امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
بهادری‌جهرمی؛
سخنگوی دولت گفت: در وقایع اخیر غزه و روز گذشته ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی برای جهانیان مشخص شده است و هرچه دست‌وپا بزنند، سرپوشی برای آنها و اقدامات و حامیان آنها نخواهد بود.
به گزارش کانون به نقل از تسنیم، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت شهید موسوی، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی در اقدام جنایتکارانه با حمله موشکی به منطقه مسکونی در کشور سوریه، یک اقدام تروریستی علیه یکی از مستشاران ایران در سوریه انجام داد و سردار سید رضی موسوی را به شهادت رساند؛ این اقدام در زمان و مکان مناسب پاسخ داده خواهد شد.

وی افزود: در وقایع اخیر غزه و روز گذشته، ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی برای جهانیان مشخص شده است و هرچه دست‌وپا بزنند، سرپوشی برای آنها و اقدامات و حامیان آنها نخواهد بود.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات دولت در عرصه داخلی، بیان کرد: روز گذشته در بازدید میدانی رییس‌جمهور از وزارت نیرو که سیزدهمین نظارت ستادی ایشان بود، اجرای طرح احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی قرار داشت.

جهرمی تصریح کرد: با تکمیل طرح مذکور از حدود 1100 مگاوات انرژی خورشیدی به 5100 مگاوات برق خورشیدی خواهیم رسید.

بهادری‌جهرمی گفت: در این دولت تاکنون 8800 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق وارد مدار کردیم که نوعی رکورد است؛ 85 درصد از تأمین انرژی‌های جدید در حوزه برق به بخش تولید اختصاص یافته؛  یعنی ضمن اینکه قطعی برق نداریم، برق بیشتری هم به تولیدکنندگان اختصاص دادیم.

وی اضافه کرد: هم‌چنین کماکان نیاز است مردم همکاری خود را در مصرف بهینه ادامه دهند تا بتوانیم کمک بیشتری به تولید و اشتغال داشته و به کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی و صادرات انرژی هم کمک کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: روز تفاهم‌نامه احداث مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی تهران با حضور معاون اول رئیس جمهور امضا شد و با این اقدام، سرانه ورزشی تهران دوبرابر می‌شود. این مجموعه به مساحت 370 هکتار است که فضای مناسبی برای برگزاری رویدادهای داخلی و خارجی خواهد بود. تمامی هماهنگی‌ها صورت گرفته و تأمین منابع آن از طریق تهاتر نفت خواهد بود و استفاده از این شیوه، سرعت و تضمین بهتری در روند کار خواهد داشت.

وی در ادامه‌ی این نشست خبری با اشاره به امضای موافقتنامه ایران و 5 کشور اوراسیا، اظهار داشت: روز گذشته این موافقتنامه امضا شد که کمک‌کار توسعه و تسهیل تجارت بین ایران و این کشورها خواهد بود. با این اقدام هزینه‌های تجارت کاهش یافته و به تجارت غیرنفتی و بخش خصوصی کمک می‌شود. هم‌چنین تعرفه‌های تجاری بین این کشورها کاهش می‌یابد و جذابیت‌های تجاری بین این کشورها و ما افزایش خواهد داشت. مجوز این مسأله نیز از مجلس گرفته شده و این امضا، در چارچوب اجازه‌ی مجلس صورت گرفته است.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون برخی اظهارنظرها درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده و هم‌چنین افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش افزوده، گفت: افزایش حقوق بازنشستگان و هم‌چنین افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده در لایحه اولیه دولت وجود داشته و قرار بود این افزایش مالیات ارزش افزوده برای مصارف دیگری انجام بگیرد. یکی از مسائلی که نمایندگان مجلس بر آن تاکید داشتند این بود که افزایش حقوق بازنشستگان از منبع پایداری تأمین شود و صرف این افزایش مالیات برای تامین افزایش حقوق بازنشستگان در راستای حمایت حداکثری و ثبات افزایش حقوق بازنشستگان بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نرخ خرید تضمینی گندم، بیان کرد: شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی فرابخشی بوده و صرفا در اختیار دولت نیست؛ این شورا هنوز قیمتی را به دولت اعلام نکرده و باید هرچه زودتر جمع‌بندی کند. اما چون باید منابع لازم برای این مسأله از سوی دولت در بودجه پیش‌بینی می‌شده، دولت کار خود را انجام داده و منابع را در نظر گرفته و منتظر اعلام پیشنهاد قیمت از سوی این شورا به دولت هستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون صدور حکم جریمه 5 هزار میلیاردی یک شرکت خودروساز، گفت: حکم تخلف گسترده یک خودروساز صادر شده و بعد از طی روال‌های قانونی برای قابلیت اجرایی، در مسیر اجرای احکام قرار می‌گیرد و اجرا خواهد شد.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوال تسنیم درخصوی اعلام کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و عدم بکارگیری آن، اظهار داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند شریان اقتصادی رژیم صهیونیستی باید قطع شود و کشورها باید همکاری کنند تا تعاملات را با او قطع کرده و از حمایت اقتصادی غیر مستقیم از این رژیم منحوس جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه دو قانون داریم که درحال اجراست؛ واردات و فروش کالاهای با مبدا این رژیم ممنوع است. فهرست این کالاها نیز به صورت مستمر پالایش و بروزرسانی شده و برای سازمان توسعه تجارت و گمرک ارسال می‌شود. برای این کالاها ثبت سفارش صورت نمی‌گیرد و گمرک در مبادی ورودی این موارد را بررسی و جلوگیری می‌کند. امکان ثبت سفارش این کالاها وجود ندارد و اگر کالایی با تخلف به گمرک بیاید، جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون اظهار نظر برخی مقامات روسیه درباره جزایر سه‌گانه‌ی ایران، بیان کرد: بلافاصله واکنش مقتضی صورت گرفته و اعلام موضع شد؛ هم‌چنین کاردار سفارت روسیه احضار شد که این اقدام در دوره‌های قبل کمتر انجام می‌گرفت. ضمناً وزیر خارجه در تماس تلفنی اعلام موضع رسمی کرد و تاکید می‌کنیم که نگاه دولت در حفظ تمامیت ارضی مشخص است و با هیچ طرفی در این زمینه تعارف نداریم.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اظهارنظرها نمایندگان درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده از سوی دولت و چراغ سبز مجلس به این اقدام، گفت: بودجه وقتی به مجلس می‌رود به‌صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و متن لایحه اولیه و لایحه اصلاحی در دسترس است و تصمیم و پیشنهادی در این زمینه ارائه نشده است. من درباره حوزه خودم می‌توانم اظهار نظر کنم و سایر قوا در حوزه خود می‌تواند اظهارنظر کنند.

وی هم‌چنین درباره مصارف پول‌های آزادشده کشورمان، خاطر نشان کرد: این پول‌ها تبدیل به یورو شده و تحت اختیار بانک مرکزی است. این پول‌ها طبق تأکید رییس‌جمهور برای رشد اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بانک مرکزی طبق اولویت‌های خود از آن استفاده می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون دستور اخیر رییس‌جمهور برای بررسی مجدد بحث فیلترینگ، بیان کرد: رویکرد دولت افزایش سرعت و کیفیت سایت‌ها و شبکه‌ها در چارجوب قوانین و بهره‌وری حداکثری مردم از آن است. مانند قوانین سایر کشورها، باید امکان استیفای حقوق مردم در خصوص پلتفرهم‌های خارجی فراهم باشد و دولت بیشتر معتقد به اصلاح ساختارها و روندها است. بر این اساس تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت پلتفرم‌های خارجی بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که نمایندگان دستگاه‌ها در دادستانی حضور دارد.

بهادری‌جهرمی خاطر نشان کرد: درباره فیلترینگ باید گفت این کار در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و رویه‌ها این بوده در حد امکان و تاجایی که تخلف از قانون صورت می‌گیرد رویه‌ی خطا اصلاح شود و اگر تجاوزی به حقوق فرد صورت بگیرد امکان استیفای حقوق وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: دولت پیگیر این موضوع است اما هنوز کارگروه به جمع‌بندی نرسیده و با تمام توان در تسهیل آن در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها