امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
جلسه کمیته فرهنگی کانون در هفته نخست آذر ماه ۱۴۰۲ در محل کانون انجمن فارغ التحصیلان شبه قاره برگزار شد.
به گزارش کانون جلسه کمیته فرهنگی کانون در هفته نخست آذر ماه ۱۴۰۲ در محل کانون انجمن فارغ التحصیلان شبه قاره برگزار شد.
در ابتدای این جلسه سعید سید بنی هاشمی سفیر اسبق ایران در مجارستان از بنگلور و خاطراتشان بویژه در خصوص شهید جواد یوسفی صحبت کردند اما بحث اصلی ایشان هوش مصنوعی بود.
وی با اشاره به این موضوع که هوش مصنوعی یک دوره جدیدی بعد از اینترنت است که تحولاتی را در دنیا به وجود آورده و روز به روز پدیده ها وکارهای  جدید ارائه می دهد، گفت: بیگ دیتا همان دانایی است که هر روز متحول می شود و تغییراتی را ایجاد می کند . هوش مصنوعی ابزاری است در کنار هر فرد دیپلمات، پزشک و قاضی و ترس ما از اینکه هوش مصنوعی بر ما غلبه خواهد کرد یک هزارم ترسی است که در کمترین زمان بهترین خروجی را داشته باشیم. بنابر این در هوش مصنوعی نمی خواهیم درباره تکنیک صحبت کنیم بلکه در باره کارها صحبت می کنیم .
 وی ادامه داد: مثلا هوش مصنوعی مقالات را داوری می کند در نقطه گذاری کمک می کند و حتی کمک می کند در کدام نشریات این مقالات را ارائه بدهیم، اگر ما سالی یک مقاله می نویسیم با استفاده از هوش مصنوعی سالی چهار مقاله خواهیم نوشت. هوش مصنوعی یا متاورس از بانک جهانی و جاهای مختلف اطلاعات بخصوص اطلاعات جمعی در دنیا را در اختیار ما می گذارد. 
بنی هاشمی ادامه داد: هوش مصنوعی  یا متاورس برای نخستين بار در سال ۱۹۵۶ استارت خورد، پیدایش آن اولین بار در امریکا بود. قرار بود هوش مصنوعی در بازیهایی مثل شطرنج انسان را در ده سال شکست بدهد .اما پیشرفت سریع کرده و توانست انسان را در بازده زمانی کوتاهتری شکست بدهد . هسته هوش مصنوعی دیتا و الگوریتم و کامپیوتر و مختصات الکترونیک هست . از سال ۲۰۱۰تا الان هوش مصنوعی خطاهایی داشته اما الان کاهش یافته است . هوش مصنوعی بر اساس نتایج آزمایشگاهی و داروها  نتیجه می گیرد که باید از چه داروهایی برای مریض استفاده کرد . قوه قضاییه وسایر ارگانها این اطلاعات را گرفته و روی آن  کار می کنند و آنالیز می کنند .
وی افزود: هوش مصنوعی امروزه در خصوص روابط بین الملل، حتی آینده حماس و اسرائیل را پیش بینی می کند حتی قادراست  در خصوص فرهنگ ایران در روابط بین الملل با توجه به ویژگی‌های  که ایران دارد پاور پوینت درست  کند . هوش مصنوعی حتی کتابهایی تولید می کند، متن و صوت را تبدیل به زبان ماشین می کند . این تحقیقات فنی است و الگوریتم روی آن می گذاریم و فرقی نمی کند چه باشد اقتصاد بورس یا پرونده قضایی باشد نکته مهم بحث این است که  اگر هکرها اطلاعات  را هک کنند شما نمی توانید به نتایج متقن برسید . امنیت اطلاعات بدون هوش مصنوعی خطرناک است . اسرائیل و آمریکا بزرگترین سرور آی تی ام هستند، بزرگترین و تاب ترین هوش مصنوعی را دارند. 
سفیر اسبق ایران در مجارستان گفت: هوش مصنوعی، دنیا و عصر آینده است و اگر ما نباشیم فردا خیلی دیر است . امکان گزارش نویسی با هوش مصنوعی هم هست. ما آماده ایم کارمان را در خدمت دولت قرار بدهیم . فردا جای آزمون و خطا نیست . باید دولت مردان هوش مصنوعی را در کنار حکمرانی خود قرار بدهند.
از ایران در دوره لیسانس و فوق لیسانس فارغ التحصیلان زیادی داریم که برای دوره دکتری رفته اند . از بسیاری شرکتهای دانش بنیان مهاجرت می کنند و فضا باید فضای رقابتی باشد . ما در ایران  استعدادهای خوبی در هوش مصنوعی داریم . اما باید مدیریت امیر کبیری داشته باشیم تا از آنها استفاده بکنیم . در یونسکو هوش مصنوعی را کپی رایت نمی دانند چون جای رفرنس ندارد . رفرنس را می گیرد و گاهی مقاله می نویسد . من دیتا می دهم و نتیجه می گیرم . کاربرد هوش مصنوعی را می شود در آموزش استفاده کرد .  


در ادامه آقای دکتر متکی ضمن تشکر از سخنران برنامه فرمودند: ایشان موقعی که من عازم ژاپن بودم رمزی کردن مطالب را درس می دادند . من زمانی که خارج بودم از ایشان خواهش کردم که بیایند و به ما کمک کنند چند سالی مدیر رمز محرمانه بودند بعد یک روز نماینده وزارت خارجه گفت دشمن رمزهای شما را باز می کند ایشان را صدا کردم و گفتم آقای بنی هاشمی سعی کنید رمزهای وزارت اطلاعات را باز کنید، ایشان کار رمز را پیچیده و محرمانه کردند و به مجارستان رفتند . در سال ۱۹۵۰ هوش مصنوعی را در آمریکا استفاده می کردند. در قدیم می گفتند این موبایل ها که تازه به ایران آمده بود را در پنتاگون استفاده می کردند . رهبر انقلاب گفته اند شما به تولید علم رو بیاورید . در حوزه دفاعی تقریبا به خود کفایی رسیدیم . تقید آقای دکتر بنی هاشمی به علم آموزی از زمان دانشجویی شان بوده و امروزه مایه مباهات کشور هستند و ما افتخار می کنیم به این دانشمندان که خوش درخشیدند . 
دکتر متکی ادامه داد: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، فوکوشیما که جنگ تمدن ها  مطرح کرده بود یک نظریه ای را مطرح کرد که اکنون که دموکراسی غرب با فروپاشی مواجه شده، با دشمنی روبروست و او آن را اسلام ذکر می‌کند از آن زمان غرب تمام تلاش‌ها را علیه اسلام انجام  داده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری چندسال قبل از ناتوی فرهنگی نام بردند، غرب در ۴۵ سال پیش نطفه ای به نام اسرائیل کاشت و این مجموعه از پروتکل‌های اسرائیل معروف است. کتاب گلدان مایر را که می‌خوانید، می‌گویند ما کل جهان را در نظر داریم و کل دنیا را می‌خواهیم بگیریم و این نیل تا فرات شعار اولیه ما بود.
وزیر اسبق امور خارجه با توجه به سیاست‌ها، برنامه ها و وحشی‌گری‌های اسرائیل در دوران شارون و نتانياهو علیه مسلمانان، گفت: در واقع فلسطین به عرصه برخورد این دو تمدن تبدیل شد و این‌ها تصورشان این بود که هر آنچه که به عنوان مقاومت مطرح شد اسرائیلی‌ها در دهه های شصت و هفتاد  در نقاط مختلف دنیا اینها را ترور می کردند، نزاعی بود که هویت نداشت الا اینکه تمکین نمی کردند و مخالفت می کردند.
وی ادامه داد: غربی‌ها در آغاز هزاره جدید فکر کردند که اینجا میدان نبرد خوبی است که با همه شرق که مقاومت هست باید درگیر شوند نتیجه این جنگ می‌توانست بگوید ما در چه شرایطی هستیم و فلسطینی ها احساس می‌کردند که در یک زندان روباز جهان دارند به مرگ تدریجی دچار می‌شوند. در عرض ۱۵ سال ۱۳۰۰۰ نفر را به شهادت رساندند و فلسطینی ها ۳۱۵ نفر اسرائیلی را در ۲۵ سال کشتند. این‌ها تصمیم گرفتند که جنگ را نامتقارن بکنند و طراحی طوفان الاقصی با این دیدگاه صورت گرفت و بزرگترین حقارت اسرائیل عدم اطلاع از این طوفان الاقصی بود. سید حسن نصراله از این جنگ بعنوان مقدس‌ترین جنگ  نام برد .
حضرت آقا گفتند اهانت به فلسطین هست که بگوییم کسی این‌ها را تحریک کرده این ها خود فلسطینی ها هستند که این کار را می‌کنند. به نظر می آید این اتفاق نشانگر تمام جبهه حق در مقابل باطل بود، نماینده اسلام بالنده و شکست سمبل غرب و یک اسطوره ای را ترسیم کرد که گویی تجلی حماسه عاشورا پس از ۱۴۰۰ سال بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها