امروز سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۵۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
تجمع اعتراض آمیز دانشجویان مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت؛
متأسفانه با وجود اینکه زیرساخت‌های لازم برای ساخت بسیاری از کالاها در داخل کشور و به دست مردم و کارآفرینان وجود دارد، گره خوردن منافع عده‌ای سودجو با واردات بی‌رویه از محقق شدن تولید داخل جلوگیری می‌کند، از سوی دیگر فرصت‌ها و رانت‌های مختلفی به وسیله سیاست‌گذاری‌های نسنجیده و اقدامات نابجای مسئولان برای این طایفه ایجاد شده و حتی کار بدانجا رسیده که واردات‌چی‌ها و خام‌فروشان امروز به جا و از موضع بخش خصوصی و تولیدکنندگان سخن می‌گویند.
گروه اقتصادی - رجانیوز: عصر امروز چهارشنبه ۱۳ اسفند جمعی از دانشجویان در اعتراض به واردات بی رویه، خام فروشی منابع کشور، نقش آقازاده ها در اتاق بازرگانی و قراردادهای رانتی در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع نمودند.
 
به گزارش رجانیوز این تجمع که به همت کمیته دانشجویی پیگیری مفاسد اقتصادی که متشکل از تشکل‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه است، به منظور هشدار به مسئولین درباره اثر ویران‌گر واردات بی رویه و تبعات منفی خام‌فروشی فروش منابع معدنی کشور برگزار شد.
 
دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «حصر مالیات و عوارض»، «خام فروشی منابع معدنی به خارج مساوی حاتم بخشی از بیت المال است»، «سازمان توسعه و تجارت خانه تیمی واردات»، «خام فروشی معادن بی غیرتی اقتصادی است»، «جناب نعمت زاده امروز فشار واردات کشور را از پا درمی آورد پاسخ شما چیست»، «رانت‌های اتاق بازرگانی را قطع کنید»، «قرارداد تلویحی با ترکیه مساوی ترکمنچای اقتصادی»، «آیا قوانین و مقررات واردات و صادرات توجهی به استقلال و عزت کشور دارد»، «لغو شبنم مساوی تسهیل قاچاق»، «آقازادگان در لیست انتخابات اتاق بازرگانی چه می‌کنند» در تجمع حضور پیدا کردند.
 
دانشجویان در این با سر دادن شعارهایی از جمله «خام فروشی، واردات/ غارت ملت ماست/ توسعه وابسته نوکری آمریکاست»، «رانت‌های وارداتی، فتنه اقتصادی»، « تعرفه ترجیحی دشمن ملت ماست»، «آقازاده رانتی، مفسد اقتصادی است»، «نقدینگی تولید خرج تجارت شده، صنایع وابسته وبال ملت شده»، «سرمایه‌دار وابسته با آمریکائی بسته/ حمایت از خارجی بیش از این دیگه بسه»، «دشمن خودکفایی دشمن انقلاب است»، «توسعه وابسته فقط فقط سراب است» خواستار اقدام مسئولین در این زمینه شدند.
 
همچنین در ابتدای تجمع دانشجویان به صورت نمادین اعلامیه ترحیمی را برای تولید ملی پخش کردند، سپس دکتر عبدالمالکی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق و رحمانی، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر درباره مضرات خام فروشی و واردات بی‌رویه و لزوم اتکا به تولید داخل و برخورد با مفاسد رانتی صحبت کردند.
                                                                                                                                                                                   عبدالملکی در این مراسم اظهار داشت: امروز در جنگ اقتصادی هدف دشمن ایجاد تورم و بیکاری در کشور است که تحریم‌ها برای رسیدن به این هدف ها وضع شده است و تقویت تولید ملی این حربه دشمن را از بین می‌برد.
 
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای تقویت تولید ملی اقدام کنند، گفت: کاهش واردات در راستای تقویت تولید ملی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. کسانی که پشتیبان واردات هستند با هجمه‌های تبلیغاتیشان مصرف کنندگان را به سمت خرید کالاهای وارداتی و خارجی وادار می‌کنند.
 
همچنین احمد توکلی نیز با حضور در این تجمع از مطالبه گری در این تجمع، از مطالبه گری دانشجویان و تجمع آنها تشکر کرد.
 
در پایان این مراسم بیانیه‌ای توسط دانشجویان قرائت شد و نامه‌ای کوتاه و نصیحت‌گونه خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت بر روی دیوار وزارت خانه نصب گردید. در این نامه سخن رهبر انقلاب که «فشار واردات دارد کشور را از پای در می آورد» آورده شده و پاسخ وزیر نسبت به این سخن مطالبه شده بود.
 
در بیانیه پایانی این تجمع آمده است: چندین سال است که خواست مقام معظم رهبری از مسئولان برای جلوگیری از واردات بی‌رویه محقق نشده است و اخیراً رهبری به طور مصداقی وارد موضوع شدند و فرمودند «امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد و در خصوص میزان واردات قاچاق به کشور نیز ارقام بسیار عجیبی مطرح است، اما این هم یک توجیه منطقی نیست که به بهانه جلوگیری از قاچاق و دریافت سود گمرکی، راه واردات انبوه به کشور به صورت رسمی باز شود، کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود.
 
این بیانیه می‌افزاید: همچنین رهبر معظم انقلاب پیش از آن در موارد متعدد به همین موضوع اشاره کرده بودند به صورت نمونه «مسئله‌ واردات بی‌رویه و بی‌منطق ضرر بزرگی است، خطر بزرگی است؛ مردم هم باید این را بدانند. وقتی یک محصول خارجی را ما داریم مصرف می‌کنیم، در واقع داریم یک کارگر خودمان را بیکار می‌کنیم، وقت آن رسیده که نخبگان دانشگاهی و جنبش دانشجویی وارد میدان شوند تا با فریاد زدن مطالبه رهبری دست واردات‌چی‌های زالوصفت و خام‌فروشان بی‌غیرت که در حال فلج کردن صنعت کشورند و متاسفانه از رانت‌های مختلف بعضاً قانونی، دولتی و حکومتی نیز بهره می‌برند را، کوتاه کنند.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: متأسفانه با وجود اینکه زیرساخت‌های لازم برای ساخت بسیاری از کالاها در داخل کشور و به دست مردم و کارآفرینان وجود دارد، گره خوردن منافع عده‌ای سودجو با واردات بی‌رویه از محقق شدن تولید داخل جلوگیری می‌کند، از سوی دیگر فرصت‌ها و رانت‌های مختلفی به وسیله سیاست‌گذاری‌های نسنجیده و اقدامات نابجای مسئولان برای این طایفه ایجاد شده و حتی کار بدانجا رسیده که واردات‌چی‌ها و خام‌فروشان امروز به جا و از موضع بخش خصوصی و تولیدکنندگان سخن می‌گویند.
 
این کمیته دانشجویی در این بیانیه به نمونه‌های در جریان اشاره کرده و آزاد کردن واردات کالاهای «اولویت ۱۰» یعنی کالاهای لوکس که تنها مرفهان بی‌درد مصرف کننده آنند نظیر خودروهای لوکس و اسب‌، آن هم با ارز مبادله‌ای، امتیاز اخیر وزارت صنعت به ترکیه در قالب تعرفه ترجیحی که بر اساس آن تعرفه‌ی ۱۴۰ کالای با ارزش افزوده‌ بالا را برای واردات از ترکیه کاهش داد که ضربه بزرگی به تولید داخل بود و اولین طعم تلخ آن در عدم توانایی رقابت پوشاک داخلی در روزهای اخیر حس شد و چند سال پیش از آن با سوء عملکرد مسئولان این وزارت‌خانه در دولت‌های مختلف، بازی با تعرفه و واردات‌محوری، بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه یعنی نساجی مازندران را به کلی از هستی ساقط کرد، واردات بی‌رویه‌ کالاهای اساسی کشاورزی که سبب از بین رفتن کشاورزی در کشور و از بین رفتن استقلال غذایی ایران شده است و علاوه بر ضربه زدن به تولید ملی با وابسته کردن امنیت غذایی به خارج و در موارد بسیاری کشورهای متخاصم (نظیر واردات گندم از آمریکا) سبب ایجاد زمینه برای فشار وارد کردن دشمن بر مردم را فراهم کرده است را از موارد اجرا شده عنوان کرد.
 
در این بیانیه آمده است: واردت بنزین در دولت یازدهم که علاوه بر بی‌کیفیت بودن (به تصریح سه کمیسیون مجلس)، سبب ایجاد وابستگی به خارج، از بین رفتن ظرفیت تولید داخلی در پتروشیمی‌های بخش خصوصی کشور و از همه مهم‌تر ایجاد زمینه فشار وارد کردن دشمن بر زندگی مردم را فراهم کرده است.
 
این بیانیه ادامه می‌دهد: از بین بردن طرح‌های جلوگیری‌کننده از قاچاق نظیر شبنم و ایران کد بدون ارائه طرح جایگزین به اسم وجود مشکلات در آن، موافقت وزیر صنعت با افزایش قیمت مس شرکت ملی مس که به ناتوانی رقابت محصولات داخلی با قیمت پایین محصولات خارجی در این حوزه می‌انجامد، علاوه بر این رانت‌های بزرگی برای واردات وجود دارد، که رانت ۶۵۰ میلیون یورویی برای واردات کالاهای اساسی یک نمونه از آن است که نمایندگان مجلس به آن تصریح کرده‌اند.
 
این کمیته دانشجویی اعلام کرد: بگذریم از این که این رانت به کسانی داده شد که جزو واردکنندگان کنجاله مرغ بوده که نوع اقداماتی که در واردات آن در سال ۹۱ صورت گرفت از عوامل اصلی گران شدن قیمت مرغ و درک اثر تحریم‌ها برای مردم بود، نمونه‌ دیگر بحث‌هایی است که در مورد واردات سیگار و انحصار آن در رسانه‌ها و از جانب نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، از سوی دیگر خام فروشی که به تعبیر رهبری بزرگ‌ترین خسارت به ایران اسلامی است توسط مافیایی که سود گروهی و شخصی خود را به منافع مردم ترجیح می‌دهند سال‌هاست ادامه دارد و اقدام جدی برای جلوگیری از این خسران صورت نگرفته است، کاهش تعرفه‌ صادرات سنگ آهن (افزایش خام فروشی) و افزایش واردات شمش فولاد (با ارزش افزوده بسیار بالا)، نمونه‌ای از این قصه پرغصه است.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: هر کسی می‌داند، خام فروشی عامل ضرر مردم و تولیدکنندگان داخلی است. بدون شک مسئولین هم می‌دانند، اما چرا سال هاست این مسئله حل نمی‌شود؟ چرا اراده‌ای برای این کار نیست؟ آیا باید پاسخ را در گره خوردن منافع عده‌ای با خام فروشی و واردات بی‌رویه جستجو کرد؟
 
کمیته‌ دانشجویی پیگیری مفاسد اقتصادی که متشکل از جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران است واردات‌محوری و خام‌فروشی را مانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و استقلال، در شرایط جنگ اقتصادی دانسته و به همین دلیل از مسئولان خواستار رسیدگی و تحقق مطالباتی نظیر خارج کردن سرمایه‌ی ملت از جیب واردات‌چی‌ها و خام‌فروشان، جلوگیری از رانت‌خواران این عرصه‌ها و بالا بردن هزینه سوداگری در آن‌ها، اتکا به تولید داخل و اولویت‌ها، مقدم بر واردات کالای لوکس برای طبقه‌ مرفه و عدم روزمرگی بی‌برنامگی وزارت صنعت برای توسعه صنعتی کشور شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
Sincere
|
Venezuela, Bolivarian Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
0
0
A million thanks for posting this inmaofrtion.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها