امروز دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۳
کد خبر: ۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
با امضای قرارداد همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ساخت تجهیز «حفاری هدایت‌پذیر دورانی» (RSS) آغاز شد تا یکی از مهم‌ترین نیازهای تحریمی صنعت نفت به دست متخصصان داخلی تامین شود. به این ترتیب ایران، چهارمین کشور دنیاست که صاحب این فناوری پیشرفته است.
به گزارش کانون به نقل از فارس قرارداد همکاری مشترک در زمینه طراحی ساخت و بهره برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) و فناوری‌های وابسته آن بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت مهندسی و ابزار دقیق رایا انرژی منعقد شد.
این قرارداد طی مراسمی با حضور «روح الله دهقانی»، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، «محسن خجسته‌مهر»، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از معاونان و مدیران معاونت به امضا رسید.

موضوع موافقت نامه اجرای ساخت و بهره برداری تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS)، بومی‌سازی و توسعه فناوری‌های وابسته آن است و در قالب این توافق، بومی سازی ساخت سه تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) و توسعه فناوری‌های مرتبط با آن مورد حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بوده و توسط شرکت ملی نفت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در راستای این قرارداد، بهره‌برداری و ارائه خدمات حفاری جهت دار به وسیله تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانی (RSS) در میادین نفت و گاز کشور به مدت 10 سال، ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در زمینه توسعه و اکتساب فناوری‌های اصلی و جانبی تجهیز RSS، توسعه و آموزش نیروی انسانی مستعد با استفاده از ظرفیت سرمایه انسانی زیست‌بوم کارآفرینی و دانش بنیان کشور توسط شرکت ملی نفت ایران و مجموعه‌های تابعه صورت می‌گیرد.

اهمیت این فناوری از آن جهت است که  چاه‌های نفت کشف‌شده ممکن است در مکان‌هایی باشد که دسترسی به آن‌ها دشوار باشد و نتوان با استفاده از دکل حفاری، نفت آن‌ها را استخراج کرد. برای رفع این مشکل، فناوری حفاری بایستی بتواند در زیر زمین، تغییر جهت دهد و به ذخایر نفتی برسد.

فناوری حفاری دورانی جهت‌دار، یک فناوری نوین در حفاری چاه‌های نفت است که امکان هدایت مته به مسیرهای مورد نظر را بدون آنکه دوران متوقف گردد، فراهم می‌کند. سامانه دورانی هدایت‌شونده (Rotary Steerable System) که با عنوان اختصاری RSS شناخته می‌شود، یکی از ابزارهای مورد استفاده در این نوع حفاری است که امروزه به عنوان یکی از تجهیزات فوق پیشرفته صنعت نفت و گاز شناخته می‌شود که به دلیل تحریم، سال‌هاست تأمین آن در صنعت نفت کشور مشکل بوده است.

از سال 90 کشورمان پیگیر واردات این تجهیز مهم بوده است که برای برداشت و افزایش تولید نفت در مخازن مشترک نفتی بسیار حیاتی است. این فناوری پیچیده، هزینه برداشت نفت را بسیار کاهش می‌دهد و میزان برداشت را به شکل‌معناداری افزایش می‌دهد.

تا کنون تنها سه کشور آمریکا، انگلیس و چین این نوع تجهیز پیشرفته حفاری را تولید می‌کردند که اکنون ایران چهارمین کشور دنیا در تولید این فناوری پیشرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها