امروز سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
یادداشت اختصاصی نویسنده روس؛
کارشناس روس با نوشتن یادداشتی اختصاصی ، اهمیت دیدار اخیر روسای جمهوری ایران و روسیه در مسکو را بررسی کرد.
به گزارش کانون به نقل از مهر، «لئونید عیسیف» معاون مدیر مرکز ثبات و تحلیلِ خطر در دانشگاه «HSE» روسیه و دانشجوی دکتری مسائل سیاسی روابط بین‌الملل با نوشتن یادداشتی اختصاصی ، اهمیت سفر اخیر سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به روسیه را بررسی کرد؛ متن کامل این یادداشت در ادامه می‌آید.

سفر اخیر ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به مسکو، منطقی و بسیار به‌موقع بود. اهمیت بُعد منطقه‌ای این سفر به این واقعیت مربوط می‌شود که پس از سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به جزیرة العرب (عربستان و امارات)، دیدار با رییس‌جمهور ایران نیز بسیار مهم است تا رویکرد متوازن مسکو نسبت به بازیگران مهم غرب آسیا نمایش داده شود.

روسیه و ایران دستور کار نسبتاً مهمی دارند؛ یعنی دو طرف در حال آماده‌شدن برای امضای یک توافقنامه همکاری بلندمدت به ابتکار طرف ایرانی هستند که پیش‌بینی می‌شود با این توافق، جایگاه روسیه به عنوان یک شریک بلندمدت ایران تثبیت شود. سند این توافق در آینده نزدیک امضا خواهد شد.

افزون بر این، سند پیوستن ایران به منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مرحله نهایی مذاکرات است؛ رخدادی که موانع تجاری را از بین می برد و تجارت بین روسیه و کل کشورهای مشترک‌المنافعِ اوراسیا را به نحو چشمگیری تسهیل می کند. مسائل و موضوعات «بریکس» قطعاً در حال حاضر در دستور کار هر دو کشور قرار دارد. در واقع این نخستین نشست بین روسای جمهور روسیه و ایران پس از پیوستن تهران به بریکس است.

پیوستن ایران به گروه کشورهای بریکس، منافعی برای دو طرف دارد. مساله مربوط به توافق بر سر موضع مشترک درباره نفت، از هر موضوعی مهم‌تر است. با ورود ایران و عربستان سعودی به بریکس، این امکان در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد تا به عنوان یک پلتفرمی دیگر برای ایجاد یک موضع تثبیت‌شده در زمینه تولید نفت عمل کند؛ این رویداد موجب می‌شود که بریکس در جایگاه یک افزوده منطقی به سازوکارِ کنونی اوپک‌پلاس (OPEC+) عمل کند.

ازدیدگاه ایران و روسیه، احتمالاً تحریم‌ها یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار دو طرف خواهد بود. ورود عربستان سعودی و ایران به بریکس در آینده نزدیک به عادی‌سازی بیشتر روابط ایران و عربستان سعودی کمک خواهد کرد؛ عادی‌سازی روباط تهران و ریاض برای روسیه نیز مفید است، زیرا مسکو واقعاً علاقه‌مند به عادی‌سازی روابط بین دو شریک اصلی خود در غرب آسیاست. عادی‌سازی روابط ایران و عربستان تعامل تجاری، اقتصادی و سیاسی روسیه با تهران و ریاض را تسهیل کند.
برچسب ها: رییسی ، پوتین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها