امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی:
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین خبر داد.
به گزارش کانون به نقل از ایرنا امیر دریادار شهرام ایرانی جمعه شب در گفت و گویی از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین خبر داد و گفت: کشورهای پاکستان، برزیل، عمان، هند، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای همسایه در دریای خزر نیز به عنوان ناظر دعوت شده اند.

فاز اصلی بزرگترین منطقه دریایی کشور در منطقه جاسک بهره‌برداری می‌شود

وی در ادامه گفت: فاز اصلی بزرگترین منطقه دریایی کشور در دهه فجر در منطقه جاسک بهره‌برداری خواهد شد و تا پایان سال نیز یگان‌های سنگین با ظرفیت بالایی در این منطقه مستقر خواهند شد.

دریادارایرانی افزود: با توجه به افزایش تعداد شناورهای سنگین در کشور برنامه داریم که منطقه دریایی بزرگتری را در منطقه کنارک ایجاد کنیم.

واکنش کشورهای منطقه دریای خزر به حضور ناو شکن دیلمان مثبت بود

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره واکنش کشورهای منطقه به ناوشکن دیلمان گفت: واکنش کشورهای منطقه دریای خزر به حضور ناو شکن دیلمان واکنش مثبتی بود.

وی با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری در دریای خزر و نگاه به اقتصاد دریا و همچنین کشتیرانی در دریای خزر متحول شده است، اظهار داشت: ساخت ناو شکن دیلمان می تواند به بخش تجاری ما نیز کمک کند.

وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم ناوشکن بسازیم به طور قطع ساخت کشتی تجاری کار چندان مشکلی نخواهد بود.

افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های نیروی دریایی

امیر دریادار ایرانی از برگزاری و افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های نیروی دریایی خبر داد و گفت: این نمایشگاه فردا(شنبه ) در تهران ستاد نیروی دریایی در حوزه‌های مختلف قطعه سازی ، توانمندی بخش نرم، شناورهای سطحی و زیر سطحی بدون سرنشین‌ها افتتاح می شود و بخش‌های موشکی، اژدر و جنگ‌های الکترونیک در نمایشگاه بندرعباس به نمایش در خواهد آمد.

دریادار ایرانی ادامه داد: در این نمایشگاه از چند جلد کتاب با توجه به فرمان فرماندهی معظم کل قوا در حوزه فرهنگ‌سازی دریایی تدوین شده و یک اثر پویانمایی رونمایی می شود.

نمایش دستاوردهای نیروی دریایی در حوزه موشکی، اژدری و جنگ الکترونیک در بندرعباس

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره نمایشگاه این نیرو در بندرعباس گفت: نمایشگاه ما در بندرعباس با توجه به حجم توانمندی‌هایی که در آنجا وجود دارد، وسیع‌تر و مفصل‌تر است. با توجه به حجم توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها این نمایشگاه در همه حوزه‌ها مانند موشکی، اژدر و سایر تجهیزات در آن به نمایش گذاشته می شود.

وی ادامه داد: دستاوردهای مختلف در حوزه جنگ الکترونیک و آخرین دستاوردهای دست صنایع دفاعی کشور که توسط جوانان در دانش بنیان‌ها و نخبگان در دانشگاه‌ها و صنعت بدست آمده در نمایشگاه بندرعباس به نمایش گذاشته می شود.

دریادار ایرانی ادامه داد: آموزش و انتقال تجربه سرفصل جداگانه مهمی است چرا که در جلسات هماهنگی و در کنار آن، آموزش‌های کوتاهی برگزار می‌شود که بعد از برگزاری جلسات وارد فاز عملیاتی می‌شود.

دریادار ایرانی پیام اصلی برگزاری رزمایش‌های مشترک در منطقه را توان تامین امنیت در منطقه دانست و تاکید کرد: پیام اصلی رزمایش‌های مشترک در منطقه این است که امروز برای تامین امنیت و ایمنی کشتیرانی نیاز به حضور کشور ثالث وجود ندارد و کشورهای منطقه می‌توانند با همکاری یکدیگر امنیت را برقرار کنند.

وی درباره  رزمایش مشترک ایران و عمان در حوزه دریایی که روز گذشته برگزار شد، گفت: این رزمایش با محوریت امداد و نجات به صورت سالیانه برگزار می‌شود به نحوی که یک سال در سواحل ایران و یک سال در سواحل کشور دوست و همسایه عمان اجرا می‌شود.

دریادار ایرانی با بیان اینکه برگزاری این گونه رزمایش ها دستاوردهای مهمی دارد گفت:  اولین دستاورد آن، هم‌زبان شدن در عرصه دریاست چون ما در این حوزه به صورت گام به گام حرکت کرده‌ایم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که این کار به صورت مشترک قابل انجام است. به این مفهوم که نیروها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و اگر می‌خواهند برای کمک به یک شناور وارد آن شوند، آنها با کمک همدیگر این کار را انجام می‌دهند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره استفاده سرریز دانش نظامی در صنایع غیرنظامی گفت: در صنعت کشتی‌سازی ظرفیت بسیار بالایی داریم و علاقمندی در جوانان ما نیز در همه ابعاد و بخش‌های مختلف وجود دارد. یک بخش در داخل شناورها وجود دارد که شامل انواع کابل‌کشی‌ها، لوله‌کشی‌ها، سامانه‌های رانش، سامانه‌های هدایت است که پیچیدگی خود را دارند که این سرریز اتفاق افتاده و امروز این افتخار را داریم که دستان جوانان و متخصصین این کشور می‌توانیم هر نوع شناوری که اراده کنیم، بسازیم.

دریادار ایرانی در ادامه درباره ویژگی‌های ناوشکن دیلمان که به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش الحاق شد، گفت: سامانه رانش این شناور با استفاده از چهار شفت و پروانه یا چهار موتور مجزا، نیروی محرکه آن را تامین می‌کنند، این ویژگی نه تنها در پایداری و ماندگاری اثرگذاری دارد بلکه در شرایط عادی باعث صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف سوخت باعث خواهد شد تا هم ماندگاری ناوشکن دیلمان در دریا افزایش پیدا کند هم شعاع عملیاتی بیشتری را پوشش دهد و علاوه بر این امکانات تعمیراتی در آنجا وجود دارد و اگر یک کشتی نیاز به تعمیرات داشته باشد این ظرفیت در اختیار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در کنار آن، اطمینان بیشتری به حوزه‌های آموزشی و تبادل دانش ایجاد شده است. همچنین؛ یک مسابقات نظامی را هر دو سال یک بار در این منطقه داریم که محور این مسابقات یگان‌های شناوری هستند و دیلمان می‌تواند یک نقش کلیدی را در آن جا ایفا کند. در کنار همه این موارد، ناوشکن‌ دیلمان با توجه به توانمندی و امکاناتی مانند نشست و برخاست بالگرد، می‌تواند در شرایط اضطراری به سرعت در حوزه امنیت و ایمنی نقش آفرینی داشته باشد.

دریادار ایرانی درباره بازدید از این نمایشگاه‌ها و وجه تمایز این نمایشگاه‌ها با نمایشگاه‌های قبلی نیروی دریایی ارتش، گفت: در این نمایشگاه‌ها در همه حوزه‌ها اولین‌ها و نوآوری‌هایی داریم که ارائه خواهد شد. البته بخشی از آن‌ها با توجه به شرایطی که دارند امکان رسانه‌ای شدن ندارند.

وی افزود: البته این دستاوردها در بخش‌های مختلف نمایشگاه حضور دارند ولی فعلاً سیاست‌های ستادی به‌گونه‌ای نیست رسانه‌ای شوند. اما، عناوین آنها حتماً تقدیم می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ممکن است تجهیزات موجود با توجه به ویژگی‌های خاص در حوزه رسانه مطرح نشوند ولی اردوهای دانشگاهی به عنوان راهیان پیشرفت از دانشگاه‌ها و مدارس این اجازه را خواهند داشت که از این دستاوردها بازدید کنند و در جریان آخرین دستاوردها قرار بگیرند.

به فناوری اژدرهای دو منظوره دست‌یافتیم

دریادار ایرانی درباره برنامه نیروی دریایی ارتش در حوزه زیرسطحی گفت: در حوزه زیر سطحی نیز همچون حوزه سطحی با بدون سرنشین‌ها رصد می‌شوند اما بدون اینکه متوجه شوند. ما در حوزه اژدرهای جدید به اژدرهای دو منظوره دست پیدا کردیم که در نمایشگاه بندرعباس ارائه خواهد شد. سه کشور به فناوری این اژدرهای دو منظوره دست پیدا کردند و ما نیز به این فناوری مجهز هستیم.

ساخت زیردریایی‌های بدون سرنشین در دستور کار نیروی دریایی 

وی در ادامه درباره ساخت زیرسطحی بدون سرنشین گفت: ما در حوزه زیر سطحی به سوی زیر سطحی‌های سنگین گام برداشته و حرکت کرده‌ایم، این موضوع در حال آماده شدن است و به طور خاص زیردریایی‌های بدون سرنشین  که در ابعاد و کلاس‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از  شلیک موشک کروز از زیر سطح تحت عنوان پروژه جاسک ۳ خبر داد و گفت:  بزودی انجام خواهد شد.

پهپادهای ایران ناوگروه‌های فرامنطقه‌ای را رصد می‌کنند

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره  رهگیری ناوگان کشورهای فرامنطقه‌ای گفت: پهپادهای مراقبتی و شناسایی رادارگریز ما با افتخار، اقتدار و بدون اینکه آنها متوجه شوند، بالای سر ناوگروه‌های فرامنطقه‌ای پرواز می کنند به نحوی که ما آنها را مشاهده می‌کنیم ولی آن‌ها خیر.

دست از پا خطا کنند با ابابیل‌های آسمانی طرف خواهند بود

وی افزود: شاهد ادعای من در رهگیری اخیر که انجام شده است به نحوی که بالگرد آمریکایی زیر پهپاد ما قرار دارد و این بالگرد اگر متوجه حضور پهپاد بالای سر خود می‌شد، به طور قطع فرار می‌کرد و روی عرشه یگان خود فرود می‌آمد. آنها در لحظه رصد می‌شوند نه فقط مراقبتی بلکه باید مراقب باشند چون اگر دست از پا خطا کنند با ابابیل‌های آسمانی طرف خواهند بود.

دریادار ایرانی درباره مرکز امنیت دریایی و اعضای آن افزود:  در حال حاضر برای همه کشورهای منطقه و کشورهای دارای منافع در منطقه که بعنوان کشورهای دوست و همراه ما محسوب می‌شوند، یک میز با پرچم آنها و همه تجهیزات آماده شده است که تاکنون سه کشور اعلام آمادگی کردند که نمایندگان آنها در سال ۲۰۲۴ میلادی در آن مرکز مستقر شوند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه  درباره اقدامات این نیرو در حوزه توسعه دریا محور گفت: ما یک تغییر آمایش هم در این حوزه داشتیم و به طور قطع حجم عظیمی از هم‌رزمان و تجهیزاتمان به سواحل مکران منتقل شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا، منطقه عملیاتی دوم دریایی ولایت در جاسک شکل گرفت و هم‌رزمان من به همراه خانواده‌های خود در این منطقه ساکن شدند که  زیرساخت‌هایی برای اسکان و تمایل نیازمندی آن‌ها وجود داشت. در کنار آن، در سواحل کنارک و چابهار این استقرار انجام گرفت و تجهیزات سنگین ما بین این دو منطقه منتقل شده و شکل گرفته است. بالگردها و شناورهای نیروی دریایی هم در این منطقه مستقر شدند.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش در امدادرسانی به دریانوردان عبوری از نزدیکی آب‌های سرزمینی ایران نقش کلیدی و مهمی دارد و این کار بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی گفت:  مرکز امنیت دریایی نیز طی یک سال گذشته در آن منطقه شکل گرفته است که با مراکز امنیت دریایی کشورهای همسایه در ارتباط است و اطلاعات تبادل می‌شود که اگر درخواستی به این مرکز ارسال شود نیز، پیگیری می‌شود.

دریادار ایرانی ادامه داد: در کنار آن، در حوزه تولید آب شیرین، آب‌شیرین‌کن‌هایی هم در این منطقه نصب شده است. در بخش آموزش و پرورش، مدارسی ساخته شده و قابل استفاده است. این کار با اعتبارات اهدایی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب تامین و کار آن از زمان فرماندهی دریادار سیاری آغاز شده و مراحل آن انجام گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان، ساخت بیمارستان در دستور کار قرار گرفته است که اولین بیمارستان امسال با حضور وزیر بهداشت در بندر کنارک افتتاح شد و مردم این منطقه در حال استفاده از آن هستند. همزمان در بندر جاسک و بندرعباس نیز ظرفیت درمانی با احداث بیمارستان توسط نیروی دریایی ایجاد شده است. بیمارستان‌های جاسک و کنارک ۹۶ و بیمارستان بندرعباس ۱۲۸ تختخوابی هستند. بیمارستان جاسک سال آینده افتتاح خواهد شد، بیمارستان بندرعباس در حال تجهیز است و امیدواریم تا دهه فجر قابلیت استفاده را داشته باشد.

هنرستان‌های دریایی در بندرهای جاسک، کنارک و بندرعباس ایجاد شده است

وی در ادامه درباره تامین امنیت دریانوردان محلی و ایجاد هنرستانهای دریایی گفت:  هنرستان‌های دریایی در بندرهای جاسک، کنارک و بندرعباس ایجاد شده است. حسن این هنرستان‌ها این است که خروجی این مراکز آموزشی قابلیت بکارگیری در عرصه دریا را دارند. 

وی افزود: در مجموع، تامین امنیت دریانوردان محلی این مناطق که عمدتا صیاد هستند برقرار شده و با آرامش بسیار و بدون نگرانی مشغول فعالیت هستند بویژه در فصل‌هایی که دریا طوفانی است، اطمینان دارند اگر مشکلی برای آن‌ها به وجود آید که نیروی دریایی به کمک آن‌ها خواهد آمد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها