امروز يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در هندوستان ؛
مهندس سید مهدی نبی‌زاده سفیر سابق ایران در هندوستان گفت: در یک ماه گذشته وزارت امور خارجه و سیاستمداران تحرکات مناسبی را در کشورهای همسایه و سازمان ملل داشته‌اند، امیدواریم این حرکت بتواند تأثیر مثبت بر ممانعت از جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه داشته باشد
به گزارش کانون ، سید مهدی نبی‌زاده سفیر سابق ایران در هندوستان و نپال، دیپلمات ارشد وزارت خارجه و همچنین یکی از اعضای شورای مرکزی کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند با توجه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه با اعلام موضع هندوستان نسبت به این جنایات گفت : هند باتوجه‌به تحمل استعمار بریتانیا و رهبری گاندی و یارانش و به‌دست‌آوردن استقلال در سال ۱۹۴۷، دارای مردمی آزاده، مستقل و حامی مستضعفان بوده و با تبعیت از آموزه‌های گاندی، مردم این کشور همیشه به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و طرفداری از مظلوم و همچنین مقابله با استعمار، اعتقاد داشته و دارند. اما دولت‌ها در ادوار مختلف عملکرد متفاوتی داشته‌اند و در برخی از مواقع سیاست‌زده شده‌اند و از نگاه و خواست مردم فاصله گرفته‌اند. پس از استقلال، هندوستان یکی از بنیان‌گذاران جنبش غیرمتعهدها بوده که در حقیقت عدم وابستگی به بلوک شرق و غرب را اعلام داشته و عملاً با تشکیل جنبش غیرمتعهدها که نهرو و عبدالناصر و مارشال کیتو از بنیان‌گذاران آن بودند نشان دادند که به غرب هیچ وابستگی ندارند و قصد دارند که به‌صورت مستقل عمل کنند .
نبی زاده با اشاره به دوران سفارت خود در کشور هندوستان توضیح داد: در دوران حضور بنده در هندوستان به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران، که حدود ۶۰ سال از استقلال هندوستان می‌گذشت با تغییراتی که در سیاست و سیاستمداران ایجاد شد، در برخی مقاطع باعث می‌شد تفکرات حاکم از تفکر نخبگان و آزاداندیشان و توده مردم فاصله بگیرد. در آن دوره که حزب کنگره حاکمیت داشت دولتمردان مواضع دوگانه‌ای نسبت به فلسطین و رژیم اشغالگر داشتند. سیاست‌های هندوستان در سال‌های اخیر به این نحو بوده که قبل از شروع مسئولیت اینجانب در هندوستان چهره‌هایی همچون یاسر عرفات و محمود عباس به هندوستان سفرکرده‌اند و همچنین در آن دوران فلسطین و رژیم صهیونیستی هم‌زمان در این کشور دارای سفارت بودند. دولت هند در همان دوران به فلسطین برای ساخت سفارت، زمین اهدا کرد و در ساخت و احداث آن نیز کمک‌های لازم را، بی‌دریغ انجام داد و حتی در زمان افتتاح سفارت نیز محمود عباس به هندوستان سفر کرد. اما حمله تروریستی به هندوستان و هتل تاج‌محل بمبئی و دیگر نقاط شهر، در همان سال‌ها به یکباره باعث شد که هندوستان برای حفاظت از سواحل دریایی خود بیش‌ازپیش به رژیم صهیونیستی نزدیک شود. از سوی دیگر همزمان با تنش‌های میان پاکستان و هندوستان، رژیم صهیونیستی با حکومت مرکزی هندوستان همکاری‌هایی را در آن سال‌ها انجام می‌داد به همین دلیل روابط میان این دو کشور بیشتر از قبل گسترش پیدا کرد.
دیپلمات ارشد وزارت خارجه کشورمان با اشاره به حمایت بی‌دریغ مردم هندوستان از مردم مظلوم فلسطین در سال های اخیر گفت : همواره تظاهرات علیه تهاجمات و جنایات رژیم صهیونیستی در اقصی‌نقاط هندوستان وجود داشته است و حتی در جمعه آخر ماه رمضان که روز قدس نامیده شده، همه ساله در حضور بنده به‌عنوان سفیر تظاهرات برگزار می‌شد و در قالب راهپیمایی‌ها یا تجمع‌های گسترده به‌نقد عملکرد و انزجار از رژیم صهیونیستی می‌پرداختند.  در این یک ماه اخیر که رژیم صهیونیستی در غزه جنایات وحشیانه‌ای را رقم زده است، شاهد هستیم در همه ایالت‌های هند از کرالا در جنوبی‌ترین نقطه هندوستان تا کشمیر در شمالی‌ترین نقطه این کشور تظاهرات مکرر و میلیونی برگزار شده که تقریباً بی‌نظیر بوده و گفتنی است که مردم هندوستان همواره انزجار خود را نسبت به رژیم منحوس صهیونیستی به گوش جهانیان رسانده‌اند .
سید مهدی نبی‌زاده سفیر سابق ایران در هندوستان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی در این کشور علاوه برتاکید بر گسترش روابط تجاری میان دو کشور به توضیحاتی در این‌باره پرداخته و تاکید کرد:  هند کشوری متمدن و تاریخی است که با ما اشتراکات فراوانی از جمله زبانی دارد و همین امر کمک شایانی به گسترش روابط دو کشور می‌کند. بیش از هفتصد سال زبان فارسی در کشور هندوستان رایج بوده و هندوستان امروز به‌عنوان یک قدرت نوظهور با پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمینه‌های علمی فناوری، کشاورزی و  ... ، می‌تواند به‌عنوان یک کشور دوست و همسایه همکاری‌های گسترده‌ای با کشورمان داشته باشد. هند که امروز چهارمین اقتصاد جهان را در اختیار دارد، دومین تولیدکننده مواد غذایی است و در زمینه کشاورزی به خودکفایی رسیده و محصولات خود را به اقصی‌نقاط جهان صادر می‌کند. هندوستان در تولید چای، شیر و حبوبات رتبه اول جهان و در تولید گندم، شکر و ابریشم خام در رتبه دوم جهان قرار دارد. گسترش روابط با هندوستان می‌تواند تأثیر مستقیم و بسزایی روی اقتصاد کشور ما داشته باشد؛ اما به‌خاطر مسائل تحریم، هندوستان به‌شدت دررابطه‌با گسترش روابط با کشورمان، محتاط عمل می‌کند. هرچند امروزه دورزدن تحریم‌ها در اکثر کشورها در حال عادی‌سازی است و ما باید در این زمینه بیشتر به روابط با هند بپردازیم به‌خصوص اینکه هندوستان در سال‌های اخیر در زمینه تهاتر ساختارسازی کرده و آمادگی تهاتر در اکثر زمینه‌ها را با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را دارد .
عضو  شورای مرکزی کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند ضمن اشاره به تحرکات سیاسی دولتمردان ایرانی در کشورهای منطقه برای حل و فصل جنگ غزه در ادامه صحبت هایش گفت : ورود نظامی هر کشور در کشور ثالث که حتی بنا درخواست کشور مذکور باشد، بستگی به توافق میان سیاستمداران خارجی و نیروهای نظامی آن کشور دارد که عوامل متعددی زمانی و مکانی تأثیرگذار خواهد بود که جنگ غزه هم در همین چارچوب است. مداخله نظامی ایران در جنگ غزه آخرین گزینه‌ای است که باید موردبحث و بررسی قرار بگیرد. در یک ماه گذشته وزارت امور خارجه و سیاستمداران، تحرکات مناسبی را در کشورهای همسایه و سازمان ملل داشته‌ و خواهند داشت و امیدواریم این حرکت بتواند تأثیر مثبت بر ممانعت از جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
مطبوعات و خبرگزاریها