امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:
این کارشناس مذهبی گفت: منافقان برای تضعیف بنیه اقتصادی امام علی(ع) فدک را از خاندان نبوت گرفتند تا به عقیده خود آنها را به دستگاه خلافت نیازمند و با رشوه دادن به مخالفان آنها را تطمیع کنند.
به گزارش کانون به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد امیر تهران به سخنرانی پرداخته گفت: منبع مالی فدک فیء بود، و از آنجا که فیء بدون جنگ حاصل می‌شود و مسلمین در به دست آمدن آن نقشی ندارد در آن هم سهمی ندارند و ملک اختصاصی حضرت پیامبر (ص) است.

وی افزود: اینکه فدک ملک اختصاصی است اجماع فرقین و غدیر است. فدک تنها بخشش پیامبر (ص) نبوده است بلکه اموال دیگری از فیء هم بوده است که پیامبر (ص) در اختیار اولی و دومی قرار می‌دهد و حتی بخشی از مهاجر هم اموالی را هدیه کرده است. شیعه و اهل سنت هر دو در این باب روایت دارند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه صاحب مال هرگونه که بخواهد می‌تواند در اموال خود تصرف کند. اظهار کرد: خداوند فاطمه را مالک فدک قرار داده است، پیامبر (ص) برای این امر سند صادر می‌کنند. ابان ابن تغلب از امام صادق (ع) آورده است که خداوند فاطمه را مالک فدک قرار داده است. پیامبر (ص) بر این عطای الهی سند زدند و شاهد گرفتند؛ اما آن افراد نام ماترک حضرت زهرا (س) یعنی فدک را صدقه گذاشتند که بتوانند آن را غصب کنند. در حالی که فدک بخشش پدری به دخترش نبود بلکه بخشش الهی به حضرت زهرا (س) بود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی عنوان کرد: ابن ابی الحدید درباره وقایع غصب فدک روایت تاریخی دقیق آورده اما قضاوت نادرست دارد. خداوند خود فرموده است غضب من در غضب فاطمه و رحمت من در رحمت فاطمه است. ابن ابی الحدید می‌گوید آن افراد باید حرمت فاطمه را حفظ می‌کردند اما نگران فتنه در امت شدند و آن چیزی را انجام دادند که مصلحت امت بود. چیزی که اسلام را بر زمین زد تشخیص مصلحت از ناحیه افرادی بود که اصلاً مصلحت جامعه را تشخیص نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه سیر طبیعی غصب فدک در دو مرحله اتفاق افتاد، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی (ع) در مقابل تمام لشکر سقیفه مظلوم بود اما ضعیف نبودند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نفاق سیاسی و عقیدتی خطرناک‌ترین نوع نفاق است که می‌خواهد وحی الهی را از بین ببرد، گفت: تحلیل آیت الله سبحانی بر این است که هیچ نقص شخصیتی در امیرمومنان امام علی (ع) وجود نداشت که مردم او را کنار بزنند، امیرمومنان امام علی (ع) همه شرایط رهبری را دارا بودند؛ هر گاه فردی با این خصوصیت قدرت مالی داشته باشد بخواهد با دستگاه خلافت ظلم به مبارزه برخیزد مردم گرد او را می‌گیرند و برای دستگاه خلافت خطرناک خواهد بود؛ بنابراین اگر سلب امکانات و شرایط دیگر او امکان پذیر نیست می‌توان قدرت اقتصادی او را سلب کرد؛ منافقان برای تضعیف بنیه اقتصادی حضرت امیرمومنان امام علی (ع) فدک را از خاندان نبوت گرفتند تا به عقیده خود آنها را به دستگاه خلافت نیازمند کنند. یکی از انگیزه‌ها برای غصب فدک رشوه و تطمیع مخالفان بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها