امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
ميسور دومین شهر بزرگ ايالت کارناتاکا و و از لحاظ سرسبزي يکي از شهرهاي سرسبز هند است و اصطلاحا به باغ شهرشهرت دارد.
به گزارش کانون ميسور دومین شهر بزرگ ايالت کارناتاکا و و از لحاظ سرسبزي يکي از شهرهاي سرسبز هند است و اصطلاحا به  باغ شهرشهرت دارد. میسوردر فاصله ۱۳۵ کيلومتري جنوب شرقي بنگلور ، مرکز اين ايالت و در ارتفاع ۷۷۰ متري از سطح دريا واقع شده است و مساحت آن ۱۲۸ کیلومتر مربع است.

وضعيت آب و هوا 
اين شهر به طور طبيعي داراي آب و هواي سازگار و ملايم بوده و دماي هوا در ميسور به ندرت تغييرات قابل ملاحظه اي دارد و در بيشتر ماههاي سال هواي مشابه بهار ايران را دارا ست. به طور دقيق تر ماههاي " ژوئن " تا " نوامبر " هوا بيشتر باراني و ابري ـ "دسامبر " تا " فوريه " کمي سرد و " مارچ " تا " ژوئن " نيمه گرم است به طوري که در فصل گرم آن دماي هوا بين ۲۱ تا ۳۴ درجه  و در فصل زمستان بین ۱۲ تا ۳۰ در نوسان است. متوسط بارندگی سالانه این شهر حدود ۸۰۰ میلیمتر است . پس همان طور که می بینید نیازی به آوردن لباس گرم نیست.

 جمعيت 
جمعيت شهر ميسور بنا بر سرشماری انجام شده در ۲۰۰۱ حدود دو ميليون و ششصد هزار نفر بوده است. این موضوع باعث شده که این شهر  مشکل ترافیک نداشته باشد . از سوی دیگر ساختار شهری میسور به صورت خانه های ویلایی و با فاصله از هم و فضای سبز زیاد است . 

 زبان 
مردم میسور به زبان محلي " کانادا " تکلم مي کنند ولي اکثر آنان زبان انگليسي و هندي را به خوبي مي دانند.

وضعیت فرهنگی و اجتماعی
ميسور از جمله شهرهاي ارزان و با امنيت هندوستان محسوب می شود و زندگي در ميسور مشابه زندگي در شهرهاي ايران مشکل خاصي را براي ايرانيان يه همراه نخواهد داشت. بالاخص اينکه میسور داراي مناظر و گردشگاههاي طبيعي و باستاني  بوده که به همين خاطر پذيراي تعداد زيادي از توريستهاي بين المللي است و دسترسي يه مواد غذائي – حمل و نقل و خدمات بهداشتي و اداري براحتي براي دانشجويان مهيا است . اصولا مردم میسور نیز مردمي ميهمان دوست و آرام هستند که تقريبا بين 65 ـ 60 % آنان را هندوها و پیروان مذهب بودیسم و جاینیزم و 30 – 20 % آنان را مسلمانان و حدود 10 % آنان را مسيحيان تشکيل مي دهند از اکثريت مسلمان شهر نيز اکثريت اهل سنت و اقليت آن اهل تشيع هستند. بنابراين بخش هایی فضاي شهر با داشتن مساجد و حضور مسلمانان فضايي اسلامي است .نرخ با سوادی مردم در حدود 82.8 تخمین زده شده که این نرخ بیشتر از متوسط نرخ باسوادی 67.04 ایالت کارناتاکا است. با توجه به مرکزيت شهر ميسور و معروف بودن آن از نظر تدريس رشته " يوگا " تعداد بسياري از علاقمندان از کشورهاي اروپائي جهت تحصيل در اين رشته حضور دارند که طبيعتا اين فرصت براي ايرانيان داوطلب نيز مهيا مي باشد تا در دوره هاي کوتاه مدت يا بلند مدت اين موسسات شرکت نمايند لازم به ذکر است که نام شهر میسور از اول ماه نوامبر 2006 بنام میسورو تغییر نام داده شد.

حمل  و نقل 
سازمان اتوبوسراني نقش اساسي در جابجايي مردم در داخل و اطراف شهر را دارا است. کرايه اتوبوس به کمک راننده داخل اتوبوس در مقابل اخذ بليط ارائه مي گردد. به عبارت ديگر نيازي به تهيه بليط خارج از اتوبوس نیست. هزينه آن تابع مسير و ميزان مسافتي است که مسافر مي خواهد طي کند. پس از اتوبوسراني وسيله اصلي براي جابجايي در داخل شهر به عهده سه چرخه هايي است به نام آتو ريکشا،  که ظرفيت آنها حداکثر سه نفر و همواره حالت دربستي دارد. و کرايه  سه چرخه ها براساس ميزان مسافت طي شده،  که توسط تاکسيمتر بر حسب روپيه (باشروع 15 روپيه در ابتدا ) نشان داده مي شود،  تعيين مي گردد. لازم به ياد آوري است که به غير از دو وسيله عمومي فوق تعداد قابل توجهي آژانس هاي تاکسي شهري و برون شهري وجود دارد که اين گونه وسيله ها نيز داراي يک هزينه اوليه ثابت بوده و مازاد آن بر حسب مسافت طي شده ( بسته به نوع وسيله نقيله و دارا بودن يا نبودن کولر ) محاسبه مي گردد.  علاوه بر این شما می توانید با نصب اپلیکیشن های UBER و OLA نیز از خدمات تاکسی های اینترنتی استفاده کنید.


مناظر و مناطق ديدني شهر میسور
" قصر مهارجه " که بسيار مجلل و زيباست و بناي آن به حدود صد سال پيش بر مي گردد و در داخل شهر قرار دارد.
" برينداوان گاردن " با فاصله نوزده کيلومتري شهر ميسور که بر روي سد ميسور به نام" کی – آر – اس " و کنار رودخانه معروف آن به نام کاوري ساخته شده و باغ بسيار زيبا و وسيعي است.
چاماندي هيل  که در سيزده کيلومتري ميسور  و در ارتفاع ۱۱۵۰ متري است و معبد بزرگ هندوهاست که بام ميسور به شمار مي رود 
 مقبره تيپوسلطان , باغ وحش, قصر لاليتال محل , bird sanctury و پناهگاه پرندگان مهاجر, دریاچه دانشگاه میسور و غيره. 

مراكز خريد میسور
میسور مراكز خريد فراواني دارد و تنوع اجناس و قيمتها بسيار خوب است. براي خريد وسايل خانه لباس و ... بهترين مكان مارکت است كه در منطقه Deva raja road  و نیز Ashoka road  قرار دارد.علاوه بر آن فروشگاه های بزرگی نیز مثل west side , big bazaar , mega more , loyal world  my store ,   و .... وجود دارد که کلیه مایحتاج خود را می توانید از آن ها تهیه کنید . چندین مرکز خرید از جمله Mall of Mysore  نیز در این شهر وجود دارد که می توانید نمایندگی انواع برندها را در آن ها جستجو کنید.
  گوشت گوساله، گوسفند و گوشت مرغ و ماهی بيشتر در محله مسلمان نشین (لشکر محله) و اطراف آن يافت مي شود. البته اكثر گوشت فروشي ها متعلق به مسلمانان است. سبزيجات و ميوه در همه نقاط به وفور يافت مي شود.  براي خريد موتورسيکلت دست دوم به ماركت موتور در مینا بازار مراجعه كنيد و در مورد موتورسيکلت حتما آن را قبل از خريد به مكانيك نشان دهيد. 
نكته مهم : در اسرع وقت اقدام به اخذ گواهينامه كنيد در ضمن شما ميتوانيد گواهينامه خود در ايران را بين الملي كرده و در اينجا نيز استفاده كنيد و همچنين اگر وسيله شما موتور سيكلت است حتماً از كلاه ايمني استفاده كنيد

 رستورانها
بر اساس تعاليم هندو اكثر رستورانها تنها غذاهاي گياهي عرضه مي كنند برخي رستورانها هم غذاهاي گوشتي دارند. غذاهاي چيني هم در هند بسيار پر طرفدارند و معمولا با ذائقه ايراني نيزسازگار مي باشند. طعم غذاهاي هندي تند و با ادويه فراوان است. البته پس از مدتي به اين طعم تند عادت مي كنيد و متوجه مي شويد غذاهاي هندي بسيار لذيذ هستند. از ميان غذاهاي گياهي هند غدايي به نام ماسالودوسا كه از آرد برنج وسيب زميني و مخلفات تهيه ميشود براي مبتديان مناسب تر است. از ميان غذا هاي گوشتي: از ميل كردن چيكن برياني و چيكن تندوري غافل نشويد. البته در هر رستوراني كه مي رويد به هنگام سفارش غذا تذكر دهيد كه غذاي بدون فلفل برايتان بياورد در اين صورت مي توانيد يك غذاي تند متمایل به معتدل را ميل كنيد.در میسور رستورانهای  زیادی وجود دارد که توسط مسلمانان اداره می شود.

 نحوه مسافرت به شهر میسور:

از ایران شما دو راه برای آمدن به هند دارید :
1-پرواز ایران ایر به بمبئی و یک پرواز داخلی از بمبئی به بنگلور یا مسافرت با قطار که حدود ۱۸ ساعت طول می کشد  - کلا این مسیر توصیه نمی شود .
2- پرواز به بنگلور که از طریق خطوط هوایی گلف ایر ، ایر عربیا ، قطر،امارات و عمان ایر انجام می شود . این پرواز ها مستقیم نیست و شما از تهران به یکی از شهرهای شارجه و یا دبی رفته و پس از چند ساعت توقف به بنگلور می آیید . 
پس از خروج از فرودگاه بنگلورمی توانید از طریق زمینی و راه آهن به میسور سفر نمایید.

 اتوبوس و تاکسی:
برای سفر به میسور از راه زمینی علاقمندان می توانند از امکانات تاکسی و اتوبوس استفاده نمایند که به طور شبانه روزی ( 24 ساعته ) از بنگلور به میسور و بالعکس موجود است. اتوبوس های دولوکس و معمولی از ترمینال اتوبوس بین شهری به نام ترمینال مجستیک در بنگلور ۲۴ ساعته به میسور و بالعکس حرکت می کنند. البته لازم به ذکر است  که اتوبوس ها ولو از ساعت 8 صبح تا 10 شب واتوبوس های معمولی در 24 ساعت موجود می باشند. هزینه اتوبوس معمولی از بنگلور به میسور و بالعکس در حدود هر نفر ۱۰۰ روپیه  و هزینه اتوبوس ولو از بنگاور به میسور وبالعکس در حدود ۲۹۰ روپیه است که ضمناً این مبالغ قابل تغییر است. براي کساني که اولين بار به میسور مي آيند بهتر است از تاکسي هاي دربستي فرودگاه استفاده کنند یا از سرویس شاتل فرودگاه بنگلور به میسور بهره ببرند.

 توصيه هاي بهداشتي:
- نسبت به تزريق واكسن هپاتيت بي در يكي از مراكز درماني اقدام كنيد. معمولا در محل انجمن اسلامی میسور نسبت به تزریق واکسن های هپاتیت و تیفوئید اقدام می شود . 
- در صورت آسيب ديدگي و زخم حتما واكسن كزاز تزريق كنيد. واكسن كزاز را اصطلاحا تي تي اينجكشن ميگويند
- از نوشيدن آب غير آشامیدنی و آب لوله كشي خودداري كنيد. آب لوله کشی در اینجا آشامیدنی نیست و شما مي توانيد از آب معدني كه در بسته بندي هاي مختلف و با بهاي مناسب به وفور يافت ميشود استفاده كنيد.
- در صورت بروز مشكل يا بيماري جدي به يك مركز در ماني معتبر مانند بيمارستان  آپولو یا کلمبیا  یا ویکرام مراجعه كنيد چون از امكانات بسيار مدرن و استاندارد بسيار بالايي برخوردارند. در مجموع سطح دانش پزشكي هند و كيفيت داروها در اين كشور بسيار مطلوب است. 
-براي اصلاح موي سر و آرايشگاه از آرايشگاههاي معتبراستفاده کنيد .

ضعف زبان انگليسي
به دانشجوياني که مشکل زبان انگليسي دارند توصيه مي شود سعي کنند قدري زودتر از شروع دوره دانشگاه به ميسور مراجعه نمايند تا حتي الامکان در دوره هاي زبان انگليسي شرکت نموده يا از طريق معلم خصوصي سطح زبان انگليسي خود را ارتقاء دهند . كلاسهاي خصوصي در هند نسبتا ارزان هستند. هزينه معلم زبان انگليسي از ۵۰۰ الی ۵ هزار روپیه در ماه متغير است . دراين خصوص از انجمن اسلامي دانشجويان کمک بگیرید.
گزارش: دکتر احسان محمدحسینی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها