امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
کنعانی؛
سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال بلوکه کردم دارایی ایران در قطر از سوی دولت آمریکا گفت: آمریکا در چارچوب تعهدات خود و توافق انجام شده با واسطه با ایران در ارتباط با دارایی‌های ایران موظف است به تعهدات خود پایبند باشد. ما تضمین‌های لازم را گرفتیم.
به گزارش کانون به نقل از تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه 13 آذرماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

جامعه بین المللی نسبت به بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی مسئولیت جدی دارد

کنعانی درباره جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه گفت: استمرار جنایات در غزه و کرانه باختری را شدیداً محکوم می کنم. دردآور است که جنایات بی رحمانه رژیم علیه شهروندان فلسطینی با شدت باورنکردنی ادامه دارد. امروز صبح هم خبری منتشر شد که رژیم یکی دیگر از بیمارستان ها در غزه را مورد هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات چیزی جز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت نیست، یادآور شد: جامعه بین المللی نسبت به بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی مسئولیت جدی دارد و باید اقدام کند. با ملت مظلوم فلسطین ابراز همدردی می کنیم. احساسات ما شریک درد و غم خانواده هایی است که عزیزان خود را از دست دادند. برای مجروحان از خداوند شفای عاجل مسئلت داریم.

وی در خصوص مشارکت آمریکا در جنایت های رژیم صهیونیستی و اقدامات و پیگیری های ایران در این خصوص گفت: بسیار روشن است که عملیات طوفان الاقصی به عنوان اقدام مشروع در مقابل اشغالگران نشان داد که رژیم دارای هیمنه پوشالی است و پایه های امنیتی و سیاسی این رژیم به رغم همه ادعاها کاملاً لرزان است. این رژیم در پی شکست خود دست به انتقام گیری از شهروندان زد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به کشتار بیش از 16 هزار فلسطینی، اظهار داشت: دولت آمریکا در مقابل این همه کشتار در کنار رژیم قرار گرفته است. دور جدید حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در اتاق کابینه جنگ صهیونیستی حضور داشت.

پیغام های آمریکا مبنی بر اینکه به دنبال جنگ غزه نیستند کذب محض است

کنعانی افزود: دولت آمریکا عملاً در کنار رژیم اشغالگر ایستاده است. گزارش هایی از سوی آمریکا هم منتشر شده که آمریکا تسلیحات در اختیار رژیم قرار داده است. جای تاسف است. وزیر دفاع امریکا اشاره کرد که حمایت آمریکا از امنیت رژیم اسراییل قابل مذاکراه نخواهد بود و ما کمک ها را تسریع کردیم. صراحتاً اعلام می کند که امنیت رژیم غاصب برای دولت آمریکا اصل اساسی است و اینکه اشاره می کند کمک ها را تسریع کرده است.

وی با اشاره به اعتراف رسمی آمریکا که اصل جنگ علیه فلسطین است، اظهار داشت: این موضوع مورد توجه افکار عمومی و ملت ها است. نکته بعدی که این اظهارات با پیغام های آمریکا که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم، این کذب محض است. نمی تواند هم تسلیحات داد و هم وزیر خارجه آمریکا در اتاق جنگ حضور پیدا کند و ادعا کنند که به دنبال حفظ جان شهروندان هستیم.

شورای امنیت در ماجرای غزه گروگان آمریکاست

سخنگو این موضوع را یک دروغ آشکار خواند و افزود: ایران حمایت از مظلوم و ملت تحت اشغال فلسطین را برای خودش یک اصل انسانی و اولویت مهم تلقی می کند. باید این مورد توجه همه ملت ها از جمله سازمان ملل باشد.

کنعانی گفت: متاسفانه شورای امنیت در گروگان دولت آمریکا در بحث غزه است و نشان داده در انجام وظایف خود برای حفظ جان ملت فلسطین و حفظ صلح از توانایی برخوردار نیست و اینکه دولت آمریکا از میزبانی خودش در مقر سازمان ملل سواستفاده می کند.

وی با بیان اینکه ایران همه تلاش های خود را بکار بسته است، افزود: گفتگوهای ایران ادامه خواهد یافت و از هیچ سازوکاری دریغ نخواهد کرد. این مسئولیت جامعه جهانی است و اگر جنایت بدون مجازات باقی بماند تهدیدی برای بشریت است.

درباره دارایی های خود در قطر، تضمین های لازم را گرفته ایم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص طرح کنگره آمریکا برای مسدود سازی دارایی های ایران در قطر گفت: متاسفانه برخی نمایندگان آمریکا نشان دادند بیش از آنکه نماینده مردم آمریکا باشند نماینده لابی رژیم صهیونیستی هستند. اینکه کنگره آمریکا همانند دولت چشم بر جنایت علیه فلسطین ببندد و انگشت اتهام را علیه ایران نشانه بگیرد و تعهدات آمریکا را بخواهد نقض کند.

کنعانی با بیان اینکه این لایحه برای اینکه جنبه عملی بگیرد نیازمند تصمیم سنا و امضای رییس جمهور است، اظهار داشت: دولت آمریکا در چارچوب تعهدات خود و توافق انجام شده با واسطه با ایران در ارتباط با دارایی های ایران موظف است و باید به تعهدات خود پایبند باشد و عمل کند. ما تضمین های لازم را گرفتیم و بر مبنای اعتماد با آمریکا عمل نمی کنیم که نشان داده، قابل اعتماد نیست. دولت آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند و این منابع در دسترس ایران است.

وی درباره دیدار وزرای خارجه ایران و عمان در تهران گفت: روابط ما با عمان روابط دیرینه و پایدار و توسعه یافته است. این روابط در همه زمینه دارای ابعاد مختلف مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است. در گفتگوهای دیشب هم موضوعات روابط دوجانبه اعم از اقتصادی و تجاری مورد مشورت قرار گرفت. به ویژه اینکه در آستانه برگزاری بیستمین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور قرار داریم و هم اینکه در منطقه با مسئله بسیار مهم فلسطین رو به رو هستیم.

عمان نسبت به موضوع رفع تحریم ها علیه ایران اهتمام زیادی دارد

سخنگو مسئله فلسطین را مورد اهتمام جدی دو کشور دانست و اظهار داشت: محاصره ظالمانه غزه باید رفع و کمک های انسانی ارسال شود. این مواضع مشترک دو کشور است. دو کشور متفق هستند آنچه در حال انجام است، قابل تحمل نیست و متفق هستند جامعه بین المللی در این زمینه مسئولیت فوری دارد و در استمرار مشورت دو کشور اینکه تلاش های دیپلماتیک خود را در همه سطوح تقویت کنیم و تا حصول نتیجه ادامه دهیم.

کنعانی ادامه داد: دولت عمان نشان داده مواضع عادلانه ای دارد و همواره مسئولانه عمل کرده است. موضوع گفتگوهای دیشب، موضوعات دوجانبه و مسئله فلسطین بود، اما دولت عمان با سوابق ابتکار عمل ها همچنان نسبت به موضوعات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد و ایران از اهتمام عمان قدردانی می کند و به چنین ابتکارهایی با استقبال نگاه می کند.

موضع عراق در قبال غزه قوی و درست بود

وی در خصوص سفر نایب رئیس مجلس عراق به ایران و سفر سردار باقری به عراق و همکاری های ایران گفت: در خصوص سفر پارلمانی عراق به ایران و هیئت نظامی ایران به عراق در استمرار همکاری های خوب و سازنده میان دو کشور در زمینه های مختلف است. موضوع مهم مورد گفتگو در دیدار هیئت پارلمانی در تهران مسئله فلسطین و نحوه استفاده از ظرفیت های دو کشور برای حمایت از فلسطین بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای تحولات جاری دولت و ملت عراق موضع قوی و درستی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی داشتند.

کنعانی تلاش های عراق برای تحرکات منطقه ای را ارزشمند دانست، گفت: در سفر هیئت پارلمانی مشورت های خوبی صورت گرفت. در ارتباط با همکاری های نظامی و سفر هیئت نظامی ایران به عراق در استمرار همکاری های دو کشور و جهات نظامی و دفاعی این سفر انجام شد. دو کشور در ارتباط با امنیت در منطقه منافع مشترک دارند.

وی امنیت مرزهای دو کشور را حائز اهمیت خواند و افزود: دو کشور برای تبدیل مرزها به مرزهای امن تاکید دارند. همچنین همکاری های نظامی و دفاعی خوبی بین طرفین در طول سالیان گذشته وجود داشته است. امنیت در منطقه برای دو کشور با اهمیت است. 

حضور نیروهای فرامنطقه ای در آبهای منطقه مخل ثبات است

سخنگو در خصوص امنیت در منطقه با بیان اینکه این یک مقوله یکپارچه است، گفت: ایران همواره تاکید کرده که کشورهای منطقه می توانند امنیت را برای منافع مشترک تامین کنند. حضور نیروهای فرامنطقه ای در آب های منطقه مخل ثبات است، مضافاً اینکه طرف هایی هستند که با حضور در گذرگاه های منطقه ای حاشیه ای امن برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند.

برخی به دنبال کشاندن آژانس بین المللی انرژی اتمی به سمت رویکرد سیاسی هستند

کنعانی ادامه داد: طبیعی است، طرف های منطقه ای رفتار آمریکا را رصد می کنند. دولت آمریکا نمی تواند واکنش ها را با اتهام زنی به دیگر طرف ها متوجه کسی غیر از خود کند. حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی مخل امنیت منطقه ای است و دولت ها این رویکرد را مورد توجه دارند و واکنش نشان می دهند.

وی در خصوص مذاکرات وزیر خارجه با جوزب بورل و همچنین اظهارات گروسی در قبال مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ما از مدیرکل آژانس انتظار داریم مواضع خود را در چارچوب مسائل حرفه ای و بدور از شائبه سیاسی مطرح کند. برخی طرف ها هستند که می خواهند آژانس را به سمت رویکرد سیاسی ببرند.  

بر اساس برجام، تعهدات دو طرفه است

سخنگو ادامه داد: در ارتباط با نکات مطرح شده و موضوعات آقای وزیر با بورل، موضوعات سیاسی ما با اروپا قابل توجه است و متاسفانه اروپا در ارتباط با مسائل ایران با مواضعی که بعضاً اتخاذ می کند یک رویکرد غیرسازنده در ارتباط با همکاری های ایران و آژانس است. بارها تاکید کردیم که ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و گزارشات آژانس هم صدق می‌کند، این آمریکا بود که یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های زیادی علیه ایران اعمال کرد.

کنعانی با بیان اینکه طبیعی است که چنین اقداماتی نقض صریح قطعنامه 2231 محسوب می شود، تصریح کرد: نکته بعدی اینکه بر اساس خود برجام تعهدات، متقابل است. ایران پس از یکسال خویشتنداری و بی عملی دولت های اروپایی، حقوق خود را ذیل بندهای 26 و 36 برجام اعمال و گام های جبرانی را اتخاذ کرد.

وی افزود: مواضعی که آژانس و تروییکای اروپایی مطرح کردند به معنای نادیده گرفتن واقعیات گفته شده است و هیچ توجهی به عدول آمریکا از تعهدات خود ندارند و اتهامات یکجانبه ای را علیه ایران مطرح می‌کنند.

ایران به مواضع خوب برخی کشورهای اروپایی در قبال غزه توجه دارد

سخنگو با بیان اینکه این تصریحات به آقای بورل منتقل شد و بحث همکاری ها با آژانس مورد تبیین قرار گرفت و اینکه ایران به همکاری های خود با آژانس ادامه می دهد و اینکه برخی طرف های اروپایی نباید با استفاده از اجلاس هاس آژانس به دنبال اتخاذ و رویکرد سیاسی علیه ایران باشند، اظهار داشت: در خصوص فلسطین هم دیدگاه های ایران با آقای بورل مطرح شد و ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در قبال بحران غزه توجه دارد.

ایران هیچ اقدامی علیه نیروهای مستشاری خود را بدون پاسخ نمی گذارد

کنعانی در پاسخ به سوال تسنیم درباره شهادت دو تن از مستشاران ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: ایران در ارتباط با هرگونه تعرضی که به منافعش در منطقه وارد شود پاسخ می دهد و پاسخ خواهد داد. هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و همچنین نیروهای مستشاری ما بدون پاسخ نخواهند ماند. ایران هیچ اقدام ضد ایرانی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

نظر ایران درباره نشست آتی شورای امنیت و گزارش دبیر کل درباره برجام 

وی در خصوص نشست آتی شورای امنیت و بررسی گزارش دبیرکل در خصوص برجام گفت: من در ارتباط با رخدادهای آتی پیشگویی نمی کنم و این موضوع فنی و تخصصی است و دیدگاه و عملکرد ایران روشن و واضح است. در ارتباط با برجام، ایران دیدگاه روشنی دارد و این دیدگاه ها در گفتگو با طرف های ذی ربط مطرح شده است.

سخنگو ادامه داد: دیدگاه های ایران بر مبنای  حقوقی متقنی استوار است. استدلال قوی هم داریم و از گفتگو فرار نکردیم و به روند مذاکره مادامی که تامین کننده منافع ایران باشد پایبند هستیم و رویکرد های سیاسی که قبلاً طرف های دیگر تجربه کردند، هشدار می‌دهیم تکرار نکنند.

رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آینده جنگ علیه غزه گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش دامنه جنگ است و یک شکست غیرقابل ترمیم را تجربه کرده است. آنچه ما درک می کنیم این است که رژیم در پرتو استمرار جنگ نه تنها شکست خود را در 7 اکتبر جبران نمی کند بلکه شکست های دیگری را تجربه خواهد کرد.

کنعانی با بیان اینکه استمرار جنگ هیچ پیروزی در میدان برای رژیم در پی نخواهد داشت و رژیم صهیونیستی هیچ جایگاهی در افکار جهان ندارد، اظهار داشت: از ماهیت تروریستی رژیم جز اقدامات تروریستی متصور نیست. اینکه چه سناریویی متصور است، قابل پیش بینی نیست، اما ما هیچ پیروزی نظامی برای رژیم تصور نمی کنیم. در ارتباط با جنایات جنگی رژیم، جامعه جهانی مسئولیت دارند و باید به وظایف خود عمل کنند. آنانی که از رژیم حمایت می کنند در ارتباط با اقدامات رژیم مسئولیت دارند. امیدواریم که جامعه جهانی توجه کند.

تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است و در گفتگو با کشورها آن را دنبال می کنیم

وی در خصوص کارگروه تحریم رژیم اسراییل در وزارت خارجه گفت: توضیحات آقای باقری کامل بوده است. تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است. رژیمی که هم تروریستی است و هم مرتکب جنایات بی شمار جنگی است.

سخنگو با بیان اینکه طبیعی است که جامعه بین المللی مسئولیت دارد، اظهار داشت: وقتی سازمان ملل نمی تواند به وظایف خود عمل کند، دولت ها مسئولیت دارند. ایران تحریم رژیم را یک اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از ملت فلسطین تلقی می‌کند. بر همین مبنا و تاکید مقام معظم رهبری، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و گفتگوها انجام شده است.

کنعانی ادامه داد: ایران سلسله گفتگوهایی را با برخی کشورها انجام داده و این تلاش های دیپلماتیک ماست. حمایت از فلسطین یک اصل اخلاقی است و ایران تلاش های خودش را انجام می دهد و امیدوار است دیگران هم بپیوندند.

امیرعبدالهیان به روسیه می رود

وی در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو گفت: این نشست در چارچوب نشست های کشورهای حاشیه دریای خزر انجام می شود و آقای امیرعبداللهیان هم برای شرکت در نشست به مسکو سفر می‌کنند.

سفر رئیس جمهور کوبا به ایران به دعوت رئیسی انجام گرفت

سخنگو در خصوص سفر رئیس جمهور کوبا به تهران گفت: این سفر در چارچوب دعوت آقای رئیسی از رئیس جمهور کوبا انجام شده است. در چارچوب سفر رئیس جمهور به کوبا، این سفر انجام شد و روابط ما رو به پیشرفت است. اراده خوبی در این خصوص وجود دارد. دو کشور رویکردهای خوبی در مواضع مشترک داشتند و ما همواره شاهد وجود دیدگاه های مترقی و اثرگذار در حوزه لاتین بودیم.

ایران نیروهای سنتکام را تروریستی می داند

کنعانی در خصوص اتهام زنی سنتکام به ایران گفت: ما نیروهای سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می کنیم و حضور آنان در منطقه همواره مخل آرامش در منطقه بوده است. ادعاهای مطرح شده بدون سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد و از منظر ایران فاقد ارزش است.

وی افزود: ما معتقدیم که آمریکایی ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی ثباتی متهم کنند. آمریکا در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعاهای واهی نه علیه دولت ها و نه گروه های مقاومت هستند.

ادعای آمریکا مبنی بر ارسال پهپاد از ایران به یمن فرافکنانه است

سخنگو با بیان اینکه گروه های مقاومت در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی از ایران نه دستور می گیرند و نه ما دستوری می دهیم، اظهار داشت: آنان بر اساس منافع ملت خود تصمیم می گیرند و پاسخ آنان در واکنش به حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی است. ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به یمن از آن دست اظهارات و ادعاهای فرافکنانه است و برای سرپوش گذاشتن بر جنایت های رژیم صهیونیستی صورت می گیرد و ما توصیه می کنیم که آمریکا حمایت های خود از رژیم صهیونیستی را پایان ببخشد.

وی درباره جنایت های رژیم صهیونیستی گفت: دیدگاه ما روشن است. استمرار جنایت در فلسطین بدون واکنش نخواهد بود. ملت فلسطین استوار است و اگر رژیم اهل عبرت بود از تجربه های گذشته خود درس می‌گرفت. اکنون با نیروی بزرگی به نام مقاومت در لبنان رو به رو هستند و در جریان تحولات اخیر هم آنان شعار احمقانه حذف حماس دادند.

رویای اشغال فلسطین عملی نخواهد شد

کنعانی را حماس نمادی از آزادی خواهی ملت فلسطین دانست و اظهار داشت: آنان نمی توانند استقلال خواهی را از ملت فلسطین سلب کنند. فلسطینی ها بر آزادی سرزمین خود تاکید می کنند و از منظر منشور ملل متحد مشروع است. رژیم صهیونیستی در آنچه که رویای آن را در سر دارد در گام اول با ملت فلسطین رو به روست. همچنین دیگر کشورها هم اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی رویای خودش را محقق کند و رویای اشغال فلسطین هرگز عملی نخواهد شد و ملت فلسطین با ایثار و مقاومت در مقابل این توسعه طلبی رژیم ایستاد.

سخنگو افزود: تداوم جنایات رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را از آرمان خواهی باز نخواهد داشت و همچنین دیگر ملت ها هم دست بسته نیستند.

ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته اند

وی در خصوص گزارش بلومبرگ درباره پیشنهاد عربستان به ایران برای سرمایه گذاری گفت: اخبار زیادی با اهداف خاص سیاسی در برخی رسانه های خاص منتشر می شود و توجهی به اینگونه مسائل نخواهیم کرد. روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته و دو کشور مصمم هستند مصالح خود را پیش ببرند و اسناد خوبی هم برای گسترش همکاری ها وجود دارد و ان شاالله تحقق پیدا خواهد کرد.

ایران رفتارهای دوگانه غربی ها در خصوص منافقین را نادیده نخواهد گرفت

سخنگو در خصوص میزبانی اروپا از منافقین گفت: موضع ما همان  است که اعلام کردیم. شعار مبارزه با تروریسم و در عین حال همکاری با تروریست های شناسنامه دار نه تنها در ایران بلکه در اروپا و آمریکا. سازمان تروریستی منافقین سابقه جنایت کارانه ای در خصوص ملت ایران دارد. لکه ننگ اینگونه اقدامات تروریستی با آب ناپاک برخی ها که بر دستان آنان می ریزند هرگز پاک نخواهد شد. ایران رفتارهای دوگانه را نادیده نخواهد گرفت.

وی مجدداً درباره روابط ایران و آژانس گفت: ما به چارچوب همکاری های فنی با آژانس در چارچوب همکاری های سازنده ای که داشتیم، پایبندم و به همکاری ها ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ادعاهای غربی ها نسبت به مسئله موشکی ایران گفت: برخی طرف ها برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ در فلسطین مایلند با طرح موضوعات انحرافی و برخی دغدغه های واهی، اذهان عمومی را به سمت دیگری منحرف کنند. آنهایی که دست در دست رژیم صهیونیستی قرار دادند و مرتکب جنایت شدند، مطمئن باشند ملت های جهان از واقعیات تلخ رخ داده در فلسطین منحرف نخواهند شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها