امروز شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
شهر جیپور یکی از دیدنی ترین مناطق هندوستان محسوب شده و با سفر به این شهر می توانید تجربه ای منحصر به فرد را برای خود رقم بزنید. در این گزارش به معرفی دیدنی های این شهر می پردازیم.
به گزارش کانون، مجموعه ای از  حیاط ها، باغ ها و ساختمان ها، کاخ زیبا و تاثیرگذار شهر جیپور را تشکیل می دهند که دقیقا در مرکز شهر قدیمی واقع شده است. دیوارهای خارجی این قصر توسط جای سینگ (Jai Singh) ساخته شده است اما این کاخ طی قرن های متمادی شاهد تغییرات و توسعه بسیاری بوده است. در حال حاضر ساختمان قصر شامل دوره های مختلفی است که برخی از آن ها در اوایل قرن بیستم ساخته شده اند. گفتنی است با وجود این سیر تغییرات و توسعه تدریجی، تمام این مجموعه بر اساس سبک معماری راجستانی و مغول ساخته شده است. هزینه بلیط ورودی این قصر شامل بازدید از (Jaigarh) نیز می شود که در بالا تر از آمبر فورت (Amber Fort) به معنی قلعه کهربائی واقع شده و برای دو روز اعتبار دارد.

مبارک محل (Mubarak Mahal)




شما با وارد شدن از (Virendra Pol) می توانید مبارک محل را که به معنی قصر خوش آمدگوئی است ببینید. این قصر در قرن 19 میلادی و برای مهاراجه سینگ مدهو دوم (Maharaja Madho Singh II) و با هدف پذیرائی از میهمانان خاص ساخته شد.  این بنا دارای تعداد زیادی قوس و ستون بوده و در آن سبک های معماری اسلامی، راجپوت و اروپائی به کار رفته و معمار آن سر سوینتون جاکوب (Sir Swinton Jacob) بوده است. امروزه این کاخ به عنوان بخشی از موزه مهاراجه ساوای مانسینگ دوم (Maharaja Sawai Mansingh II Museum) محسوب شده و در آن مجموعه ای از  لباس های سلطنتی و شال های بسیار عالی  از جمله شال های پشمینه کشمیری به نمایش گذاشته می شود.
یکی از لباس های جالب توجه این مجموعه؛ لباس بسیار بزرگ ساوای مدهو سینگ یکم (Sawai Madho Singh I) است که گفته می شود 2 متر ارتفاع داشته و عرض شانه وی 120 سانتیمتر و وزنش 250 کیلوگرم بوده است.

دیوان خاص (Sarvatobhadra)



بین ساختمان اسلحه خانه و گالری دیوان عام، یک حیاط غیر مسقف وجود دارد که به آن در زبان سانسکریت (Sarvatobhadra) به معنی دیوان خاص گفته می شود.  در مرکز این حیاط، یک گالری با سنگفرش مرمر سفید و صورتی قرار دارد که در گذشته محل دیوان خاص و ملاقات های خصوصی بوده و مهاراجه جلسات خود با وزرایش را در این محل برگذار می کرده است.  در این گالری دو ظرف بزرگ نقره ای با ارتفاع 160 سانتیمتر مشاهده می کنید که گفته می شود بزرگترین ظرف نقره جهان است. روایت است که مهاراجه مدهو سینگ دوم و تعدادی از کاهنان هندی در این ظرف برای تاجگذاری ادوارد هفتم پادشاه انگلستان در سال 1902 از آب مقدس رود گنگ را به لندن منتقل کرده اند.

دیوان عام (Diwan-i-Am)




دیوان عام با تزئینات بسیار زیبای خود، محل ملاقات پادشاه با مردم بوده و در حال حاضر یک گالری هنری در آن وجود دارد. در این گالری یک نسخه کپی شده از کتاب مشهور بهاگاواد گیتا (بخشی از حماسه مشهور ماهاباراتا که به  شرح حال کریشنا خدای هندی و جنگاوری به نام ارجونا می پردازد) وجود دارد. این کتاب به قدری کوچک بوده که صاحبان آن توانستند در دوره ای که پادشاهان متعصب مغول تمامی کتاب های مقدس هندو را اتش زدند، مخفی نگهداشته شده و حفظ شود.

اسلحه خانه (Armoury)



آناند محل سیلگ خان (Anand Mahal Sileg Khana) ، یا  قصر ماهارانی به عنوان اسلحه خانه مجموعه شناخته شده و یکی از بهترین و کاملترین مجموعه اسلحه های باستانی کشور هندوستان در این محل قرار دارد. بسیاری از این اسلحه ها دارای تزئینات و کنده کاری هایی بسیار هنرمندانه هستند و علی رغم کاربرد وحشتناکشان، مینا کاری های استادانه ای روی آن ها انجام شده است.

چاندرا محل و پیتام نیواز چوک (Pitam Niwas Chowk & Chandra Mahal)




پیتام نیواز چوک (به معنی میدان) در بخش حیاط داخلی قصر قرار داشته و شامل 4 دروازه مختلف است که نمایانگر 4 فصل سال بوده و دروازه طاووس به پائیز ، دروازه نیلوفر به تابستان،دروازه سبز به بهار و دروازه گل سرخ به زمستان اشاره دارند. در پشت این میدان یک قصر خصوصی قرار دارد که چاندرا محل نامیده شده و  نوادگان خاندان سلطنتی هنوز در آن ساکن هستند. در حال حاضر شما می توانید با تهیه بلیط و در قالب یک تور 45 دقیقه ای ، از برخی بخش های آن بازدید کنید.


گزارش: دکتر احسان محمدحسینی – باستان شناس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها