امروز جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۵
مهندس قربان سردشتی، فعال صنعتی و مخترع؛
زندگی مدرن امروزی منجر به تولید زباله‌های زیادی توسط انسان‌ها شده است. حجم زباله‌ها به‌اندازه‌ای است که اگر به‌درستی مدیریت نشوند، منجر به مشکلات زیادی برای انسان‌ها و محیط‌زیست می‌شوند؛ بنابراین مدیریت پسماند از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از فرآیندهای مهم در مدیریت پسماند، بازیافت زباله است.

به گزارش کانون ،  بازیافت زباله و استفاده دوباره از پسماند در چرخه تولید، معضلی بوده که همواره افراد زیادی به دنبال حل آن بودند. مهندس قربان سردشتی فعال حوزه صنعت با بیش از ۳۵ سال سابقه در این زمینه از معدود کسانی است که با گام‌نهادن در این مسیر و ساخت دستگاه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی برای بازیافت زباله و شیرابه، سعی در حل این مشکل اساسی بشر امروزی داشته است. به همین منظور صحبتی با مهندس قربان سردشتی داشته‌ایم که قطعاً خواندن آن خالی‌ازلطف نیست .
 قربان سردشتی از اعضای شورای مرکزی کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه‌قاره هند درباره شروع پروژه بازیافت زباله گفت: پروژه بازیافت زباله با همکاری دانشگاه تهران از سال ۱۳۹۶ شروع و پس از طی جلسات متعدد و پشت سر گذاشتن تحقیقات و آزمایش‌های لازم سرانجام در سال ۱۳۹۸ به این نتیجه رسیدیم که امکان تبدیل زباله تر به مواد مغذی خاک و شیرابه زباله به آب کشاورزی وجود دارد به همین دلیل عزممان را جزم کردیم تا ساخت چنین دستگاهی را اجرا کنیم. پس از اطمینان از نتیجه‌بخش بودن پروژه به‌صورت جدی از پایان سال ۹۸ با مؤسسه مدیریت در پژوهش و برنامه‌ریزی انرژی دانشگاه تهران شروع به فعالیت کردیم و در سال ۱۳۹۸ به طور موقت دستگاهی طراحی کردیم که می‌شد به‌صورت آزمایشی کار را دنبال کنیم و به نتایج کافی برای تولید این دستگاه برسیم. پس از مدتی دستگاه را تست و آزمایش کردیم و خدارا شکر نتیجه مطلوب حاصل شد. به همین دلیل در سال ۹۸ به‌صورت جدی مکاتبات با مدیران ارشد برخی شهرها، علی‌الخصوص شهرهایی که نیاز مبرم به دستگاه بازیافت زباله داشتند را شروع کردیم. نام طرح از ابتدا «طرح تفکیک زباله و حذف شیرابه از مبدأ» بود. لازم به ذکر است تا زمانی که این مهم انجام نشود بحث زباله و بازیافت آن قابل‌حل نیست. طرح براین‌اساس بود که شیرابه از مبدأ حذف شود و از دپوی زباله و متعاقباً آلودگی خاک جلوگیری شود.


 وی در ادامه گفت: در طرحی که ما ارائه کردیم دو مدل دستگاه طراحی شده است، یکی صنعتی و دیگری نیمه‌صنعتی؛ دستگاه نیمه‌صنعتی چون در برج‌ها و آپارتمان‌ها کارایی دارد و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده عملی کرد. ما پس از نصب به خانواده‌ها آموزش می‌دهیم که زباله خشک و زباله تر را به‌وسیله دستگاه از مبدأ یا همان آپارتمان جدا کنند. بسیاری از زباله‌ها مانند پلاستیک و کاغذ با بازیافت به مواد اولیه تبدیل می‌شوند و دوباره در چرخه تولید قرار می‌گیرند، به همین منوال زباله تر وارد دستگاه نیمه‌صنعتی می‌شود و تبدیل به مواد مغذی، خاک و کود خواهد شد که برای کشاورزی قابل‌استفاده است. شیرابه هم در انتها به آب کشاورزی تبدیل می‌شود که برای باغچه و آبیاری درخت‌ها بسیار مناسب است. دستگاه صنعتی نیز برای حجم بالای چند صد تن نصب خواهد شد و در مقیاس بالا کار بازیافت را انجام خواهد داد.
 این فعال حوزه صنعت با اشاره به موفقیت جهانی در ساخت دستگاه بازیافت زباله اضافه کرد: تا به امروز هیچ شرکت دانش‌بنیانی موفق به ساخت و تولید چنین دستگاهی نشده و این برای اولین‌بار در جهان است که چنین محصولی در خط تولید انبوه قرار می‌گیرد و قابل اجراست. مشخصه خاص دستگاه تولیدی ما این است که هیچ‌گونه آلودگی و آلایندگی محیط زیستی ندارد و به نحوی است که حتی می‌توان این دستگاه را وسط یک شهر شلوغ و پر رفت‌وآمد نصب کرد.



 مهندس سردشتی در ادامه با اعلام آمادگی برای نصب دستگاه‌های بازیافت در سطح تهران اشاره کرد: ما این ظرفیت را داریم که در هر منطقه از تهران با احداث یک ساختمان، طرح را عملیاتی کنیم. یعنی فقط کامیون‌های دفع زباله به این ساختمان‌ها مراجعه کنند، زباله را خالی و پس از آن به طور اتوماتیک دستگاه‌های ما شروع به بازیافت زباله بکنند.
 وی در ادامه با ذکر این نکته که دستگاه بازیافت ساخته شده می‌تواند از بازیافت زباله خوراک دام تولید کند گفت: نکته قابل‌توجه این است که از این دستگاه می‌توان در خط تولید خوراک دام نیز استفاده کرد. به این صورت که پسماندهایی مانند صیفی‌جات و سبزیجات را داخل دستگاه می‌ریزیم و نتیجه حاصل آن خوراک دام خواهد بود که برای دام‌ها قابل‌استفاده است. این دستگاه علاوه بر اینکه در بازیافت زباله به ما کمک می‌کند می‌تواند با یک تغییرات و اضافه‌کردن یک بخش شستشو، به خوراک دام تبدیل شود که بسیار کار باارزش و کاربردی است. تبدیل زباله و بازیافت آن به خوراک دام می‌تواند سالیانه میلیون‌ها دلار از خروج ارز جلوگیری کند و به اقتصاد کشور کمک کند.



 مهندس قربان سردشتی با اشاره به کم‌کاری مسئولین و بی‌توجهی آنها نسبت به حمایت از این پروژه تصریح کرد: ذکر این نکات در این گفتگو لازم است که ما سال‌ها برای جلب‌توجه مسئولین در جهت تولید و ساخت این دستگاه نامه‌نگاری کردیم؛ ولی متأسفانه افاقه‌ای نکرد. تا اینکه سال گذشته یکی از عزیزان که شناخت کافی از بنده داشت، سفارش ساخت یک دستگاه نیمه‌صنعتی در محله سعادت‌آباد تهران را داد. اوایل امسال شروع به ساخت این دستگاه کردیم که ان‌شاءالله با حمایت دوستان تا چند روز دیگر دستگاه آماده حمل برای انتقال به برج و شروع کار بازیافت این واحد مسکونی خواهد شد.
 وی همچنین از پیشبرد پروژهٔ دیگری با عنوان بازیافت شیرابه سراوان صحبت کرد و گفت: بنده هم‌زمان با ساخت این پروژه با کمک تعدادی از نخبگان، بعد از ۴۰ سال توانستیم شیرابه سراوان را با استفاده از دستگاه‌های ساخته شده به آب کشاورزی و کود مایع ارگانیک تبدیل کنیم. معضلی که در این ۴۰ سال اخیر کسی نتوانسته بود برای آن کاری انجام دهد. جالب اینجاست همین آبی که باعث آلودگی محیط‌زیست و منطقه شده است ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد و می‌تواند در آبیاری زمین‌های کشاورزی، به کشاورزان منطقه کمک بکند .
 مهندس سردشتی ادامه داد: گفتنی است در خصوص صادرات این محصول با کشورهای عمان و امارات مذاکرات سازنده‌ای داشته‌ایم. نمایندگان این دو کشور زمانی که این دستگاه‌ها در برج مسکونی سعادت‌آباد نصب و راه‌اندازی شوند از آن بازدید خواهند کرد، امیدواریم که بتوانیم مذاکرات خوبی با این دو کشور داشته باشیم. همچنین این پروژه باتوجه‌به ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده، می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی در کشور انجام بدهد. در هر شهری ده‌ها هزار نفر می‌توانند با وجود این پروژه دارای شغل و حقوق ماهیانه بشوند.
وی همچنین گفت : ما اخیرا موفق شدیم که فاصلاب مسکونی و صنعنی را به کود مایع و آب کشاورزی تبدیل کنیم که در صورت حمایت دولت محترم با نصب تجهیزات مربوط به تصفیه در برج ها ، تمامی فاضلاب به کود مایع و آب کشاورزی تبدیل خواهد شد و کمک بزرگی به کشور خواهد کرد که همین امر می تواند به صورت جدی به مبارزه با خشکسالی و کمبود آب ، کمک بکند .



 مهندس قربان سردشتی در انتها با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده پروژه بازیافت زباله و شیرابه گفت: به آینده پروژه بازیافت زباله خوش‌بینم. با این ساخته ما کمک زیادی به صنعت داخلی خواهد شد به‌خاطر اینکه زباله خشک تماماً مواد اولیه تولید است و به تأمین مواد اولیه کمک می‌کند. در این طرح حتی خانواده‌هایی که این تولید در برج یا محل مسکونی آنها نصب شده نیز ذی‌نفع هستند. به‌این‌ترتیب که قراردادی با شهرداری منطقه بسته می‌شود آنها را موظف می‌کند در قبال تحویل زباله تفکیک شده به خانواده‌ها مبلغی را بپردازند. همچنین در سطحی کلان‌تر این طرح علاوه بر اشتغال‌زایی و کمک به محیط‌زیست در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌کند. در بخش کشاورزی آب‌های‌ زیادی به هدر می‌رود، با تبدیل شیرابه به آب کشاورزی می‌توان از این معضل جلوگیری کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها