امروز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۳
کد خبر: ۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
بسته شدن کامل گذرگاه رفح با ازسرگیری موج جدید حملات رژیم صهیونیستی پس از پایان آتش‌بس، اوضاع معیشت مردم غزه را وخیم‌تر کرد.
به گزارش کانون به نقل از فارس، رژیم صهیونیستی جمعه گذشته به محض پایان یافتن آتش‌بسی که یک هفته به طول انجامید، بار دیگر محاصره نوار غزه را تشدید کرده است و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح در مرز با مصر می‌شود.

با توجه به اینکه در همان یک هفته آتش‌بس هم کمک‌های محدودی وارد نوار غزه شد، مشکل کمبود کالاهای اساسی و از جمله نبود گاز پخت و پز به قوت خود باقی است. این امر بسیاری از خانواده‌ها را بر آن داشته است تا در سایه شرایط زندگی بسیار سخت به اجاق‌های هیزمی متوسل شوند.

با شروع آتش‌بس موقت پس از گذشت یک ماه و نیم مقادیر بسیار محدودی گاز پخت و پز و سوخت وارد نوار غزه شده بود که مردم در مناطق جنوب نوار غزه با ایستادن در صف‌های طولانی توانسته بودند تنها یک سیلندر از آن را پر کنند که آن هم دوباره تمام شده است، افزون بر اینکه بسیاری از آوارگان به همین مقدار اندک هم دست نیافتند.

در طول روزهای قبل از آتش‌بس، ساکنان به جمع آوری چوب برای پخت و پز یا استفاده از گاز پخت و‌ پز برای کار کردن خودروها، به ویژه خودروهایی که با گازوئیل کار می‌کردند، متکی بودند که بسیاری را به یاد سال‌های اول محاصره رژیم صهیونیستی بر نوار غزه در سال ۲۰۰۷ انداخته بود که برای غلبه بر بحران به هر راهکاری متوسل می‌شدند، افزون بر اینکه با هر تجاوز نظامی تازه رژیم صهیونیستی مشکلات غزه دوچندان شده است.

در وضعیت قبل از آغاز حملات رژیم صهیونیستی، روزانه ۵۰۰ کامیون حامل همه نیازهای تجاری، غذایی، بهداشت، سوخت و گاز وارد نوار غزه می‌شد که شامل ۴۰۰ هزار لیتر بنزین و گازوئیل و نزدیک به ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن گاز پخت و پز بود.

احمد النجار، شهروند فلسطینی است که می‌گوید در یکی از روزهای آتش‌بس بیش از 10 ساعت را در صف مقابل یکی از پمپ بنزین‌های جنوب نوار غزه منتظر مانده تا کمی سوخت برای خودروی خود دریافت کند، اما به دلیل ازدحام شدید از همان هم محروم ماند.

وی افزود: سازمان ملل و نهادهای بین المللی هیچ کاری برای تامین نیازهای ضروری ساکنان غزه در این شرایط بحران زده انجام نمی‌دهند. در شرایط کنونی آوارگان در محل‌های اسکان خود در سرما به سر می‌برند و پخت و پز با اندک مواد اولیه باقیمانده روی هیزم که پیدا شدن آن هم دردسرساز شده کار راحتی نیست.

ابوالنجا دیگر شهروند فلسطینی هم می‌گوید در این فصل سرما با تداوم بمباران‌های اسرائیل آوارگان از زن و کودک و خردسال با اندک توشه خود چندین بار از اینجا به آنجا نقل مکان می‌کنند. اسرائیل مناطق جنوب نوار غزه را هم زیر آماج حملات خود گرفته و هیچ نقطه امنی وجود ندارد.

هشام عدوان، سخنگوی کمیته مرزها و گذرگاه‌های غزه می‌گوید: مجموع مقادیری که قبل از جنگ اسرائیل علیه غزه وارد نوار غزه شده بود، بالغ بر ۴۴ کامیون سوخت‌های مختلف اعم از گازوئیل، گازوئیل و بنزین بود که روزانه وارد غزه می‌شد.

وی افزود: اما مقادیری که از زمان ابتدای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی از زمان آغاز آتش بس در ۲۴ نوامبر تا ۳۰ نوامبر وارد نوار غزه شد، بالغ بر ۲۴ کامیون گاز و ۱۷ کامیون سوخت دیزل بود که بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز غزه در روزهای عادی است، به ویژه با توجه به  اینکه مقادیر ذخیره در ایستگاه ها هم وجود نداشته است.

عدوان تاکید کرد: متوسط ​​مقادیر مجاز برای ورود روزانه از سمت مصر در دوره آتش بس ۴ کامیون گاز و ۳ کامیون گازوئیل بوده که در روزهای مختلف آتش بس تکرار شده است در حالی که این مقادیر برای نیازهای مردم اصلا کافی نبود، زیرا قبل از آتس بس روزانه ۴۴ کامیون سوخت وارد شده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها