امروز جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۶
کد خبر: ۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۱
منوچهر متکی؛
وزیر خارجه پیشین کشور، سناریوی دشمن را تحریم و کاهش مشارکت در انتخابات دانست و دادن رای را یک حق و تکلیف شرعی برای مشارکت در تعیین سرنوشت کشور برشمرد.
به گزارش کانون به نقل از ولایت، در آستانه فرا رسیدن 9 دی روز بصیرت، «همایش وحدت و بصیرت» با حضور حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، منوچهر متکی دبیر اجرایی شورای وحدت و وزیر اسبق امور خارجه کشور، اعلایی استاندار قزوین، علی کیهانیان عضو هیات عالی شورای وحدت کشور، لطف‌ا… سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام عباسی رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان، چهره‌های سیاسی اصولگرا و تعدادی از مردم در مسجد امام خمینی (ره)غیاث‌آباد قزوین برگزار شد.

سناریوی دشمن تحریم و کاهش مشارکت در انتخابات است

منوچهر متکی در این مراسم پس از بیان مطالبی درباره مقاومت غزه و طوفان الاقصی به رخدادهای داخلی کشور پرداخت و اظهارکرد: انتخابات و دادن رای را یک حق می‌دانیم؛ چراکه مردم با انتخابات حق تعیین سرنوشت خود را عملیاتی می‌کنند.

او با بیان اینکه در رژیم گذشته، انتخابات یک نمایش بود و هر فردی را می‌خواستند اسم او را به عنوان نماینده اعلام می‌کردند؛ تصریح کرد: در سال 76 یا 84 در کشور تصور می‌کردند فردی رئیس‌جمهور می‌شود؛ اما با شرکت مردم در انتخابات افراد دیگری به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند  که این نشان می‌دهد مردم تعیین کننده هستند.

وزیر اسبق خارجه کشور با تاکید بر اینکه همه باید از حق رای خود استفاده کنیم و انتخابات را یک تکلیف دینی برای متدینین و برای علاقمندان به کشور یک رسالت ملی و میهنی بدانیم؛ عنوان کرد: انتخابات، چهار مولفه اساسی شامل: مردم، مسئولان، احزاب و نامزدها دارد که امنیت و سلامت از کارهای مدیران اجرایی و تحقق رقابت و مشارکت هم کار نظارتی مسئولان است و همان‌گونه که رهبری تاکید کرده‌اند همه باید تلاش کنند تا انتخاباتی پرشور برگزار شود.

متکی اضافه کرد: چهار مولفه «مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت» که رهبر بر آن تاکید کرده به معنای آن است که همه سلایق در انتخابات حضور داشته باشند و این تئوری‌پردازی که برخی‌ها مشارکت حداقلی را فرصتی برای برای پیروزی یک گروه می‌دانند، خلاف آموزه‌های امام و رهبری می‌دانیم.

وی با اشاره به پایین بودن میزان مشارکت مردم در انتخابات گذشته توضیح داد: در انتخابات کنگره آمریکا ۳۰ درصد شرکت کردند؛ هیچ فردی ایراد نگرفت؛ اما در دوره‌ای که ما مشارکت ۸۵ درصدی داشتیم مشارکت در انتخابات اروپا ۲۵ درصد بود. متاسفانه در ۲ انتخابات گذشته در کشور ما مردم با رکورد منفی و مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی شرکت کردند و از همان موقع صدای تریبون‌های خارجی بلند شد و در تلاش هستند سطح مشارکت انتخاباتی در کشور ما بیش از اینها پایین بیاید.

متکی در ادامه سخنانش بیان کرد: اکنون سناریوی اول دشمنان ما تحریم و سناریوی دوم آنها کاهش مشارکت مردم در انتخابات است؛ قرار هم بود اغتشاشات سال گذشته تا انتخابات امسال تداوم داشته باشد. اما مردم انگیزه انقلابی دارند در مشکلات و تنگناهای کشور پای کار هستند؛ البته مدیران و نامزدهای انتخاباتی نیز باید برای جلب رضایت مردم تلاش کنند.

جلب رضایت مردم از وظایف دولت‌ها

او با بیان  اینکه جلب رضایت مردم از وظایف دولت‌ها است؛ عنوان کرد: در ابتدای امسال مقام معظم رهبری بر مهار تورم تاکید کردند؛ چراکه می‌دانستند مردم از گرانی‌ها ناراحت هستند. اکنون نیاز هست دولت یک‌ گزارش از اقدامات جدی در زیرساخت‌ها و کارهای انجام شده، ارائه کند و غبار گرانی را کنار بزند تا مردم کارهای اساسی دولت را ببینند.

وزیر سابق امور خارجه کشور با بیان اینکه «پاشنه آشیل، دولت گرانی و تورم است» ابراز کرد: در حال حاضر با وجود آنکه گرانی وجود دارد؛ اما اقداماتی انجام شده و در نرخ مسکن و تورم ثبات دیده می‌شود؛ در این میان نیاز بود مجلس هم بهتر عمل می‌کرد تا رضایت مردم بیشتر جلب می‌شد.

دبیر اجرایی شورای وحدت کشور در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد به اینکه «مجلس فعلی کارنامه قابل دفاعی ندارد» مطرح کرد: با وجود آنکه دولت به دنبال ثبات قیمت‌ها است؛ متاسفانه در این مدت ۲۰ هزار تومان ارز گران شد و تورم بالا رفت و مجلس نتوانست دو ریال هم آن را کم کند این موجب شده با وجود آنکه مدت زمان اندکی تا انتخابات باقی مانده است هنوز تنور انتخابات داغ نشده باشد.  مردم از دولتمردان ناراحتند؛ فرقی بین دولت و مردم قائل نیستند و هر دو را مقصر می‌دانند.

متکی با اذعان اینکه در حوزه سیاست خارجی کار دولت را بی‌نظیر می‌دانم و جدیت و سختکوشی آقای رئیسی و جهت‌گیری درست این دولت ارزشمند است؛ ابراز کرد: در این شرایط «شورای وحدت» از آنجایی که ریل‌گذاری دولت گذشته را مناسب ندید به دولت کمک کرد تا ریل‌گذاری خود را به درستی انجام دهد.

او با بیان اینکه بسیار طبیعی است که گاهی ناراحت شویم؛ اما مردم نشان دادند در بزنگاه و جایی که حیثیت انقلاب در خطر بود، پشتیبان نظام بوده‌اند؛ تاکید کرد: انتخابات ویژه‌ای در پیش داریم. شاید از دولت گلایه داشته باشیم؛ اما باید پای صندوق رای بیاییم و برای خودمان تصمیم بگیریم و در سرنوشت خود سهیم شویم و از انقلاب و آرمان‌های امام دفاع کنیم.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه در یک امتحان جدی دیگر و در معرض قضاوت جهانیان قرار داریم؛ یادآور شد: هر چند متدینین رسالت خود را انجام می‌دهند؛ اما همه باید رسول انقلاب باشند؛ اگر مسئولان خوب عمل نکرده‌اند و از آنها گلایه‌هایی وجود دارد حساب آن را از نظام جدا شود و برای برگزاری انتخاباتی با شکوه همه با یکدیگر منسجم شوند.

متکی همچنین در معرفی شورای وحدت مطرح کرد: این شورا متشکل از۴۰ حزب و ۲۰ قشر در تهران و روحانیت است که در سال ۹۹ شکل گرفته و همه توان خود را برای انتخابات بکار می‌گیرد.

هر کاندیدایی که با کمک شورای وحدت وارد مجلس شود باید با شور و مشورت پیرامون لوایح رای جمعی دهند؛ همچنین باید اذعان کنم مجلس یازدهم در انتخاب وزرا دقت لازم را نکرد؛ اگر دقت لازم صورت می‌گرفت، ۵ وزیر عوض نمی‌شد و این نشان می‌دهد که دقت لازم در انتخاب وزرا صورت نگرفته است.

تیم اجرایی دولت در استان به تمام جریان‌های سیاسی نگاه واحدی دارد

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در استان اظهار کرد: در این مدت مدیریت اجرایی استان قزوین تلاش کرده است وعده‌های داده شده به مردم محقق شود، همچنین مواردی که بی‌توجهی به آنها می‌توانست در آینده برای استان مشکل‌ساز شود با جدیت مورد توجه قرار گرفت.

او تصریح کرد: در این مدت در کنار بودجه‌های معمول که در استان همواره جذب می‌شد در سفر سال گذشته ریاست جمهوری به استان قزوین نیز اعتبارات خوبی دریافت شد و در ردیف اولین استان‌ها و‌ در ردیف استان‌های کلان در میزان دریافت اعتبارات بودیم که با تخصیص این اعتبارات شاهد پیشرفت و به نتیجه رسیدن پروژه‌‌های مختلف در حوزه‌هایی مانند آب، راه، بهداشت و درمان و آموزش هستیم.

استاندار قزوین اعلایی با اشاره به فضای سیاسی حاکم بر استان مطرح کرد: در استان فضای تعاملی خوبی حاکم است و در پیشبرد امور تا حد امکان از نیروهای جوان، متخصص، مورد اعتماد مردم و مستقل و‌ پیرو خط رهبری استفاده کرده‌ایم.

اعلایی با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از اتفاقات مهم پیش رو است و کمیت در مشارکت و کیفیت در انتخاب حائز اهمیت می‌باشد؛ عنوان کرد: تیم اجرایی استان در موضوعات مرتبط با امنیت، رقابت، مشارکت و سلامت در انتخابات برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و در این میان تشکل‌های مردمی و احزاب هم نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

او تاکید کرد: مجموعه مدیریت اجرایی استان در انتخابات به تمام جریان‌های سیاسی داخل نظام نگاه واحدی دارد و از همه افرادی که برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات تلاش می‌کنند حمایت خواهد کرد.

استاندار قزوین تاکید کرد: انتظار داریم همه تشکل‌های سیاسی از جمله شورای وحدت در معرفی کاندیداها به مردم از شاخص‌های اساسی ثابت شده در عمل از سوی کاندیداها غافل نشوند و از مردم بخواهند با دقت بیشتری در انتخابات شرکت کنند که لازمه این امر تبیین شاخص‌ها بر اساس نگاه راهبردی رهبر انقلاب و منافع اساسی مردم است.

نمایندگان از دخالت در انتصابات پرهیز کنند

اعلایی در ادامه سخنانش با بیان اینکه یک موضوعی که رهبر انقلاب در دو سال گذشته به صورت حکیمانه بر آن تاکید کرده‌اند ورود نمایندگان مجلس به حوزه اجرا بوده است که یکی از موانع توسعه و پیشرفت کشور می‌باشد؛ اضافه کرد: انتظار می‌رود نمایندگان از دخالت در انتصابات که موجب ایجاد مشکل در حوزه اجرا می‌شود؛ پرهیز کنند در این راستا نیاز هست که احزاب و تشکل‌ها در زمان حمایت از کاندیدها این مساله را تبیین کنند و مورد توجه قرار دهند.

او عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی با رای اعتماد به وزرا در انتصابات کشور به شکل کلان تاثیرگذار است؛ اما اگر نمایندگان به شکل فردی بخواهند در انتصابات ورود پیدا کنند هم به فرموده رهبر معظم انقلاب و هم تجربه افراد مجرب در حوزه مدیریت کشور، عواقب خوبی به دنبال نخواهد داشت؛ بنابراین از تشکل‌ها و احزاب انتظار داریم در حمایت از کاندیداها این موضوع را با جدیت مورد توجه قرار دهند.

برای برگزاری انتخابات باشکوه تلاش شود

حجت‌الاسلام علی عباسی، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی استان نیز در این همایش  با بیان اینکه انتخابات باید جدی تلقی شود و برای برگزاری باشکوه آن تلاش صورت گیرد؛ اظهارکرد: در این غوغای سیاسی و فضای پرتلاطمی که افراد زیادی وارد کار شدند شاید برای برخی جای سئوال باشد که رویکرد دولتمردان چیست؛ ما به صراحت اذعان می‌کنیم رویکردها را قرآن مشخص کرده و حرف ما کلام قرآن است.

رئیس شورای وحدت استان با بیان اینکه رنگ الهی برای ما ملاک و شاخص است؛ تصریح کرد: اگر جناحی رنگ و بوی الهی نداشته باشد، از نظر ما بی‌ارزش است، بنابراین اگر گروه‌ها و جریان‌ها با رنگ خدایی وارد عرصه انتخابات شوند برای ما ارزشمند هستند.

این چهره اصولگرا بیان کرد: مبنای کار در شورای وحدت و ائتلاف، رنگ و بوی الهی است؛ اگر پیرو دین و رهبر انقلاب هستیم باید خودخواهی را کناربگذاریم و پیرو رهبر باشیم و متواضعانه در این مسیر گام برداریم و از خودپرستی‌ها جناحی و خود برتربینی دوری کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها