امروز يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
مقام روس:
الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه در شبکه تلویزیونی روسیه ۱ گفت: توافقنامه بین‌دولتی روسیه و ایران برای استفاده از منطقه آزاد تجاری در آینده نزدیک امضا می‌شود.
به گزارش کانون از خبرگزاری "تاس", وی توضیح داد: در آینده نزدیک چندین سند مهم میان ایران و روسیه امضا خواهد شد. در ماه دسامبر ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری بین توافق خواهند کرد و ما به سرعت با یک توافق بین دولتی از این منطقه استفاده خواهیم کرد.
نواک خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در دیدار خود فهرست کامل روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور، روابط مالی و بانکی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا, آیت‌الله رئیسی بررسی و پیگیری توافقات دو کشور در بخش‌های اقتصادی و تجاری و همچنین بحث و تبادل نظر درباره آخرین وضعیت غزه با تاکید بر ضرورت توقف فوری حملات و رفع محاصره این منطقه را از جمله مهمترین محورهای دیدار خود با رئیس جمهور روسیه عنوان کرد.

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» روز جمعه پس از بازگشت از سفر فشرده یک روزه به روسیه در سخنانی به تشریح نتایج این سفر پرداخت و گفت: این سفر فرصت خوبی برای دیدار و مذاکره با رئیس جمهور محترم و مسئولان عالی‌رتبه روسیه بود و در جریان این دیدارها درباره مسائل مورد نظر دو کشور به ویژه در بخش‌های انرژی، کشاورزی، ترانزیت و همکاری‌های مسیر شمال-جنوب به عنوان مهمترین محورهای همکاری میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس جمهور همچنین موضوع فلسطین را از جمله مهمترین محورهای مذاکرات با طرف روسی در این سفر عنوان کرد و گفت: اقدام فوری در جهت توقف سریع بمباران‌ها علیه مردم مظلوم غزه، رفع محاصره این منطقه و احقاق حقوق ملت فلسطین به عنوان نکات اشتراکی و مورد تاکید طرفین در این مذاکرات مطرح شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان از نهایی شدن مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد و گفت: در قالب توافقنامه جدید، به‌ جز کالاهای حساس، هیچ محدودیتی در تجارت بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا وجود نخواهد داشت.

«عزیز منصوری» در نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز اظهار کرد: کشورمان به‌مدت سه سال در قالب موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعالیت می‌کرد و امکان تجارت ۸۶۲ قلم کالا با تعرفه ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود داشت، اما اکنون شاهد تحقق موافقتنامه تجارت آزاد خواهیم بود که در نوع خود اولین موافقتنامه تجاری آزاد ایران است که عملیاتی خواهد شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در پنجم ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و ا

ز نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافق نامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصائی اوراسیا در حال انجام است.

تجارت بین اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۱میلادی ۷۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و از پنج میلیارد دلار گذشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها