امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
رئیسی؛
رئیس جمهور گفت: همکاری‌های خوبی بعد از انقلاب اسلامی با کشور کوبا داریم و این همکاری‌ها نیز رو به توسعه است؛ همکاری در حوزه‌های علم و فناوری از جمله اقداماتی است که روند خوبی دارد.
به گزارش کانون به نقل از تسنیم، سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور صبح امروز بعد از استقبال و دیدار دوجانبه با "میگل دیاز کانل" رئیس جمهور کوبا که صبح امروز در مجموعه سعدآباد برگزار شد، طی سخنانی در نشست خبری؛ بعد از امضای تفاهمنامه‌های همکاری بین مقامات دو کشور، بیان کرد: سفر رئیس‌جمهور کوبا بعد از 21 سال بدون تردید تقطه عطفی در توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت خواهد بود.

وی افزود: ما نگاه‌های مشترک بسیاری با کشور کوبا داریم؛ در سفر بنده به کوبا مباحث خوبی بین دو طرف در کمیسیون مشترک دو کشور مطرح شد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما همکاری‌های خوبی بعد از انقلاب اسلامی با کشور کوبا داریم و این همکاری‌ها نیز رو به توسعه است؛ همکاری در حوزه‌های علم و فناوری از جمله اقداماتی است که روند خوبی دارد. یکی از جلوه‌های همکاری ما ساخت واکسن با همکاری کوبا بود که کار موفقی بود، هم‌چنین در حوزه بیوتکنولوژی و نانو کارهای خوبی در کشورمان انجام داده‌ایم که این حوزه می‌تواند با آن‌چه در کشور کوبا صورت می‌گیرد موجب تبادل شده و قراردادها و اسناد بین دو کشور می‌تواند به این همکاری‌ها جهت خوبی دهد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در حوزه کشاورزی، معدن، انرژی و سایر حوزه‌ها می‌توانیم همکاری داشته و اراده جدی بین مسئولان دو کشور برای توسعه روابط وجود دارد.

 رئیسی گفت: هر دو کشور (ایران- کوبا )  مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کنند؛ کوبا سال‌هاست مقابل سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند و مقاومت مردم کوبا قابل تقدیر است، این ایستادگی موجب تحریم‌هایی علیه کوبا شده، همچنانی که ملت عزیز ما مقابل نظام سلطه مقاومت می‌کند و تحریم شده است. تصور آمریکا و نظام سلطه این است که تحریم می‌تواند کشورها را وادار به تسلیم کند ولی این محاسبه آن‌ها نادرست است.

وی اضافه کرد: تبادل ظرفیت‌های کشورهایی که در تحریم قرار دارند می‌تواند موجب خنثی‌شدن تحریم‌ها شود. ما تصمیم گرفتیم روابط دو کشور ارتقا یابد که این از راه‌های مهم خنثی‌سازی تحریم‌هاست.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما و همه ملت‌های جهان متأسفیم که مردم فلسطین که می‌خواهند از وطن و زندگی‌شان دفاع کنند، مورد هجمه دشمنان هستند و رژیم صهیونیستی با نژادپرستی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت مردم فلسطین به شهادت می‌رساند و زن و کودک را به خاک و خون می‌کشد. حدود 6000 کودک و 4000 زن به شهادت رسیده‌، خانه‌های بسیاری ویران شده و مردم بسیاری آواره شده‌اند. این جنایات موجب تأسف همه شده و ما در مذاکرات دوجانبه حمایت از مردم فلسطین را مورد تأکید قرار دادیم.

رئیسی تصریح کرد: تأسف‌بار اینکه آمریکا و غرب از این جنایات دردناک حمایت می‌کنند؛ مدعیان دفاع از حقوق بشر چگونه از جنایت علیه بشریت حمایت می‌کنند؟ تأسف‌بارتر اینکه نظامات بین المللی ناکارآمد هستند و هیچ‌کدام نتوانستند این ماشین جنگی که آمریکا در اختیار رژیم صهیونیستی گذاشته را متوقف کنند و سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه عرب و سایر نهادهای جهانی کارآمدی خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: ما در مذاکرات‌مان به این نقطه رسیدیم که نظام ناعادلانه جهانی باید پایان یابد و باید دنبال شکل‌دهی نظام عادلانه جهانی باشیم که در پرتوی آن، از مظلوم دفاع شده، ظالم سرجای خود بنشیند و از ظلم جلوگیری شود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: هر دو کشور هم‌نظر هستیم که باید ائتلافی برای حمایت از فلسطین با همه کشورهای همسو برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در قاره‌های مختلف شکل بگیرد تا از حقوق مردم فلسطین حمایت کند.

رئیسی گفت: اسناد امضاشده بین دو کشور با همت همکارانم در وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها و هم‌چنین با همکاری مسئولان کوبایی اجرایی شده و آثارش به نفع دو ملت نمایان شود.

** ایران دوست و برادر ما در خاورمیانه است

در ادامه این نشست خبری، "میگل دیاز کانل" طی سخنانی اظهار داشت: این بازدید از ایران برای ما دارای معنای بالایی است و برای تحقق به اهداف مد نظر دو کشور انجام شده است. این دیدار در راستای تداوم موضوعات همکاری ماست.

وی ادامه داد: این دیدارها به توسعه روابط تاریخی و همکاری‌هایی که بین دو کشور در حوزه‌های مختلف جریان داشته، کمک می‌کند. روابط دو کشور بر پایه احترام متقابل برقرار شده و بیش از 40 سال از عمر آن می‌گذرد.

 رئیس جمهور کوبا بیان کرد: این دیدار پس از گذشت بیش از 20 سال از آخرین دیدار فرمانده فیدل کاسترو از تهران صورت می‌گیرد و در راستای تداوم روابط دوستانه‌ای است که فرمانده‌ی ما رائول کاسترو در دوران خود پیگیر بودند.

"میگل دیاز کانل" اظهار داشت: تأکید می‌کنیم که ایران کشور دوست و برادر ما در خاورمیانه است. بعد از مذاکرات سودمند و اثربخشی به امضای شش سند همکاری دست یافتیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بر محکومیت قاطع از سوی کوبا علیه اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا در امور داخلی ایران تأکید کردیم. حمایت خود از حق مشروع ایران برای تعیین سرنوشت و حق حاکمیت را عنوان کردیم.

رئیس جمهور کوبا بیان کرد: هم‌چنین ابراز قدردانی خود از حمایت همه‌جانبه ایران از کوبا برای مبارزه با محاصره ظالمانه آمریکا را اظهار کردیم. از حمایت ایران برای انتخاب کوبا به‌عنوان رئیس‌دوره‌ای گروه 77 تشکر می‌کنیم و قدردان رأی مثبت ایران در نامزدی کوبا در شورای حقوق بشر هستیم.

"میگل دیاز کانل" گفت: به ایران بابت عضویت در گروه بریکس تبریک می‌گوییم. هم‌چنین با تعهد تمام، اراده مشترک ایران و کوبا بر تلاش فوری در سطح بین‌المللی برای محکومیت نسل‌کشی ملت فلسطین را اعلام می‌کنیم. هم‌چنین محکومیت کشتار هزاران نفر از سوی اسرائیل و مطالبه یک آتش‌بس فوری را مطرح می‌کنیم تا شرایط برای تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی ایجاد شود.

وی ادامه داد: ما در این سفر حامل سلام ملت کوبا به ملت ایران هستیم؛ اطمینان داریم با توافقات امروز، شرایط و پروژه‌های تأمین منافع دو ملت ادامه می‌یابد.
برچسب ها: ایران ، کوبا ، رئیسی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها