امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
لحظه‌به‌لحظه با «طوفان الاقصی» / روز شصت‌و دوم؛
حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به غزه امروز هم ادامه یافت که بر اثر آن شماری دیگر از ساکنان این باریکه شهید و برخی دیگر زخمی شدند.
به گزارش کانون به نقل از مهر رژیم صهیونیستی که از دست یابی به اهداف خود در جنگ غزه ناکام مانده و متحمل تلفات و خسارات سنگین در جریان نبردهای شدید با مبارزان مقاومت شده است، به بمباران مناطق مختلف غزه ادامه داده که بر اثر آن شماری زیادی از غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان به شهادت رسیده و برخی دیگر هم زخمی شده اند.
هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در نبرد با مقاومت

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به هلاکت دو نظامی دیگر این رژیم در نبردهای جاری در نوار غزه اذعان کرد.

آژیر خطر در الجلیل به صدا درآمد

منابع عبری اعلام کردند که آژیر خطر در کریات شمونه و مرگلیوت در الجلیل علیا در نزدیکی مرز لبنان به صدا درآمده است.

بمباران شدید النصیرات

 ارتش رژیم صهیونیستی حملات شدیدی به اردوگاه النصیرات در مرکز این باریکه انجام داد که بر اثر آن دست کم چهار فلسطینی به شهادت رسیدند.

حمله به منزلی در اردوگاه یبنا

منابع بیمارستانی اعلام کردند: بر اثر حمله به منزلی در اردوگاه یبنا در رفح در جنوب غزه شماری شهید و برخی دیگر زخمی شدند.

شهادت ۳ کودک در حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به اردوگاه المغازی

همچنین بر اثر حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به منزلی در اردوگاه المغازی در غزه چهار غیرنظامی شهید شدند که در میان آنها سه کودک وجود دارد.

گلوله باران شرق خان یونس از سوی توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی

همزمان توپخانه رژیم صهیونیستی محله های شرق شهر خان یونس در جنوب غزه را گلوله باران کرد.

شهادت یک خبرنگار دیگر در حملات اشغالگران به غزه

سعید الشوربجی خبرنگار فلسطینی در ادامه حملات اشغالگران اسرائیلی به نوار غزه به شهادت رسید. الشوربجی و اعضای خانواده‌اش در حملات شب گذشته به خان یونس شهید شدند. به این تریب، شمار شهدای خبرنگار در غزه از آغاز جنگ تاکنون به ۸۱ نفر افزایش یافت.

گوترش ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل را فعال کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود، ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیتِ این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به «فروپاشی کامل و قریب‌الوقوع نظم عمومی» در نوار غزه هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل در نامه بی‌سابقه خود به شورای امنیت بار دیگر بر لزوم برقراری «آتش‌بس بشردوستانه» در باریکه غزه تاکید کرده است. به گفته آنتونیو گوترش «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بشردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل در نامه خود برای اولین بار از آغاز فعالیتش در این سمت به ماده ۹۹ منشور ملل متحد استناد کرده است.

این ماده به دبیرکل سازمان ملل متحد امکان می‌دهد توجه اعضای شورای امنیت را به موضوعی که ممکن است «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر بیاندازد» جلب کند.

گوترش در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند.

وی در نامه خود به رییس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینی ها و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.

گفتنی است این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

اعتراض رژیم صهیونیستی به نامه دبیر کل سازمان ملل

الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شدیدا به نامه بی سابقه دبیر کل سازمان ملل بر اساس ماده ۹۹ منشور این سازمان به شورای امنیت برای اقدام فوری در جهت برقراری آتش بس در غزه اعتراض کرد.

کوهین گفت: دبیر کلی گوترش در سازمان ملل خطری برای صلح جهانی است!

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که درخواست گوترش برای فعال‌سازی ماده ۹۹ سازمان ملل حمایت از حماس است.

بورل خواستار همسویی اروپا و دیگر اعضای شورای امنیت با درخواست گوترش شد

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از کشورهای اروپایی و دیگر اعضای شورای امنیت خواست با دعوت دبیرکل سازمان ملل در مورد غزه همراهی کنند.

بورل تصریح کرد که شورای امنیت باید برای جلوگیری از فروپاشی کامل اوضاع انسانی در غزه دست به اقدام و تحرکی فوری بزند.

سناتور آمریکایی: غزه با تسلیحات آمریکایی بمباران می‌شود

کریس وان هولن سناتور دمکرات آمریکا تاکید کرد: طی ۸ هفته جنگ در غزه، شاهد حجم گسترده‌ای از ویرانی، قتل و کشتار و آواره شدن فلسطینیان بودیم. هم اکنون در غزه از توپ‌ها و بمب‌های آمریکایی استفاده می‌شود و ما بهای آن را پرداخت کردیم.

وی گفت در تلاش برای تهیه لایحه‌ای خواهد بود که استفاده هر کشوری از سلاح‌های آمریکایی را به رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی مشروط سازد.

همچنین لیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست آمریکا نیز گفت: قتل و کشتار بیش از ۱۵ هزار نفر در غزه، شکستی اخلاقی برای اسرائیل است.

نشست شورای امنیت در رابطه با جنگ در غزه

آکسیوس از نشست شورای امنیت برای بررسی جنگ در غزه خبر داد.

منبع مذکور تاکید کرد که این نشست روز جمعه به دنبال درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت برای تحرک و اقدام فوری جهت جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای انسانی در غزه برگزار می‌شود.

بالاگرفتن اختلافات بین مسئولان دولت رژیم صهیونیستی

رسانه عبری زبان معاریو به نقل از برخی منابع از بالاگرفتن اختلافات بین مسئولان دولت رژیم صهیونیستی خبر داد.

این روزنامه اشاره کرد که در پی درخواست اخراج بنی گانتز از کابینه جنگ، اختلافات در کابینه دولت شدت گرفته است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها