امروز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۲
کد خبر: ۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
لحظه به لحظه؛
حزب‌الله لبنان به تل‌آویو درباره هرگونه حمله به غیرنظامیان هشدار داد.
به گزارش کانون در حالی جنگ عملیات طوفان الاقصی روز هفتاد و پنجم را پشت سر می گذارد که نسل کشی در غزه همچنان با حمایت های آمریکا در حال انجام است.
اظهارات آستین حمایت از نسل‌کشی علیه ملت فلسطین است
جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا که در اراضی اشغالی حضور دارد، اعلام کرد، اظهارات وی تایید می‌کند که این آمریکا است که اشغالگران و ماشین نظامی جنایتکار آنها را هدایت می‌کند.

این جنبش اظهارات «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا را محکوم و اعلام کرد، اظهارات آستین حمایت از نسل‌کشی علیه ملت فلسطین است.

به نقل از سایت خبری «الغد»، جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد، اظهارات لوید آستین در سایه وجود بیش از ۲۰۰۰۰ شهید، ده‌ها هزار مجروح و در بحبوحه بمباران عمدی بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز درمانی، خدمه آمبولانس، خدمه خبرنگاران، ساختمان‌های مسکونی، چادرهای پناهجویان، نعمت بی‌شرمانه آمریکا برای دشمن صهیونیستی است تا به جنایات وحشیانه و نازیستی علیه مردم فلسطین ادامه دهد.

در ادامه این بیانیه آمده‌است، تکرار ادعاهای واشنگتن توسط آستین درباره اینکه رژیم صهیونیستی برای «دفاع از خود» وارد این جنگ شده‌است، گواهی بر این امر است که این آمریکا است که اشغالگران و ماشین جنگی جنایتکار آنها را هدایت می‌کند و نیز نادرستی تمام پیشنهادات سیاسی ارائه شده توسط دولت آمریکا را آشکار می‌کند.

در این بیانیه عنوان شده‌است که اعتراف آستین به اینکه دولت او همچنان تجهیزات مورد نیاز برای ادامه تجاوزات را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد و اعلام صریح او مبنی بر اینکه هیچ محدودیت زمانی برای پایان این جنگ تعیین نخواهد شد و سپس تحریک او علیه یمن برای آنچه در حمایت از مردم فلسطین در غزه انجام می‌دهد ترجمه بی‌شرمانه استکبار آمریکا و منطق قلدری است.

حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی
وزیر دفاع آمریکا امروز در سفرش به اراضی اشغالی گفت، کشورش به حمایت از رژیم صهیونیستی متعهد است و این رژیم حق «دفاع از خود» را دارد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد: این جنگ تا زمان بازگشت همه اسرای صهیونیستی ادامه دارد و «تمام قابلیت‌های نظامی حماس را نابود خواهیم کرد.

مذاکرات روسای موساد و سیا با مقام قطری در ورشو برای تبادل اسرا
بر اساس آنچه وبگاه واللا به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، برنز با آنها درباره یک طرح جدید برای معامله تبادل اسرا بین اشغالگران و جنبش حماس گفت‌وگو کرد.

نیتزان آلون، مسؤول موضوع بازداشت شدگان در غزه در ارتش رژیم صهیونیستی در این نشست شرکت داشت.

به گزارش واللا، آلون و تیمش چندین ایده را بسط دادند تا طرح جدیدی برای معامله تبادل اسیران ارائه کنند.

پس از آنکه بارنیا و آل ثانی جمعه گذشته در یکی دیگر از پایتخت‌های اروپایی دیدار کردند، این دومین دیدار آنها در کمتر از یک هفته است.

بارنیا پنجشنبه گذشته در جریان سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اراضی اشغالی با او دیدار کرد و آنها در مورد ادامه گفت‌وگوها در خصوص توافق مبادله اسیران گفت‌وگو کردند.

یک مقام ارشد صهیونیست گفت که این تماس‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و «سخت و زمان بر خواهند بود» و تل‌آویو در حال حاضر به دنبال اعمال فشار سیاسی بر حماس برای بازگشت به مذاکرات است.

حماس نیز از بازگشت به مذاکرات بدون اعلام آتش‌بس کامل و مستمر صهیونیست‌ها در جنگ علیه نوار غزه خودداری کرده‌است.

حزب‌الله لبنان به تل‌آویو درباره هرگونه حمله به غیرنظامیان هشدار داد
شامگاه دوشنبه، حزب‌الله لبنان در واکنش به هدف قرار دادن مراسم تشییع پیکر یکی از مبارزان این حزب در شهرک عیتا الشعب در جنوب لبنان توسط اشغالگران، از شلیک موشک به سمت کریات شمونا خبر داد.

حزب‌الله لبنان عصر دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر گونه آسیبی که به غیرنظامیان وارد شود متقابل خواهد بود و پاسخ مشابه ما را در پی خواهد داشت.»

به گزارش رسانه‌های عبری، تعدادی راکت شامگاه دوشنبه از لبنان به شهرک کریات شمونا در شمال اراضی اشغالی شلیک شد و به زیرساخت‌ها و اموال صهیونیست‌ها خسارت وارد کرد.

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشت: «آژیرهای خطر در پی پرتاب گلوله‌های موشکی در کریات شمونا، تل حای و مرگلیوت (شمال) به صدا درآمدند.»

این روزنامه افزود: پس از هشداری که پیشتر در شهر فعال شده بود، گلوله‌های موشکی در کریات شمونا سقوط کردند.

این روزنامه ادامه داد: یکی از موشک‌ها در حیاط خانه‌ای سقوط کرد و پلیس موارد بسیاری از اصابت ترکش‌های موشک در سطح شهر را گزارش کرد.

در این راستا، خبرنگار الجزیره گزارش داد که موشک رژیم صهیونیستی در نزدیکی مراسم تشییع پیکر یکی از مبارزان حزب‌الله در عیتا الشعب منفجر شد، بدون اینکه تلفاتی گزارش شود.

این تهدید در حالی است که تل‌آویو گفته که در بحبوحه بمباران متقابل دو طرف در مرز، جنگ در جبهه لبنان نزدیک‌تر شده‌است.

به رغم این تهدید حزب‌الله اعلام کرد که رزمندگانش دوشنبه دو سکوی گنبد آهنین را در شمال شهرک کاپری در نزدیکی مرز جنوبی لبنان با توپخانه و همچنین تجمع سربازان اسرائیلی و خودروهایشان را در مجاورت مقر الحمرا هدف قرار دادند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز در مقابل ادعا کرد که پدافند هوایی دو پهپاد را که از خاک لبنان به سمت شهرک‌های شمالی پرتاب شده بود، رهگیری کرد که یکی از آنها بر فراز شهر صفد رهگیری شد.

از سوی دیگر، نیروی هوایی اشغالگران مجموعه‌ای از حملات را در خاک لبنان انجام داد که مدعی شد سایت‌های نظامی، سکوهای پرتاب موشک و زیرساخت‌های متعلق به حزب‌الله را هدف قرار داده‌است.

علاوه بر این حملات هوایی، توپخانه اشغالگران چندین شهر لبنان از جمله الخیام، میس الجبل، عیتارون و محیبیب را بمباران کرد.

مرز بین فلسطین اشغالی و لبنان از زمان آغاز جنگ صهیونیست‌ها در نوار غزه در اکتبر گذشته و پس از حمله حماس به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شاهد درگیری بین اشغالگران و حزب‌الله بوده‌است.

تاکید پادشاه اردن بر «نقش آمریکا در برقراری آتش‌بس فوری در غزه»
 عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیداری که با چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا داشت، بر نقش مهم واشنگتن در پیشروی در مسیر برقراری آتش‌بسی فوری در غزه تاکید کرد.

در این دیدار به اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی که در چارچوب رویکردی جامع برای جنگ علیه تروریسم انجام شدند، پرداخته شده و همینطور سازوکارهای تقویت همکاری‌های نظامی و دفاعی میان دو کشور اردن و آمریکا و نیز شرایط موجود در منطقه بررسی شدند.

همچنین به گزارش خبرگزاری «پترا» اردن، در این دیدار ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، جعفر حسان، رئیس دفتر عبدالله دوم، یوسف الحنیطی، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن و نیز یائل لمپرت، سفیر آمریکا در اردن حضور داشتند.

ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۷۰ روز است که نوار غزه را هدف حملات شدید قرار داده و در نتیجه این حملات وحشیانه و ویرانی گسترده زیرساخت‌ها، شرایط انسانی هر روز بحرانی‌تر می‌شود.

وزارت بهداشت غزه پیشتر تعداد کل شهدای غزه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی را بیش از ۱۹ هزار و ۴۵۰ تن و زخمی‌ها را بیش از ۵۲ هزار تن اعلام کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز تاکنون به کشته شدن ۴۵۸ تن در درگیری‌ها در نوار غزه اذعان کرده است.

کرانه باختری و غزه یکپارچه هستند
جنبش فتح در بیانیه ای به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پاسخ داد و تاکید کرد که ملت فلسطین به تنهایی و بدون دخالت کسی درباره سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند و فتح نوار غزه را ترک نکرده است تا بار دیگر به آن بازگردد.

بر اساس گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، در این بیانیه آمده است: سرنوشت نوار غزه با سرنوشت راه حل سیاسی همه‌جانبه مسئله فلسطین مرتبط است، کرانه باختری (شامل قدس) و نوار غزه یک سرزمین یکپارچه از نظر جغرافیایی و جدایی ناپذیر هستند.

جنبش فتح در ادامه این بیانیه آورده است: ملت فلسطین که فداکاری‌های بزرگ می‌کنند و هزاران شهید، مجروح و اسیر در کرانه باختری و نوار غزه تقدیم کرده‌اند، کسانی هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و هیچ طرحی برای تجزیه فلسطین را نخواهند پذیرفت.

فتح همچنین هشدار داد که تلاش‌های رژیم صهیونیستی عواقب بدی برای کل منطقه خواهد داشت.

این بیانیه پس از آن صادر شد که بنیامین نتانیاهو در سخنانی گفت: اسرائیل اشتباه اسلو را تکرار نخواهد کرد و نوار غزه توسط احزاب «افراطی» مانند فتح و حماس که چگونگی حذف اسرائیل را بررسی می‌کنند، اداره نخواهد شد.

 11 شرکت کشتیرانی جهان که دور دریای سرخ برای رسیدن به اسرائیل خط کشیدند
«ما شرکت‌هایی که توقف کشتیرانی به بندرهای اسرائیل را اعلام کرده‌اند، تحسین می‌کنیم. ارتش یمن تنها کشتی‌هایی را هدف حمله قرار می‌دهد که مقصد آن‌ها سرزمین‌های اشغالی فلسطین است و باید اسرائیل تحت فشار قرار گیرد و تجاوزات خود علیه غزه را متوقف کند».  این سخنان را امروز محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن بیان داشت و تاکید کرد که  ائتلافی که آمریکایی‌ها آن را اعلام کرده، برای محافظت از اسرائیل و کالاهایی است که به آنجا می‌رود و تاثیری بر عملیات‌های یمن در دریای سرخ نخواهد داشت.

ارتش یمن پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اعلام کرد که تا زمان توقف حملات علیه غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه، تمام کشتی‌های اسرائیلی و همچنین کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف حمله قرار خواهد داد.

به دنبال پاسخ مقاومتی یمنی‌ها از پانزدهم دسامبر جاری شرکت‌های کشتیرانی بزرگ کانتینری در جهان یکی پس از دیگری از توقف تردد خود در دریای سرخ خبر دادند که نام آنها در ادامه آمده است:

گروه کشتیرانی CMA-CGM

این گروه کشتیرانی فرانسوی در 16 دسامبر گفت که به دنبال حملات صورت گرفته علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ به طور موقت حمل و نقل تمام محموله‌های کانتینری از طریق این دریا را متوقف کرده است.

یوروناو

شرکت نفتکش بلژیکی یوروناو euronav در 18 دسامبر گفت که تا اطلاع ثانوی از منطقه دریای سرخ اجتناب خواهد کرد.

اورگرین

شرکت حمل و نقل کانتینری تایوانی اورگرین در ۱۸ دسامبر گفت که تصمیم گرفته است به طور موقت پذیرش کالاهای اسرائیلی را  متوقف کند و به کشتی‌های کانتینری خود دستور داد تا حرکت در دریای سرخ را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

اورگرین اضافه کرد که کشتی‌هایی که به سمت بنادر دریای سرخ حرکت می‌کردند به سمت آب‌های امن اطراف حرکت خواهند کرد و منتظر اطلاعیه بعدی هستند، در حالی که کشتی‌های کانتینری که قرار است از دریای سرخ عبور کنند به سمت راس الرجاء دماغه  امید  هدایت می‌شوند تا به سفر خود به بنادر ادامه دهند.

فرانت لاین

گروه نفتکش فرانت لاین مستقر در نروژ در ۱۸ دسامبر اعلام کرد که کشتی های این شرکت از عبور از دریای سرخ و خلیج عدن در دوره آتی اجتناب خواهند کرد و هزینه‌هایی را که مشتریان باید برای حمل و نقل نفت خام بپردازند افزایش خواهد داد.

هاپاگ لوید

هاپاگ-لوید شرکت حمل و نقل کانتینری آلمانی( Hapag-Lloyd ) در ۱۸ دسامبر گفت تا زمانی که ترانزیت ایمن از طریق کانال سوئز و دریای سرخ تضمین شود، بسیاری از کشتی‌ها را به مسیر دماغه امید منحرف خواهد کرد.

کشتی شرکت هاپاگ لوید به نام الجسره در ۱۵ دسامبر در نزدیکی ساحل یمن  و در مسیر رسیدن به سرزمین‌های اشغالی هدف یک پرتابه که گمان می‌رفت یک پهپاد باشد قرار گرفت اما هیچ کدام از خدمه آسیب ندیدند.

اچ ام ام

شرکت کشتیرانی کانتینری کره جنوبی HMM در ۱۹ دسامبر گفت که از ۱۵ دسامبر به تمام کشتی های خود که از اروپا می آیند و معمولاً از کانال سوئز می گذرند دستور داده است که مسیر خود را برای مدت نامشخصی به دماغه امید تغییر دهند.

مرسک

شرکت دانمارکی A.P. Moller-Maersk در ۱۵ دسامبر اعلام کرد که تمام حمل و نقل‌های  کانتینری از طریق دریای سرخ را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد کرد. این شرکت مدعی شد که یک کشتی آن هنگام حرکت از عمان هدف یک موشک قرار گرفت.

مرسک در ۱۹ دسامبر گفت که کشتی‌هایی که قرار است در دریای سرخ و خلیج عدن تردد کنند، به سمت دماغه امید تغییر مسیر می‌دهند.

إم.إس.سی

شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) مستقر در سوئیس در ۱۶ دسامبر  یک روز پس از اینکه یکی از کشتی‌هایش هدف دو موشک یمنی‌ها قرار گرفت گفت که کشتی‌هایش از کانال سوئز عبور نخواهند کرد و برخی از آنها قبلاً به دماغه امید تغییر مسیر داده‌اند.

اورینتال آورسیز

شرکت کشتیرانی متعلق به Oriental Overseas  مستقر در هنگ کنگ هم در ۱۶ دسامبر اعلام کرد که پذیرش کالا به مقصد و از اسرائیل را تا اطلاع ثانوی به دلیل مشکلات عملیاتی متوقف کرده است.

ویلنیوس ویلهلمسن

شرکت نروژی Wollenius Wilhelmsen در ۱۹ دسامبر گفت که تمام سفرهای خود در دریای سرخ را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد کرد. این شرکت تاکید کرد که تغییر مسیر کشتی‌ها به دماغه امید ، زمان سفر را از یک هفته به دو هفته افزایش می‌دهد.

یانگ مینگ

یانگ مینگ شرکت کشتیرانی تایوانی یانگ مینگ در ۱۸ دسامبر گفت که با توجه به تشدید حملات به کشتی‌ها، کشتی‌های خود را که از دریای سرخ و خلیج عدن عبور می‌کنند تا دو هفته آینده به دماغه امید منحرف خواهد کرد.

شرط یمن برای کاهش توقیف کشتیهای اسرائیلی
محمد علی الحوثی عضو شورای سیاسی عالی یمن هشدار داد که اگر آمریکا یا کشور دیگری به یمن حمله کند، هر کشوری که در این تجاوز شرکت داشته باشد، متضرر خواهد شد.

الحوثی خبر داد که شرط یمن برای کاهش توقیف کشتیهای اسرائیلی یا وابسته به این رژیم، وارد کردن دارو و غذا به غزه است. پیش از این مسئولان یمنی از تماسهای غیر مستقیم کشورهای غربی به ویژه آمریکا با صنعا خبر داده بودند تا از این طریق، مانع از توقیف کشتیهای صهیونیست شوند.

وی در در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، تأکید کرد: برادران ما در حماس و جهاد اسلامی اطمینان خاطر داشته باشند که ما به طور شایسته‌ در کنار آنها هستیم.

این مقام یمنی همچنین گفت: عملیاتی را که نیروهای مسلح یمن انجام می دهند، به شکل علنی اعلام می‌کنیم و چیزی برای مخفی کردن در آن وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:مذاکرات غیر مستقیمی با آمریکایی‎ها در جریان است؛ زیرا مایل نیستیم با آنها مستقیما گفتگو کنیم اما هدفمان توقف جنایت‌ها و کشتارها در غزه است.

وزارت امور خارجه یمن هم امشب ضمن ارسال یادداشتهای به همه کشورها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان بین المللی دریانوردی و فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل  تأکید کرد که دریانوردی در دریاهای سرخ و عرب، امن است.

یمن با اشاره به اینکه کشتیرانی به سمت همه مقصدها به جز فلسطین اشغالی امن است، تأکید کرد: عملیاتهای نیروهای مسلح یمن در دریاهای سرخ و عرب، فقط علیه کشتیهای اسرائیلی و کشتیهای عازم بندرهای آن است.

ارتش یمن بعد از حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون توانسته در حمایت از مردم فلسطین چندین کشتی اسرائیلی یا کشتی‌هایی را که مقصد آن‌ها اراضی اشغالی است، هدف حمله قرار دهد.

نیروهای مسلح یمن روز گذشته یک عملیات نظامی مهم علیه دو کشتی انجام دادند که با رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده‌اند. کشتی نخست، «سوان آتلانتیک» نام دارد که حامل نفت بوده و کشتی دوم هم با نام «ام اس سی کلارا» حامل کانتینر بوده است.

صنعا در بیانیه‌ای، با اشاره به اینکه خدمه این دو کشتی هیچ توجهی به هشدارهای نیروی دریایی یمن نداشتند، گفت: نیروهای مسلح بار دیگر به همه کشتیهایی که عازم بنادر در سراسر جهان است، اطمینان می‌دهد که هیچ آسیبی متوجه آنها نخواهد بود به جز کشتیهای عازم بندرهای اسرائیل».

صنعا در پایان خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح همچنان اجازه نخواهند داد کشتیها عازم بنادر اسرائیلی باشند و در دریای عرب و دریای سرخ تردد داشته باشند؛ مگر اینکه حامل دارو و غذا برای مردم نوار غزه باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها