازی و استفاده از ترقه  ها به همراه نورپردازی منازل نیز انجام می شود. 


گفتنی است که دیوالی از جمله جشنواره های مورد احترام و توجه بیشتر مذاهب هندوستان بوده و پیروان بسیاری از مذاهب سرزمین هندوستان مانند هندوها ، سیک ها و جاینی ها آن را محترم می شمارند، شهر های هندوستان در روزهای فستیوال دیوالی حال و هوای خاصی گرفته و فضای رو به روی خانه ها در خیابان های شهر با پودرهای مخصوصی به نام رانگالی که در رنگ های مختلف و متنوعی فروخته می شود با اشکال مختلف و متنوع هندسی تزئین شده و نمای خانه ها با شمع و پیه سوز ، نورپردازی شده و مردم به خیابان ها آمده و با اجری آتش بازی و استفاده از ترقه و نورپردازی در آسمان ، این مناسبت را جشن می گیرند.
 یکی از دیدنی های این جشنواره، دیدن افرادی است که با کمک این پودرها و بدون هیچ وسیله کمکی، روی سطح خیابان و مقابل منازلشان نقاشی هایی خیره کننده کشیده و آن را تزئین می کنند. این وظیفه به طور سنتی بر عهده زنان هندی قرار دارد.  از دیگر رسوم مردم هند در این جشنواره ، اختصاص مبالغی به مراکز خیریه و نیازمندان است. 


نخستین روز این جشنواره ، روز وفور دارائی و ثروت نامیده شده و مردم این کشور بسیاری از خریدهایشان را در این روز انجام می دهند و به همین دلیل در روز نخست این جشنواره ، مغازه های مختلف فروش لوازم منرل ، کفش فروشی ها ، لباس فروشی و ... با ازدحام مشتریان رو به رو هستند. این موضوع بهانه ای برای راه اندازی انواع نمایشگاه های خرید کالا و عرضه مستقیم محصولات بوده و بیشتر مراکز تجاری سعی می کنند در این روزها با اعلام تخفیف های ویژه، مردم را به خرید بیشتر ترغیب کنند. 


 در روز دوم این جشنواره ، مردم هندوستان صورتک هائی از اجنه و شیاطین را رنگ آمیزی کرده و در آتش می سوزانند . این صورت ک ها به طور خاص در نمای بسیاری از خانه ها و ساختمان های این کشور قرار داشته و هدف از آن نیز دور کردن شیاطین و نیروهای منفی است. روز جشنواره دیوالی  نیز به عبادت  تعلق داشته و اصلی ترین روز این فستیوال محسوب می شود. در این روز مردم شهر با لباس های نو به معابد رفته و به عبادت می پردازند. 


همه ساله گردشگران زیادی برای دیدن مراسم متنوع و زیبای دیوالی به این کشور سفر کرده و خاطراتی فراموش نشدنی برای خود رقم می زنند.  در آخرین روز این جشنواره نیز اعضای درجه یک هر خانواده در کنار یکیدیگر جمع شده و یک وعده غذائی را با یکدیگر شریک می شوند.  لازم به ذکر است که در طول شب های این جشنواره در سراسر هندوستان ، شهر های این کشور غرق در نور و آتش بازی و جشن هستند. 


دکتر احسان محمدحسینی -  باستان شناس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها