امروز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۶
کد خبر: ۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
وکیل حمید نوری گفت: ما منتظر رای هستیم و چنانچه رای بدوی تایید شود، پرونده را با مراجعه به دیوان عالی سوئد و دیوان اروپایی حقوق بشر پیگیری می‌کنیم.
به گزارش کانون به نقل از خبرگزاری صداوسیما ،وکیل حمید نوری گفت: ۲۸ آذر دادگاه تجدیدنظر سوئد رای نهایی حمید نوری تبعه زندانی شده در این کشور را صادر می‌کند.  هیبت الله نژندی منش ​درباره آخرین وضعیت پرونده حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر سوئد گفت:​ بعد از برگزاری ۲۰ جلسه دادگاه تجدید نظر، دفاعیات نهایی درباره موکلم انجام شده و قرار است ۱۹ دسامبر مصادف با ۲۸ آذرماه ساعت ۱۴ به وقت سوئد، رای تجدیدنظر صادر شود.

وکیل حمید نوری ادامه داد: ما منتظر رای هستیم و چنانچه رای بدوی تایید شود، پرونده را با مراجعه به دیوان عالی سوئد و دیوان اروپایی حقوق بشر پیگیری می‌کنیم.


وکلا روی دادرسی ناعادلانه بحث کردند

نژندی منش درباره شرایط رسیدگی پرونده حمید نوری افزود: با توجه به ارزیابی پرونده دفاع خیلی خوبی توسط وکلای سوئدی حمید نوری ارائه شده، پرونده موکلم در یک شرایط خاصی مطرح شده، اما با وجود همه سخت گیری‌ها و کارشکنی‌هایی که دستگاه قضایی سوئد داشته، اما باز هم دفاع خوبی انجام شد.

وی درباره نحوه دفاع وکلای سوئدی نوری گفت: وکلا روی بحث نقض دادرسی منصفانه تمرکز کرده اند و دفاع مهم وکلا این بود که در بازه زمانی‌ای که کیفرخواست بر آن تمرکز دارد، نه تنها در دادگاه‌های ایران محاکمه‌ای انجام نشده بلکه جمهوری اسلامی ایران برای برخی از اعضای گروهک‌ها عفو صادر کرد و عفو یک اقدام ارفاق آمیز، در حق محکومان و متهمان است.


استناد وکلا به کمیته‌های عفو ایران

نژندی منش اضافه کرد: کمیته‌هایی در اوایل انقلاب وجود داشت که شرایط محکومان و متهمان را با یکسری سوالات بررسی می‌کردند تا درباره عفو آنها تصمیم گیری شود. مثلا می‌پرسیدند اگر شما آزاد شوید دنبال اقدام تروریستی می‌روید؟ آیا حاضرید پس از آزادی مثل یک شهروند عادی زندگی کنید؟ آیا حاضرید سازمان خودتان را محکوم کنید؟ این سوالات به تعبیر وکلای خارجی آقای نوری سوالات رو به آینده بوده و وکلا هم استناد کرده اند به اظهارات شاکیان و شهود در مورد جلسات کمیته عفو است.


رد اتهامات توسط وکلای سوئدی

وکیل حمیدی نوری گفت:​ مهمترین بخش اتهامی که علیه حمید نوری مطرح شده بود به طور مستند رد شده است و جایی برای اتهام باقی نمی‌ماند مگر اینکه رویه غلطی را که دستگاه قضایی سوئد از ابتدا در پرونده پیش گرفته بود را در مرحله تجدید نظر هم دنبال کند که متاسفانه بیشتر از آنکه موکلم بخواهد صدمه ببیند دستگاه قضایی سوئد صدمه خواهد دید و به گفته وکیل سوئدیِ آقای نوری، که پیشتر رئیس دادگستری سوئد بوده، ​این پرونده نشان می‌دهد چقدر دستگاه قضایی سوئد ضعف دارد.


متهمی با کمترین میزان حق دفاع

وکیل حمید نوری درباره دفاع موکلش در دادگاه تجدیدنظر افزود:​ این پرونده خاص است چراکه راجع به وقایع یک کشور دیگر، شهروندان در کشوری دیگر است و بیش از ۳۵ سال از وقایع گذشته است که نه قاضی سوئدی و نه وکلا به آن دوران اشراف ندارند. اما چقدر به حمید نوری وقت دفاع داده شد؟ باید بگویم موکلم متهمی است با کمترین میزان حق دفاع. گزارش‌هایی که حمید نوری تهیه کرده بود تا در اختیار وکلا قراربدهد توسط ماموران بازداشتگاه از بین رفته و این بخشی از ایرادات پرونده است ضمن اینکه فقط ۴ روز به موکلم فرصت دفاع داده شد.


تحقیقات پلیس جانبدارانه بود

نژندی منش با اشاره به نقش جانبدارانه یک پلیس در پرونده حمید نوری گفت:​ استفاده از یک پلیس ایرانی و قرار دادن وی به عنوان مسئول تحقیقات، جانبدارانه است چرا که این فرد در مصاحبه با شبکه ۴ سوئد می‌گوید عموی او در دهه ۶۰ اعدام شده، ​پس نمی‌تواند بی طرف باشد.


سوئدی‌ها آنطور که می‌گویند، نیستند

وکیل حمید نوری درباره رویکرد دادگاه سوئد در پرونده حمید نوری گفت: پرونده نوری نشان می‌دهد که سوئدی‌ها آنچه که می‌گویند نیستند به موکلم اتهام مشارکت در جنایت جنگی داده شده، اما آیا آن‌ها هر جنایت جنگی را رسیدگی می‌کنند؟ خیر. سال ۲۰۰۲ پرونده‌ای علیه یکی از مقامات رژیم صهیونیستی در سوئد مطرح شد، اما دادستان با دلیل ساده حقوقی با این مضمون که این جرائم در سرزمین‌های اشغالی اتفاق افتاده و انجام تحقیقات برای من دادستان مقدور نیست، پرونده را رد کرد. حالا سوال اینجاست که آیا انجام تحقیقات در ایران و عراق مقدور بود؟ ​ آیا در پرونده حمید نوری غیر از آنچه که شاکیان گفتند مستندات دیگر و تحقیقات دیگری انجام شده؟ آیا دادستان می‌دانست این پرونده به بیش از ۳۵ سال پیش برمی گردد؟ مثلا آقای نوری بار‌ها در دادگاه گفته یک دختر و یک پسر دارم، اما در پرونده یک دخترخوانده هم برای او ثبت شده که در سوئد زندگی می‌کند.

وی ادامه داد: طرف دیگر پرونده حمید نوری کسانی هستند که ۱۷ هزار ترور انجام داده اند و این در حالی است که دولت سوئد براساس کنوانسیون پناهندگی نباید به کسانی که در مظان اتهام جرائم تروریستی و اقدامات علیه صلح هستند، پناهندگی بدهد.


اجازه ندادند شاهدان نوری به دادگاه بروند

نژندی منش درباره عدم حضور شاهدان حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر افزود: دادستان هیچ وقت اجازه نداده شاهدان به دادگاه بیایند و در مقابل در خواست وکلا گفته اگر شاهدان از ایران به سوئد بیایند حکم بازداشت آن‌ها را صادر می‌کنم.
وی افزود:​ در دادگاه تجدید نظر حتی فرصت شنیده شدن شهادت شهود به صورت برخط هم فراهم نشد و همه این عوامل دست به دست هم داد تا حمید نوری نتواند آن طور که باید از خود دفاع کند.

حمید نوری شهروند ایرانی که ۳۵ سال پیش کارمند قوه قضائیه بوده، ​ آبان سال ۹۸ پس از ورود به فرودگاه استکهلم سوئد بازداشت و به زندان انفرادی منتقل شد.

92 جلسه دادگاه بدوی درباره این پرونده برگزار شد و پارسال دادگاه سوئد این تبعه ایرانی را به حبس ابد محکوم کرد. 

با اعتراض وکلا به رای صادره، تاکنون بیش از ۲۰ جلسه دادگاه تجدیدنظر در سوئد برگزار شده و هفته آینده رای دادگاه صادر می‌شود.
برچسب ها: حمید نوری ، سوئد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها